ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل در مورد وضعیت سلامتی محمد نوری‌زاد

«وضعیت محمد نوری‌زاد در زندان نمادی از وضعیت بسیاری از فعالان سیاسی بازداشتی در ایران است»

محمد نوری‌زاد از برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، مشکلات قلبی و فشار خون رنج می‌برد- عکس از فیس‌بوک محمد نوری‌زاد

کارشناسان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در مورد وضعیت سلامتی محمد نوری‌زاد، فعال مدنی زندانی در ایران، ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

به گزارش هرانا، این کارشناسان در بیانیه خود وضعیت نوری‌زاد را وخیم خوانده و گفته‌اند در صورت تداوم محرومیت او از درمان و مراقبت‌های پزشکی، عوارض جدی و مرگ احتمالی سلامت او را تهدید می‌کند.

این بیانیه از سوی جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، نیلز ملزر گزارشگر ویژه سازمان در خصوص شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های بیرحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، گزارشگر ویژه در مورد حق برگزاری مسالمت‌آمیز تجمع، گزارشگر ویژه آزادی بیان، و شماری دیگر از گزارشگران و کارشناسان این نهاد بین‌المللی، منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این کارشناسان وضعیت محمد نوری‌زاد در زندان را «نمادی از وضعیت بسیاری از فعالان سیاسی بازداشتی در ایران» توصیف کرده و خواهان آزادی فوری او شده‌اند.

در این بیانیه از انتقال نوری‌زاد در پی بی‌هوشی به بیمارستان لقمان تهران در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ خبر داده و گفته شده وقتی او به هوش آمده با فردی مواجه شده که با هشت آمپول موادی را بدون رضایت یا اعلام محتوای آنها به او تزریق کرده و با وجود درخواست توضیح و اطلاع از محتوای این سرنگ‌ها، تاکنون اطلاعاتی به او در این خصوص داده نشده است.

کارشناسان سازمان ملل در ادامه بیانه خود تاکید کرده‌اند که آشکار است وضعیت پزشکی محمد نوری‌زاد اجازه نمی‌دهد او در بازداشت باقی بماند، به ویژه که سازمان پزشکی قانونی ایران نیز پیشتر دستور آزادی او را به دلایل پزشکی صادر کرده بود.

محمد نوری‌زاد از برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، مشکلات قلبی و فشار خون رنج می‌برد.

اواسط مرداد ۹۸ نامه‌ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد و به دنبال آن شماری از امضاکنندگان آن بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. آقای نوری‌زاد نیز از جمله کسانی است که در آن نامه رهبر جمهوری اسلامی را مسئول مشکلات کشور دانسته و خواستار پاسخگویی او شدند.

وی چند روز پس از انتشار نامه، همراه با شماری از فعالان صنفی و مدنی، در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدیدنظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه محبوس در زندان مشهد، بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. وی سال گذشته از وکیل آباد به زندان اوین در تهران منتقل شد.

این فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ۶۶ ساله ایرانی تا پیش از سال ۸۸ در روزنامه کیهان می‌نوشت و از هواداران نظریه «ولایت فقیه» بود. اما با شروع اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ و رویارویی حکومت و شخص آیت‌الله خامنه‌ای با مردم معترض، نوری‌زاد ترجیح داد در کنار مردم معترض بایستد.