سرمایه‌گذاری مالکان میلیاردر شرکت لگو در فناوری‌ کاهش پلاستیک

شرکت اسباب‌بازی لگو هم‌اکنون سالی حدود ۱۰۰ هزار قطعه پلاستیکی تولید می‌کند

در سال ۲۰۱۹، شرکت لگو نخستین مجموعه محصولات جانشین پلاستیک خود را رونمایی کرد - JOHANNES EISELE / AFP

در حالی که قباحت واژه «پلاستیک» در اقتصادی جهان روزبه‌روز بیشتر می‌شود، اگر اصلی‌ترین تولید ما از دهه ۱۹۵۰ چیزی جز پلاستیک نبوده باشد، چه کنیم؟

شرکت اسباب‌بازی لگو هم‌اکنون سالی حدود ۱۰۰ هزار قطعه پلاستیکی تولید می‌کند که اگر آن‌ها را کنار هم بچینیم، می‌توان پنج‌بار کره زمین را دور زد اما خانواده گرداننده این شرکت اسباب‌بازی‌سازی سوئدی، هر چه بیشتر در پی یافتن راه‌هایی برای کاهش و بازمصرف پسماندهای پلاستیکی هستند و احتمال دارد در یافتن جانشین‌هایی برای پلاستیک هم سرمایه‌گذاری کنند.

بنا بر گزارش‌ها، شرکت کرکبی که قسمت اعظم دارایی‌های در مالکیت این خانواده (مجموعا حدود ۲۰ میلیارد دلار) را در اختیار دارد، در پی سرمایه‌گذاری بیشتر در کاهش پسماندهای پلاستیکی با روش‌های همساز با محیط‌ زیست است.

ریاست شرکت کرکبی را، کیلد کرک کریستیانسن، نوه پایه‌گذار لگو و یکی از ثروتمندترین مردان دانمارک، با هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه به عهده دارد. این شرکت، سال گذشته، سهام شرکت نروژی «کوانتافیول ای‌اس» را که پسماندهای پلاستیکی را به فراورده‌های نفتی مصنوعی کم‌کربن و جانشین فراورده‌های نفتی بکر تبدیل می‌کند، خریداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اکنون توماس لائو شلیچر، مدیر بخش سرمایه‌گذاری شرکت کرکبی، دوباره روی پسماندهای پلاستیکی دست گذاشته است، اما بنا بر گزارش‌ها، در پی گزینه‌هایی مثل «فناوری‌های نوین تولید مواد جانشین پلاستیک هم هستند». این خانواده در ضمن، برای برطرف کردن نگرانی‌های زیست‌محیطی خود، بخش سرمایه‌گذاری جدید به نام پلاستیک چرخه‌ای را تشکیل داده‌اند.

البته آقای شلیچر در مصاحبه‌ای گفت که سرمایه‌گذاری‌های کرکبی در بازمصرف پلاستیک و مدیریت پسماند، به مصرف لاستیک در تولید اسباب‌بازی‌های لگو هیچ ربطی ندارد.

در سال ۲۰۱۹، شرکت لگو نخستین مجموعه محصولات جانشین پلاستیک خود را رونمایی کرد و مجموعه‌ گیاهان ساخته شده با پلاستیک گیاهی و برگرفته از نیشکر را عرضه کرد.

این شرکت اعلام کرد مجموعه «گیاه از گیاه‌»، بخشی از هدف‌‌گذاری‌ ‌آنان تا سال ۲۰۳۰ است که بر اساس آن می‌خواهند فقط از مواد دارای پایداری زیست‌محیطی در بسته‌بندی‌ها و محصولات اصلی استفاده کنند.

به گزارش بلومبرگ، سرمایه‌گذاری بیشتر در برق بادی و خورشیدی نیز جزو اهداف کرکبی است و پیش از این، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ایندی‍پندنت با کرکبی و لگو برای پرسیدن نظرشان در این باره تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان