شیده دشتی، برنده جایزه انجمن مهندسان عمران آمریکا

او نخستین زن ایرانی است که این جایزه را از آن خود کرد

بر اساس قوانین جایزه، نامزدها باید زیر ۴۰ سال باشند-University of Colorado Boulder

شیده دشتی، برنده جایزه پژوهشی «والتر هوبر» انجمن مهندسان عمران آمریکا در سال ۲۰۲۱ شد.

دشتی که دانشیار مهندسی عمران در دانشگاه کلورادو – بولدر است درزمینهٔ مهندسی خاک و زلزله‌ پژوهش می‌کند.

شیده دشتی تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه کرنل آمریکا و دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گذرانده است. او نخستین زن ایرانی است که این جایزه را از آن خود کرد. سال گذشته دکتر امیر آقاکوچک، دیگر مهندس ایرانی بود که به این جایزه رسید. پیش‌ از او نیز دکتر مانی گلپرورفرد در سال ۲۰۱۸، دکتر کاوه مدنی در سال ۲۰۱۷ و دکتر شهرام سرکانی در سال ۱۹۹۹، موفق به کسب این جایزه شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاوه مدنی در حساب کاربری توییتر خود با اعلام این خبر، با تبریک به خانم دشتی، یادآور شد، این اولین باری است که در تاریخ هفتادساله این جایزه، بیشتر برندگان، زن هستند.

والتر هوبر، مهندس و حافظ محیط‌زیست در اوایل قرن بیستم، درزمینهٔ پروژه‌های ساختاری، آبی و آبیاری فعالیت می‌کرد. برخی از مطالعات انجام‌شده توسط او درزمینهٔ کنترل سیلاب، منابع آب شهری و مقاوم در برابر زلزله کاربرد دارد.

جایزه هوبر، بالاترین نشان تحقیقاتی انجمن مهندسان عمران آمریکا، باهدف فراهم آوردن فرصت‌های توسعه حرفه‌ای برای جوانان، پزشکان، محققان و استادان برجسته مهندسی عمران برقرار شده است و توسط دانشجویان، همکاران و دوستان مهندس عمران آمریکایی اتریشی آرتور کازاگراند تأمین می‌شود.

بر اساس قوانین جایزه، «نامزدها باید زیر ۴۰ سال باشند یا از زمان دریافت درجه دکترا در زمان نامزدی بیش از ۱۲ سال کار نکرده باشند». دریافت‌کنندگان جوایز هوبر نیز عموماً کمتر از ۴۵ سال دارند.

بیشتر از جهان