پیشنهاد فیلیپین به بریتانیا؛ پرستار در ازای واکسن کرونا

در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۱۷ هزار پرستار فیلیپینی برای کار، قراردادهای خارج از کشور را امضا کردند

بریتانیا متعهد شده که واکسن‌های «مازاد» خود را از طریق سازماندهی کوواکس، به کشورهای فقیرتر بفرستد - Oli SCARFF / AFP

فیلیپین پیشنهاد کرد که اگر بریتانیا و آلمان واکسن کووید-۱۹ مورد نیاز این کشور را تامین کنند، هزاران پرستار و دیگر کارکنان بخش بهداشت و سلامت فیلیپین را به این کشورهای اروپایی خواهد فرستاد.

مانیل، که دارای یکی از بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در آسیا است، در حال حاضر سهمیه ترک کشور کادر پزشکی را به پنج هزار نفر در سال محدود کرده و قانون منع خروج آنان را تسهیل کرده است.

آلیس ویسپراس، مدیر اداره روابط بین‌الملل وزارت کار فیلیپین گفت که اگر بریتانیا و آلمان با ارسال واکسن موافقت کنند، دولت فیلیپین می‌تواند از آن برای مایه‌کوبی نیروهای کار خروجی و صدها هزار شهروندی که به کشورشان بازمی‌گردند، استفاده کند.

یک سخنگوی وزارت بهداشت و تامین اجتماعی بریتانیا گفت:‌ «ما عمیقا قدردان ۳۰ هزار فیلیپینی در کادر خدمات بهداشت و سلامت بریتانیا هستیم که بی‌وقفه در خط مقدم مبارزه با همه‌گیری کار می‌کنند. ما هیچ برنامه‌ای برای توافق بریتانیا با پیشنهاد فیلیپین در استخدام پرستارهای بیشتر نداریم.»

او همچنین گفت:‌ «اولویت ما اطمینان از این است که واکسن‌ها اول در دسترس جمعیت بریتانیا قرار گیرد، اما این را هم می‌دانیم که ویروس شکست نخواهد خورد، مگر آن‌که در تمام کشورها شکست بخورد.»

او گفت:‌ «ما تایید کرده‌ایم که هر گونه مازاد واکسن را در آینده، با دیگر کشورها تقسیم می‌کنیم؛ به عنوان مثال از طریق کوواکس، که برنامه‌ای بین‌المللی برای تهیه یک مخزن واکسن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خدمات بهداشت و سلامت همگانی بریتانیا با کمبود نیرو مواجه است و نمایندگان پارلمان بریتانیا در سپتامبر گذشته درباره «بحران نوظهور» در بخش پرستاری هشدار داده بودند. ده‌ها هزار فرصت شغلی آگهی شده بود و طبق نتایج یک نظرسنجی، یک‌سوم از پرستارها در نظر داشتند که ظرف یک سال این حرفه را ترک کنند.

همزمان، ویروس کرونا باعث شده که جامعه پرستاران با «فاجعه توانبخشی» مواجه شود. وزارت کار در ماه جاری هشدار داد پرستارانی که زیر بار کار سنگین هستند، باید از هزاران بازمانده با عوارض طولانی‌مدت، مراقبت کنند.

پرستاران از جمله میلیون‌ها فیلیپینی هستند که در خارج از این کشور مشغول به کار هستند، و سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار از خارج به کشورشان ارسال می‌کنند که برای اقتصاد کشور نقش حیاتی دارد. خانم ویسپراس گفت: «در صورت توافق، ما در حال بررسی درخواست لغو سهمیه اعزام هستیم.»

آنطور که داده‌های اطلاعاتی رسمی نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۱۷ هزار پرستار فیلیپینی برای کار، قراردادهای خارج از کشور را امضا کردند.  هرچند آنان برای فرار از شرایط کاری بد و دستمزد پایین در کشورشان مبارزه کرده‌اند، اما برنامه دولتی تبادل نیرو در میان برخی افراد، طرفداری ندارد.

جوسلین آندامو، دبیرکل اتحادیه پرستاران فیلیپینی گفت‌:‌ «ما از رفتار دولت با پرستارها و این که آنان را کالا یا محصولات صادراتی تلقی می‌کند، بیزاریم.»

بریتانیا و آلمان در مجموع ۲۳ میلیون نفر را واکسینه کرده‌اند، اما فیلیپین هنوز برنامه تزریق واکسن به ۷۰ میلیون شهروند بزرگسال، و یا دوسوم جمعیت ۱۰۸ میلیونی خود را آغاز نکرده است. پیش‌بینی می‌شود که فیلیپین اولین محموله واکسن کووید-۱۹ اهدایی چین را، ظرف هفته جاری دریافت کند.

مانیل مایل است در مجموع ۱۴۸ میلیون دوز واکسن تامین کند.

بریتانیا متعهد شده که واکسن‌های «مازاد» خود را از طریق سازماندهی کوواکس، به کشورهای فقیرتر بفرستد و قصد ندارد از واکسن‌های مازاد به عنوان «اهرم دیپلماتیک» در توافق‌های دوجانبه استفاده کند. اما وست‌مینستر هنوز «مازاد» را تعریف نکرده و نگفته که چه زمانی دوزهای اضافی، «بعدا در سال جاری»‌ شناسایی خواهند شد.

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان