کیانوش رستمی، دهن‌کجی به مربیان، شکست از وزنه پولادین

حمایت مقامات ورزشی، از قهرمان المپیک یک بازنده ساخت

کیانوش رستمی عضو تیم ملی وزنه برداری ایران- عکس از ورزش ۳

وزنه‌برداری درگیری با وزنه‌های پولادین سنگین است و وزنه‌ها با تمجید از مقامات یا قهر و آشتی با آن‌ها برای بهره‌ بردن از فرصت‌ها، سبک نمی‌شوند. کیانوش رستمی اما باز هم از شرکت در اردوی تیم ملی انصراف داد تا به جای قدرت‌نمایی با وزنه، با حمایت مسؤولان ورزشی مقابل مربیانش خط و نشان بکشد.

یک خبر تکراری درباره او پاسخ منفی‌اش به دعوت سرمربی تیم ملی است. همیشه آماده است که بگوید نه و از شرکت در تمرینات تیم ملی سرباز بزند. او از پرافتخارترین چهره‌های ورزش ایران است، وزنه‌برداری که مدال نقره المپیک لندن و مدال طلای المپیک ریو را به گردن آویخت، دو بار قهرمان جهان شد و در وزنه‌برداری داستانی به نام کیانوش رستمی نوشت. کیانوش اما سال‌هاست با رفتاری خارج از قواعد حرفه‌ای ورزش، تن به تمرین در اردوهای تیم ملی نمی‌دهد و بی‌توجه به برنامه‌های مربیان تیم ملی، تمرین اختصاصی را انتخاب می‌کند، انتخابی نامرسوم در ورزش. موفقیت‌های او البته تحسین‌برانگیز است اما این روش تمرین برای او نتایج ناامیدکننده‌ای هم داشته و کیانوش رستمی را از تکرار افتخاراتش دور کرده است.

حتی اگر شدیدترین انتقادات به مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری وارد باشد، او باید به برنامه‌های مربیان تیم ملی وزنه‌برداری احترام بگذارد، چیزی که از هر ورزشکار حرفه‌ای توقع می‌رود. رستمی اما نه در انتقاد به جریان‌های فدراسیون وزنه‌برداری، بلکه با بی‌توجهی به برنامه‌های مربیان تیم ملی و با حمایت مقامات بلندپایه ورزشی در ایران صاحب فرصت شد تا سوء‌رفتار‌ها را تکرار کند.

بعد از ماه‌ها تعطیلی تمرینات تیم ملی وزنه‌برداری ایران، محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی، وزنه‌برداران را به اردو فرخواند: حافظ قشقایی (۶۱ کیلوگرم)، حسین سلطانی (۸۱ کیلوگرم)، محمد زارعی، علی میری، صالح چراغی (۸۹ کیلوگرم)، کیانوش رستمی، سهراب مرادی (۹۶ کیلوگرم)، رسول معتمدی، سیدایوب موسوی (۱۰۲ کیلو)، علی هاشمی، کیا قدمی (۱۰۹ کیلوگرم) و علی داودی (۱۰۹+ کیلوگرم). اما کیانوش رستمی باز هم از شرکت در این اردو انصراف داد.

کیانوش رستمی در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ آناهایم، در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و قهرمانی جهان ۲۰۱۹ پاتایا شباهتی به خودش نداشت و وزنه‌های پولادین نتیجه تمرینات انفرادی را به او اعلام کردند. او در مقایسه با یک قهرمان المپیک، در چهار سال اخیر از چهره‌های ناموفق وزنه‌برداری ایران است اما به اعتبار گذشته‌ای باشکوه همچنان از امیدهای وزنه‌برداری ایران محسوب می‌شود.

این امیدها درباره کیانوش تا کی زنده خواهند ماند؟ هر بار او سعی می‌کند به بهانه‌های مختلف از شرکت در اردوها انصراف دهد. استعداد و توانایی و سوابق او باعث مماشات مربیان نمی‌شود، بلکه مربیان تیم ملی بارها تحت فشار مقامات ورزشی ایران مجبور به پذیرفتن شرایط عجیب کیانوش شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران بارها درباره کیانوش رستمی با چنین عبارت‌هایی کوشش کرده تا از رفتار غیرحرفه‌ای یک ورزشکار حمایت کند: «کاری که ما انجام می‌دهیم، حل اختلافات و چالش‌ها بین قهرمانان و فدراسیون‌ها و حتی مسائل شخصی قهرمانان است. وظیفه مدیریتی ما حمایت است. نمی‌توانیم قهرمانان را در شرایط بحرانی تنها بگذاریم زیرا غیراخلاقی است. رستمی هم مستثنی از سایر ورزشکاران نیست و از او حمایت می‌کنیم زیرا برای کشور افتخارآفرینی کرده و قهرمان ملی است. باید از تمام ظرفیت‌ها در حمایت از قهرمانان استفاده کرد.»

این عبارت‌ها تحسین یک ورزشکار به نظر می‌رسند اما در واقع حمایت‌ از رفتارهای غیرحرفه‌ای هستند که هر بار کیانوش رستمی را از موفقیت‌ دورتر کرده است.

رستمی هم پاسخ محبت‌های غیرحرفه‌ای مسؤولان را می‌دهد، مثل این مصاحبه‌اش در وصف مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با خبرگزاری وزارت ورزش: «با سوابق درخشانی که ایشان از گذشته دارند، می‌توانند در این برهه نیز کمک حال ورزش باشند. این انتظار از سلطانی‌فر وجود دارد که نگاه ویژه‌ای به تمامی رشته‌ها داشته باشند و طبق فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که همواره بر ورزش همگانی تاکید دارند ایشان نیز باید توجه کافی به ورزش همگانی کند که مردم کشورمان سرزنده و شاداب باشند. ایشان کارشان را به خوبی می‌توانند رو به جلو ببرند و ارتباطی که بین او و بدنه دولت به خصوص شخص رییس‌جمهور وجود دارد، می‌تواند منفعت‌های زیادی را برای جامعه ورزش به ارمغان بیاورد.» اما رابطه این مصاحبه‌های سفارشی و حمایت‌های نامتعارف مقامات چندان پنهان نیست. مقامات ورزشی ایران که حتی در پرداخت پاداش بسیاری از ورزشکاران به هر ترفند کوتاهی می‌کنند، تک‌ستاره‌هایی را برای خرید تمجید همیشه همراهی کرده‌اند، حتی اگر یک ستاره ورزشی تمام اصول حرفه‌ای را در برخورد با مربیانش نادیده گرفته باشد.

رستمی وقتی از دسته ۸۶ کیلوگرم به ۹۶ کیلوگرم رفت، رقبای سرسختی هم در تیم ملی وزنه‌برداری داشت اما فرصت بازهم به او رسید، فرصت‌هایی که به رغم دوری او از اردوهای تیم ملی تقدیم کیانوش شد. اما کیانوش در این فرصت‌ها جز ثبت ناکامی دستاورد دیگری نداشت. هنوز روشن نیست تکرار انصراف او از شرکت در اردوی تیم ملی، این‌بار چه اختلافات و دخالت‌هایی را به دنبال دارد اما با این دوری از تمرینات تکرار سریال شکست‌ها دور از ذهن نیست.

بیشتر از ورزش