میل جنسی در سالمندان؛ لذت هماغوشی با بالا رفتن سن، کم نمی‌شود

صحبت نکردن درباره رابطه جنسی سالمندان برای سلامت آن‌ها خطرناک است

کمتر از ۱۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال بر این نظرند که جامعه قادر است درباره رابطه و صمیمیت جنسی میان افراد بالای ۶۰ سال راحت صحبت کند- Pixabay

لین سر خود را به عقب می‌اندازد و جورج گردن او را با بینی خود نوازش می‌کند. هر دو از کمر به بالا برهنه هستند. سینه‌ها‌شان را به هم فشرده‌اند، و چهره لین لبریز از هوس اشتیاق است.

این مطمئناً تصویری بحث‌برانگیز خواهد بود، زیرا اگرچه دیدن افراد برهنه یا تقریباً برهنه در تصاویر تبلیغاتی به امری عادی بدل شده است، اما ما هنوز عادت نداریم سوژه‌های چنین عکس‌هایی، افراد سالمند باشند. لین و جورج ۵۳ سال است که زن و شوهرند. این دو اینک در یک کارزار [تبلیغاتی] جدید، با ری‌لیت (Relate)، سازمان حمایت از روابط زناشویی، و اُگیلوی (Ogilvy)، شرکت معظم تبلیغاتی، همکاری می‌کنند.

هدف از این عکس‌ها که شامل پنج زوج و یک زن تنها است با عکاسی رانکین، عکاس مشهور انگلیسی، این است که ما را به صحبت کردن درباره موضوعی که تاکنون تابو بوده است، ترغیب کند: رابطه جنسی در سنین بالاتر. رانکین درباره این پروژه می‌گوید: «عظمت عشق و محبت، یعنی همان چیزهایی که تولید کتاب، فیلم و ترانه‌های پاپ با آن موضوع هیچ‌وقت تمامی ندارد، چیزی نیست که در سالمندی بخواهیم از آن دست بکشیم.» البته حق با او است. مشکل این است که چگونه دیگر افراد را به پذیرش این امر مجاب کنیم. افراد سالمند در دهه هفتاد، هشتاد و نود عمرشان، همچنان نسبت به یکدیگر احساس عشق و هوس دارند؛ اما در جامعه‌ای که دوست دارد وانمود کند که پای چنان احساساتی دیگر در بین نیست.

طبق تحقیقات جدیدی که همراه با این تصاویر منتشر شده است، دو سوم افراد بالای ۶۵ سال گفته‌اند که رابطه و صمیمیت جنسی برای گروه سنی آنها یا به ندرت در رسانه‌ها منعکس می‌شود یا هرگز نمی‌شود. در مقام مقایسه، تنها یک پنجم افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله [درباره گروه سنی خود] این حرف را زده‌اند. کمتر از ۱۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال بر این نظرند که جامعه قادر است درباره رابطه و صمیمیت جنسی میان افراد بالای ۶۰ سال راحت صحبت کند.

هر چه سن‌مان بالاتر می‌رود، بیشتر به خود اجازه می‌دهیم که چیزهای جدید را آزمایش کنیم

لین معتقد است که این موضوع برای «نسل جوان .. ممکن است چندش‌آور باشد.» او می‌گوید «برای مثال، پسرم ... با خودش خواهد گفت «اوه! این‌ها برای این کار خیلی پیرند.» او متوجه نیست که اتفاقاً این زمانی است که بیشتر باید از رابطه زناشویی لذت برد. زیرا هر چه پیرتر می‌شوید، کارهایی را [در رابطه زناشویی] انجام می‌دهید که شاید در جوانی از روی خجالت خود را از انجام آن محروم می‌کردید. هر چه سن‌مان بالاتر می‌رود، بیشتر به خود اجازه می‌دهیم که چیزهای جدید را آزمایش کنیم، زیرا دیگر خسته می‌شود که مثلاً هر روز برنج و نخودفرنگی بخورید. باید به زندگی زناشویی ادویه و حرارت اضافه کنید.»

آماندا میجر، درمانگر روابط جنسی در سازمان ری‌لیت که در این کارزار همکاری کرده است، می‌گوید که این تصاویر «مشکل مرغ و تخم مرغ درباره نامرئی بودن این موضوع» را حل می‌کند. او می‌گوید: «هر چه آدم‌ها سن‌شان بالاتر می‌رود، بیشتر از نظرها غایب می‌مانند. و این منجر به مشکلات در روابط زناشویی و حتی خود سکس می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌میلی ما به صحبت کردن درباره رابطه جنسی میان افراد مسن، متضمن خطرات جدی برای سلامت آنها است. بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ تشخیص بیماری‌های مقاربتی در مردان و زنان ۶۵ سال به بالا ۲۳ درصد افزایش یافته است، در حالی که در همین مدت در میان بیست‌ساله‌ها این معضل کاهش یافته است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که مردانی که از کاهش میل جنسی خبر داده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌های مزمن بوده‌اند.

