نگرانی فیلیپین از حضور «ناوگان ماهی‌گیری» چین در آب‌های مورد مناقشه

ایالات متحده اغلب چین را به نظامی کردن دریای چین جنوبی متهم کرده است

ادعای حاکمیت چین بر بیش از ۹۰ درصد دریای چین جنوبی با مخالفت کشور‌های منطقه رو به رو است - Philippine Coast Guard/National Task Force-West Philippine Sea/Handout via REUTERS

فیلیپین از چین خواسته است که بیش از ۲۰۰ قایق ماهی‌گیری چینی رویت شده در کنار صخره‌های دریای مورد مناقشه «چین جنوبی» را از آن‌جا ببرد.

در روز ۷ مارس حدود ۲۲۰ کشتی پهلو گرفته در صخره مرجانی بومرنگ-شکل ویتسان، صخره‌ای که پکن نیز مدعی آن است، از سوی گارد ساحلی فیلیپین رویت شدند. به گفته مقامات فیلیپین، به نظر می‌رسد خدمه این ناوگان از نیرو‌های شبه‌نظامی دریایی چین هستند.

دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین، در بیانیه‌ای گفت: «ما از حضور ۲۲۰ قایق شبه‌نظامی چینی در صخره‌های دریایی جولیان فیلیپه (با نام بین‌المللی صخره ویتسان، واقع در صخره‌های دریایی یونیون ریفس) در دریای فیلیپین غربی به شدت نگران هستیم. بدیهی است که این یک اقدام تحریک‌آمیز برای نظامی کردن منطقه است.»

او خاطرنشان کرد که این سرزمین‌ها در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین (ای‌ای‌زد) و فلات قاره (سی‌اس) قرار دارند که «طبق قوانین بین‌المللی و حکم داوری سال ۲۰۱۶، تنها مردم فیلیپین حق استفاده از منابع آن را دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای حاکمیت چین بر بیش از ۹۰ درصد دریای چین جنوبی با مخالفت کشور‌های فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام روبه‌رو شده است. پکن همچنین از به رسمیت شناختن حکم یک دادگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ که ادعای این کشور بر آب‌راه مذکور را باطل اعلام کرد، امتناع کرده است.

آقای لورنزانا گفت كه فیلیپین از چینی‌ها می‌خواهد «به این تهاجم پایان دهند» و فوراً این ناوگان «ناقض حقوق دریایی ما و تجاوزگر به قلمرو حاكمیت‌مان» را از آن‌جا دور کنند.

تئودورو لوکسین، وزیر امور خارجه، نیز علیه این کشتی‌ها یک شکایت دیپلماتیک کرده است.

به گفته گروه دولتی ویژه و ناظر بر منطقه مورد مناقشه، تعداد زیاد قایق‌های چینی به دلیل «صید بیش از حد و تخریب محیط زیست دریایی و همچنین خطرات ایمنی ناوبری»، نگران‌کننده است.

ایالات متحده اغلب چین را به نظامی کردن منطقه دریای چین جنوبی متهم کرده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، سال گذشته گفته بود كه چین دارد دریای چین جنوبی را نظامی می‌کند و «غیر قانونی» مدعی مالکیت بر قلمرو وسیع‌تری می‌شود و این امر خطوط دریایی حیاتی را به خطر می‌اندازد.

© The Independent

بیشتر از جهان