آتنا دائمی؛ زندانی سیاسی محکوم به حبس مجدد

آتنا دائمی به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شده است

عکس از صفحه توییتر حسین دائمی پدر آتنا

روز گذشته پدر آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی، با انتشار ویدیویی درصفحه‌ اینستاگرام شخصی خود اعلام کرد که حکم جدید خانم دائمی در دادگاه تجدید نظر بدون تشکیل جلسه‌ دادرسی، عیناً تایید شده است. آتنا دائمی اکنون در حال گذراندن آخرین سال حبس از حکم پنج ساله‌ خود است که به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شده است.

حکم جدید سه سال و هفت ماه برای آتنا دائمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، و گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی سابق، مربوط به پرونده‌ای است که در دوران حبس برای آن‌ها گشوده شد. این دو کنشگر مدنی اوایل خردادماه سال جاری به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی احضار شدند و دو اتهام جدید «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» برابر آن‌ها قرار گرفت. مبنای اتهامات جدید، «نامه‌ها و بیانیه‌های مشترک منتشره از داخل زندان»، «خواندن سرود در سالن ملاقات» در اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی کرد (زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین‌ پناهی)، و «شعار دادن» آن‌ها بود. جلسه رسیدگی به اتهامات گلرخ ابراهیمی ایرائی و آتنا دائمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، با حضورمتهمان و وکلای ایشان، خرداد ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد. دادگاه انقلاب، هر یک از آنان را به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری دیگر و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتنا دائمی در حالی با این حکم جدید مواجه شده است که وی و خانوده‌اش در انتظار پایان دوران محکومیت  و آزادی‌ او در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ بودند. گلرخ ایرایی نیز در فروردین سال جاری با پایان دوران محکومیت و با تودیع قرار بابت همین پرونده جدید، از زندان آزاد شد. این احکام از سوی دادگاه تجدید‌نظر،عیناً تایید شده است.

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی، محکوم به تحمل یک سال و شش ماه حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و دو سال و یک ماه، برای «توهین به رهبری» هستند. در صورت اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تجمیع احکام)، این حکم برای هر یک از متهمان به دو سال و یک ماه حبس تقلیل خواهد یافت. با این حال، با توجه به محکومیت پیشین این افراد، اجرایی شدن این ماده در مورد آن‌ها بعید به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی، دادگاه برای صدور حکم جدید به ماده ۱۳۷ قانون مجازات اسلامی استناد خواهد کرد که براساس آن، در صورت تکرار جرم، قاضی اجازه خواهد داشت حکمی بیش از حداکثر مجازات تعیین شده صادر کند.

آتنا دائمی، فعال حقوق کودکان کار و خیابان و کنشگر مخالف اعدام، ابتدا در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. او پس از گذراندن نزدیک به سه ماه درسلول انفرادی بند دو-الف سپاه در زندان اوین، به بند زنان آن زندان منتقل شد. خانم دائمی به اتهام «اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری»، «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» و «اختفای ادله جرم» توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. در بهمن ماه سال ۱۳۹۴، این فعال مدنی پس از گذراندن بیش از یک سال در زندان، با وثیقه ۵۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. در دادگاه تجدید نظر، حکم وی به هفت سال حبس تعزیری تقلیل یافت. لازم به ذکر است که مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال از این حکم قابل اجرا بوده است. خانم دائمی در آذر ماه ۱۳۹۳ بدون ابلاغ احضاریه قبلی، توسط نیروهای امنیتی جهت اجرای حکم، در منزل خود بازداشت شد. آنتا دائمی در بیش از چهار سالی که تاکنون در حبس گذرانده است، با محرومیت‌های مضاعفی اعم از ممانعت از ملاقات و پرونده‌سازی برای اعضای خانواده‌اش روبه‌رو بوده است. هم‌چنین، وی در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به زندان قرچک ورامین تبعید شد که بعد از اعتصاب غذا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز در تاریخ سوم آبان ماه ۱۳۹۵ همراه با همسرش، آرش صادقی، در منزل مسکونی خود بازداشت شد. او به اتهام «توهین به مقدسات» از طریق نوشتن یک داستان منتشر نشده‌، که در زمان تفتیش خانه آن‎ها توسط ماموران امنیتی کشف شد، به پنج سال حبس محکوم شده بود. او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق شرکت در تجمعات مختلف در مقابل زندان اوین و دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته شدگان سال ۱۳۸۸، به یک سال حبس محکوم کرده بودند. این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شد، و سپس در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر، عیناً تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، وی در مجموع به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شد.گلرخ ایرایی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ با اتمام دوران حبس، از زندان اوین بیرون آمد. او به دلیل داشتن پرونده دوم، در زمان آزادی مجبور به پرداخت قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی به دادگاه شد.

از زمان بازداشت دوم تا کنون، آتنا دائمی بارها با محدودیت‌ها و پرونده‌سازی‌های جدید مواجه شده است و از فروردین ماه سال جاری، با اعزام درمانی و نیز ملاقات حضوری وی با خانواده‌اش، مخالفت می‌شود. آتنا دائمی در سال‌های زندان به بیماری‌های متعددی دچار شده است؛ دوربینی، بی‌حسی دست و پا، سرگیجه، عفونت مجاری ادراری، عفونت کلیه و اخیراً غده‌ای در سینه، که همچنان خبری از درمان وی تاکنون منتشر نشده است. 

بیشتر از