میجر به ایندیپندنت می‌گوید که کارزار جدید «به مردم این امکان را می‌دهد که با حس آزادی بیشتری درباره این موضوع سخن بگویند، چه بگویند که رابطه زناشویی‌شان خوب پیش می‌رود که این به نوبه خود باعث افزایش توجه به این موضوع می‌شود، و چه اعتماد‌به‌نفس این را کسب کنند که به خود بگویند: می‌دانی! من در رابطه زناشویی‌مان خواهان چیز جدیدی هستم. دوست دارم با صراحت بیشتری درباره آن صحبت کنم.»

او گفت که زندگی خوب جنسی فقط برای سلامت مفید نیست، «ناراحتی ناشی از این که حس کنید رابطه زناشویی‌تان از شور و حرارت افتاده است، ممکن است اثراتی واقعی بر سلامت عاطفی، روحی و جسمی شما بگذارد.»

در ویدیوهایی که همراه تصاویر منتشر شده است، سوژه‌های عکاسی با لباس بر تن درباره رابطه جنسی صحبت می‌کنند. در طول این صحبت‌‌ها، معلوم می‌شود که داشتن زندگی جنسی کامل مستلزم دخول جنسی و رسیدن به ارگاسم قوی نیست. بیل هشتاد و سه ساله درباره ویاگرا شوخی می‌کند که اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر رابطه جنسی‌اش با همسرش کورا شده است. اما مارگارت که بیوه است، به تنهایی در فیلم ظاهر می‌شود و درباره فقدان شوهرش صحبت می‌کند. او می‌گوید: «من هنوز در همان تخت‌خواب دو نفره‌‌مان می‌خوابم، اما در کنارم یک متکا گذاشته‌ام و این‌گونه وقتی می‌خوابم، احساس می‌کنم که او آنجاست.» در کنار مارگارت، این پیام ظاهر می‌شود که «برای بازی با آلت جنسی مصنوعی هیچ‌وقت زیادی پیر نیستید.»

در ویدیو، مارک و اندرو نیز درباره ماهیت متنوع صمیمیت جنسی صحبت می‌کنند. صمیمیت جنسی هم شامل خوابیدن در تخت‌خواب و خواندن کتاب هنگام نوازش پاها است، و هم شامل «مقاربت پرحرارت.»

برای بسیاری از زنان یائسگی از نظر جنسی رهایی‌بخش است

میجر می‌گوید: «غالباً، در رسانه‌ها تأکید زیادی بر موضوعات مرتبط با مقاربت جنسی در تخت‌خواب می‌شود… هدف کارزار ما این است که نشان دهیم اگرچه ممکن است این برای برخی از افراد بسیار مهم باشد، اما به همان اندازه هم برای بسیاری از افراد، رابطه جنسی لازم نیست یک مقاربت پرحرارت باشد. این می‌تواند صرفاً بودن در آغوش کسی باشد که می‌خواهد کنار تو باشد. غالباً کارهایی از این دست است که آدم‌ها با آن احساس صمیمیت می‌کنند. صمیمیت، نیازی به مقاربت جنسی فراوان ندارد و اغلب نیز این‌گونه نیست.»

او قبول دارد که سکس در سنین بالاتر گاهی متفاوت است. «بدن شما به سالمندی رسیده است و بله، وضع می‌تواند متفاوت باشد. نعوظ شما ممکن است به سرعت و قدرت ۲۵ یا ۳۰ سال پیش نباشد. اما این بدان معنی نیست که رابطه جنسی اهمیت کمتری دارد یا لذتش کم شده است.»

اغلب اوقات، رابطه جنسی با پا به سن گذاشتن بهتر می‌شود. میجر می‌گوید: «برای بسیاری از زنان، یائسگی رهایی‌بخش است. این نامعمول نیست که از زنان بشنوید که در سنین بالاتر حس می‌کنند بلوغ جنسی بیشتری دارند، زیرا وقت بیشتری دارند و بیشتر با خواسته‌های خود آشنا هستند.»

کریسی با تأمل درباره رابطه جنسی خود با راجر، می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای افراد مسن رابطه جنسی بخشی از گذشته‌ آنها است و دیگر احساس معاشقه و نوازش جنسی دوران جوانی را ندارند. اما، در واقع، برای خود ما هم وقتی فهمیدیم که این احساسات در درون ما حفظ می‌شود و هنوز خواهان نوازش یکدیگر هستیم، تعجب‌آور بود.»

میجر قبول ندارد که تصاویر منتشر شده «سکسی» است. او می‌‌گوید: «واژه سکسی برای افراد مختلف معانی مختلف دارد. تعیین آنچه سکسی است، بسیار دشوار است.» اما او می‌گوید که قطعاً این تصاویر نظرگیر و قدرتمندند. در این تصاویر سیاه و سفید، هم آثار زخم، چین و چروک، موهای سفید و پوست شل به تصویر کشیده شده‌ است، و هم انعکاسی از شور و حرارت و شادی در‌ آنها دیده می‌شود. این عکس‌ها که به کمک یک مربی روابط جنسی خلق شده‌ است، واقعیت شور، عشق و شهوت را در بدن‌هایی به تصویر کشیده که اغلب از نظرها غایب می‌مانند.

© The Independent

بیشتر از زندگی