کیسه پلاستیکی تا یک سال دیگر در کانادا ممنوع می‌شود

کانادایی‌ها سالی بیش از سه میلیون تن پلاستیک دور می‌ریزند که فقط ۹ درصدش بازیافت می‌شود

اتحادیه اروپا نیز برنامه دارد که سال آینده طرح ممنوعیت مصرف پلاستیک یک‌بارمصرف را به اجرا درآورد - PIXABAY

کانادا از پایان سال ۲۰۲۱ استفاده از محصولات پلاستیکی یک‌بارمصرف (محصولاتی از قبیل کیسه خرید، نی، همزن آب‌میوه و قهوه، بسته‌بندی شش‌حلقه‌ای نوشابه، قاشق و چنگال و ظروف بسته‌بندی غذا) را ممنوع خواهد کرد.

این اقدام در چارچوب طرح جامع کانادا برای حذف کامل پسماند پلاستیکی تا سال ۲۰۳۰ انجام شده است.

جاناتان ویلکنسون، وزیر محیط زیست، در نشست رسانه‌ای روز چهارشنبه گفت: «آلودگی پلاستیکی محیط زیست طبیعی ما را تهدید می‌کند، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و مخصوصاً اقیانوس‌ها را اشباع می‌کند، و حیات موجودات زنده این محیط‌ها را به خطر می‌اندازد. کانادایی‌ها اثرات این آلودگی را در سراسر کشور از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال به چشم خود می‌بینند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود، پلاستیک‌هایی که قرار است مصرفشان ممنوع شود، «به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند... بازیافت‌شان سخت یا پرهزینه است و جانشین‌های خوبی هم در حال حاضر برای آن‌ها وجود دارد.»

آقای وزیر به این نکته اشاره کرد که در میانه همه‌گیری کووید-۱۹ و با توجه به نگرانی‌ها از سلامت عمومی، ممنوعیت مصرف پلاستیک یک‌بارمصرف بر استفاده مردم از لوازم حفاظت شخصی یا «سایر انواع پلاستیکی که در محیط پزشکی استفاده می‌شود»، اثری نخواهد داشت، اما مسئولان در صدد ارائه طرحی هستند که از رها کردن تجهیزات حفاظت شخصی مصرف‌شده در طبیعت جلوگیری شود و در حال بررسی گزینه‌های زیست‌تجزیه‌پذیرتری هستند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اولین بار در ماه ژوئن ممنوعیت مصرف پلاستیک را اعلام کرد. به گزارش دولت کانادا، شهروندان آن کشور سالی بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک دور می‌ریزند که فقط بخشی از آن (۹ درصد) بازیافت می‌شود و باقی راهی محل‌های دفن زباله، تأسیسات تولید انرژی از پسماند، یا طبیعت می‌شود.

دولت تا ۹ دسامبر بازخورد مردم را درباره اجرای این طرح بررسی خواهد کرد. 

اتحادیه اروپا نیز برنامه دارد که سال آینده طرح ممنوعیت مصرف پلاستیک یک‌بارمصرف را به اجرا درآورد. اما مذاکرات سنگینی که دولت‌ها باید با صنعت تولید پلاستیک انجام دهند، موجب کندی فرایند تصمیم‌گیری در مورد نوع پلاستیک‌های مشمول این ممنوعیت شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان