وزنه‌های المپیک برای وزنه‌برداری ایران سنگین شده‌اند

سهراب مرادی و کیانوش رستمی در آخرین فرصت برای المپیک توکیو

به دلیل دوپینگ ورزشکاران ایرانی در سال‌های اخیر، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری سهمیه ایران را کاهش داده است - عکس از ایرنا

اگرچه این روزها تماشای فیلم صحنه‌هایی از وزنه‌برداری زنان ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند برای دوستداران ورزش امیدوارکننده است، اما فارغ از حضور زنان در یک عرصه ورزشی جدید، وزنه‌برداری ایران یکی از بدترین دوران تاریخ خود را سپری می‌کند.

به دلیل دوپینگ ورزشکاران ایرانی در سال‌های اخیر، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری سهمیه ایران را کاهش داده است و حالا ایران در بخش مردان و زنان تنها می‌تواند با چهار ورزشکار در المپیک توکیو شرکت کند. ایران از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۱ نمونه دوپینگ مثبت داشته است و این آمار برای ورزشی که درباره روحیات پهلوانانه ورزشکارانش در ایران اغراق می‌شود، مایه خجالت است.

به دلیل نوپا بودن این ورزش برای زنان ایرانی، استفاده از دو سهمیه زنان در المپیک منتفی است؛ اما برای دو سهمیه مردان، چهار وزنه‌بردار مدعی حاضر بودند. سهراب مرادی، دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو، کیانوش رستمی، دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو، علی هاشمی، قهرمان جهان و علی داودی، قهرمان جوانان جهان.

وزنه‌برداری ایران که همیشه از رشته‌های مدال‌آور کاروان ایران در المپیک بود، این بار در آستانه المپیک توکیو فقط یک سهمیه خود را قطعی کرده است و نامدارترین چهره‌های وزنه‌برداری مردان، شاید به المپیک راه پیدا نکنند.

وزنه‌برداری زنان در ایران نوپا است و صحنه‌هایی از رکوردهایی که برای وزنه‌برداری زنان در ایران تجربه می‌شود، جذاب است اما وزنه‌برداری مردان در ایران در المپیک سابقه‌ای طولانی دارد و حالا می‌توان ناکامی‌اش در المپیک توکیو را  پیش‌بینی کرد.

وزنه‌برداری مردان، از اولین المپیک (سال ۱۸۹۶) در فهرست ورزش‌ها بود اما وزنه‌برداری زنان از المپیک ۲۰۰۰ به فهرست ورزش‌های المپیکی پیوست و زنان ایرانی به تازگی توانسته‌اند حضور در وزنه‌برداری را -پس از سال‌ها ممنوعیت بی‌منطق- در ایران تجربه کنند.

وزنه‌برداری مردان ایران از سال ۱۹۴۸ لندن، مدال‌آوری در المپیک را آغاز کرد. ایران در وزنه‌برداری تاریخی طولانی و در مقاطعی افتخارآمیز، دارد. از جعفر سلمانی، محمود نامجوی و محمد نصیری تا وزنه‌برداران نسل‌‌های اخیر مثل حسین رضازاده و بهداد سلیمی، کیانوش رستمی و سهراب مرادی و دیگران، وزنه‌برداری ایران در المپیک را نامدار کرده‌اند.

ناکامی سهراب مرادی و کیانوش رستمی در کسب سهمیه المپیک از مسیر قهرمانی آسیا به میزبانی ازبکستان، وزنه‌برداری ایران را در خصوص از دست دادن یکی از دو سهمیه المپیک در وزنه‌برداری مردان به وحشت انداخته است. سهراب و کیانوش فقط یک شانس دیگر دارند؛ این که یکی از این دو وزنه‌بردار بتواند در مسابقات گزینشی کلمبیا که اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود، سهمیه المپیک را به دست بیاورد.

برخواه، سرمربی تیم ملی، درباره اعزام این دو ورزشکار به کلمبیا گفت: «سهراب و کیانوش حتما اعزام می‌شوند اما قرار است هفته آینده جلسه‌ای تشکیل شود و در مورد علی هاشمی تصمیم‌گیری کنیم. هاشمی باید توضیح بدهد در ماه‌های اسفند و فروردین که در اردوی تیم ملی حضور نداشت تمریناتش چگونه بود و در چه سطح آمادگی قرار دارد. فاصله زیادی تا المپیک نداریم و باید بدانیم برنامه‌اش چیست.»

فدراسیون وزنه‌برداری امیدوار است که در صورت ناکامی رستمی و مرادی در دسته ۹۶ کیلوگرم، علی هاشمی بتواند با حضور در مسابقات دسته ۱۰۹ کیلو سهمیه المپیک را به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت مرادی در کلمبیا می‌تواند امیدوارکننده‌تر از رستمی باشد. مرادی با رکورد مجموع ۳۸۸ کیلوگرم می‌تواند بالاتر از رسول بیکف قرار بگیرد و المپیکی شود، اما کیانوش رستمی باید ۴۰۲ کیلوگرم را ثبت کند. هم اکنون سهراب مرادی سه هزار و ۸۹، کیانوش رستمی سه هزار و ۱۴ و رسول بیکف سه هزار و ۲۲۶ امتیاز دارند.

اگر علی هاشمی به کلمبیا اعزام شود و در بین هشت نفر برتر وزن ۱۰۹ کیلوگرم قرار بگیرد، حتی اگر سهراب مرادی یا کیانوش رستمی بهترین وزنه‌بردار آسیایی دسته خود شوند، کادر فنی راهی جز اعزام هاشمی به المپیک ندارد و در واقع شانس مدال ایران به حداقل خواهد رسید. تشخیص مربیان تیم ملی وزنه‌برداری این‌گونه است که برای کسب مدال هاشمی در المپیک شانس اندکی قائل‌اند اما شانس هاشمی برای حضور در المپیک بیشتر است. رستمی و مرادی با شانس کمتر برای راهیابی به المپیک اما از نگاه مربیان تیم ملی، صاحب شانس بیشتری برای کسب مدال در المپیک هستند؛ شاید به دلیل تجربه و مدال‌هایی که در المپیک به دست آورده‌اند.

علی داوودی که مهم‌ترین چهره‌ این روزهای وزنه‌برداری ایران است، در تاشکند ۱۹۲ کیلوگرم را در یک ضرب و ۲۳۹ کیلوگرم را در دو ضرب وزنه زد. اما با توجه به حضور لاشا تالاخادزه در المپیک، روشن نیست که او چقدر شانس خواهد داشت. یک روز پیش خبر رسید که لاشا تالاخادزه، وزنه‌بردار فوق سنگین گرجستانی، بار دیگر در تمرینات رکورد دیگری را ثبت کرده است. تالاخادزه ۲۲ فروردین در مسابقات قهرمانی اروپا رکورد یک ضرب و مجموع جهان را که در اختیار خودش بود، شکست. او در فاصله‌ای کوتاه پس از این رقابت‌ها، بازهم رکورد‌شکنی داشت. تالاخادزه در تمرینات و در یک ضرب ۲۲۵ کیلوگرم را مهار کرد و در دوضرب وزنه ۲۷۰ کیلوگرم را بالای سر برد. این وزنه‌بردار گرجستانی در قهرمانی اروپا رکورد ۲۲۲ یک ضرب، ۲۶۳ دوضرب و مجموع ۴۸۵ کیلوگرم را ثبت کرد و توانست رکورد یک ضرب جهان را دو کیلوگرم و مجموع جهان را یک کیلوگرم ارتقا دهد. همه این‌ها یعنی علی داوودی باید در المپیک حیرت‌انگیز ظاهر شود تا برای وزنه‌برداری ایران امیدی باشد.

بیشتر از ورزش