اعدام سه زندانی سیاسی و امنیتی در زندان وکیل‌آباد مشهد

مقامات قضایی جمهوری اسلامی هنوز درباره این اعدام‌ها اظهارنظری نکردند

نمایی از زندان وکیل‌آباد مشهد - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

شنبه ۱۳ دی‌ماه تارنمای هرانا خبر داد که سه زندانی اهل سنت به اتهام عضویت در گروه سلفی «حزب ‌الفرقان» و «جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شدند. 

هرانا گزارش داده که «محمدعلی آرایش، حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی» سه زندانی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد با رای دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «بغی» در روز پنج‌شنبه ۱۱ دی ماه اعدام شدند. هرانا نوشته است که در این پرونده شش نفر دیگر نیز به اعدام محکوم شده‌اند. به گفته هرانا «حکم اعدام این متهمان سال گذشته صادر شده بود و پس از آن به دیوان عالی کشور رفته بود».

هرانا در گزارش خود نوشته است: «نسبت دادن اتهام عضویت در گروه حزب الفرقان به این شهروندان در حالی است که به گفته این افراد، گروه مذکور از سال ۷۱ الی ۷۶ در ایران فعالیت داشت و تمامی آنان طی این سال‌ها بصورت میانگین ۱۰ تا ۱۲ ساله بودند».

اتهام «بغی» به معنی شورش مسلحانه علیه حکومت و محاربه به معنی ایجاد وحشت با استفاده از سلاح است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش هرانا، حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش به همراه فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، حکیم عظیم گرگیج، تاج محمد خرمالی، عبدالرحمن گرگیج و حسین وارسته سلیمانی در سال ۱۳۹۴ به دست ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند. 

بنا به توضیح هرانا اجرای حکم این سه زندانی به طور «ناگهانی» بوده است آنطور که محکومان موفق به ملاقات آخر با خانواده نشدند و از این دیدار محروم بودند.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی در ایران هنوز به این خبر واکنشی نشان ندادند. در هفته‌های گذشته خبر اجرای حکم اعدام چندتن از شهروندان بلوچ در زندان زاهدان نیز منتشر شد. 

محمدرضا فقیهی، وکیل مدافع حسن دهواری و الیاس قلندرزهی دو زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان در گفت‌وگو با تارنمای امتداد با اشاره به وجود اشکالات قضایی در روند دادرسی و حکم صادر شده برای موکلان خود خواهان توقف اجرای عجولانه حکم اعدام آنان شد. حسن دهواری و الیاس قلندرزهی زندانیان محکوم به اعدام روز جمعه ۱۲ دیماه، جهت اجرای حکم به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده و در آستانه اعدام قرار دارند.

پیش‌تر یک منبع مطلع از پرونده‌های زندانیان محکوم به اعدام در زاهدان به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود که «امکان شکسته شدن احکام اعدام برای محکومان در آن منطقه از کشور به دلایل امنیتی بسیار سخت است». 

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر گزارش داده بود که در سال ۲۰۲۰ دست کم ۲۳۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بیش از ۷۰ درصد از این اعدام‌ها به صورت مخفیانه اجرا شده است.