مراقب ذرات پلاستیک در شیرخشک نوزاد باشید

توصیه‌هایی برای ضدعفونی کردن شیشه شیرخشک

مایعات گرم از جمله شیر خشک و آبی که برای ضدعفونی بطری استفاده می‌شود، موجب جدا شدن ذرات بسیار کوچک پلاستیک از بدنه بطری می‌شود-AFP PHOTO / WANG ZHAO

بنابه یک پژوهش جدید، ذرات بسیار کوچک پلاستیک موسوم به میکروپلاستیک‌ها وارد بطری شیر نوزادانی می‌شود که با شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند.

دانشمندان کشف کرده‌اند که میان حرارت و میکروپلاستیک‌ها رابطه‌ای است که در جریان آن مایعات گرم از جمله شیر خشک و آبی که برای ضدعفونی بطری استفاده می‌شود، موجب جدا شدن ذرات بسیار کوچک پلاستیک از بدنه بطری می‌شود.

میکروپلاستیک‌ها یا حتی ذرات بسیار کوچک‌تری که به «نانوپلاستیک» معروف است از طریق خرد شدن زباله پلاستیک‌های بزرگ‌تر وارد غذا یا سامانه آب می‌شوند.

شواهدی وجود دارد حاکی از این که ذرات پلاستیک می‌توانند به دلیل وجود مقادیر عظیم آلودگی پلاستیک در اقیانوس‌ها همراه زنجیره غذا وارد دستگاه هاضمه انسان شوند.  

اما این تحقیقات نشان می‌دهد که رها شدن مستقیم ذرات پلاستیک از ابزار روزمره پلاستیکی، هنوز تحت بررسی و مطالعه است.

در گزارش دانشمندان دانشگاه «ترینیتی» در دابلین در مورد آماده کردن شیر کودکان و نوزادان در بطری‌های پلاستیکی توصیه‌هایی برای به حداقل رساندن میزان رهایی ذرات پلاستیک داده شده است.  

این گزارش که در نشریه «نِیچِرفود» به چاپ رسیده است، روی میکروپلاستیک‌هایی که در بطری‌های شیر ساخته شده از «پلی پروپیلین» ساخته شده تمرکز می‌کند.

«پلی پروپیلین» رایج‌ترین نوع پلاستیک در جهان است که به ویژه در تهیه و نگاهداری غذا مثل ظرف غذا، کتری و بطری شیر نوزادان و کودکان خردسال به کار می‌رود. اما تیم پژوهشگران می‌گوید قابلیت این پلی پروپیلین در رها کردن ذرات پلاستیک هرگز کاملا مورد آزمایش قرار نگرفته است.  

محققان میزان در معرض میکروپلاستیک قرار گرفتن کودکان دوازده ماهه را در ۴۸ کشور و منطقه جهان بررسی کرده و چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند:

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



* بطری‌های شیر نوزادان و کودکان که از پلاستیک پلی پروپیلین ساخته شده‌اند، می‌توانند در هر لیتر شیر یا مایع تا ۱۶ میلیون ذره میکروپلاستیک و تریلیون‌ها ذره نانو پلاستیک رها کنند.  

* ضدغونی بطری با آب داغ به گونه‌ای قابل توجه به رهایی میکروپلاستیک‌ها افزوده و میزان آن را در افزایش دما از ۲۵ درجه سانتیگراد تا ۹۵ درجه سانتیگراد، از ۰. ۶ میلیون به ۵۵ میلیون ذره در هر لیتر شیر یا مایع می‌رساند.

* دیگر وسائل خانگی مثل کتری و ظرف‌های نگاهداری غذا که از پلی پروپیلین ساخته شده‌اند نیز به همین میزان پلاستیک وارد غذا می‌کنند.

* میانگین میزان پلاستیکی که از این راه وارد بدن کودک می‌شود بیش از یک میلیون ذره میکروپلاستیک است که بیشترین میزان بالقوه آن در منطقه اقیانوسیه، آمریکای شمالی و اروپا دیده می‌شود.

* تعدیل میزان و نحوه ضدعفونی بطری شیر کودک می‌تواند به مقدار قابل ملاحظه‌ای از نشت پلاستیک به داخل شیر یا مایعات بکاهد.

در این پژوهش در مورد نحوه ضدغفونی شیشه شیر مصنوعی نیز توصیه شده است:

* بطری شیر را طبق راهنمای سازمان بهداشت جهانی ضدعفونی کنید.

* برای جوشاندن و ضدعفونی آب از کتری یا ظروف غیرپلاستیکی مثل شیشه یا فولاد ضدزنگ استفاده کنید.

*بطری‌های ضدعفونی شده را دست کم سه بار با آب ضدعفونی شده و ولرم آبکشی کنید.

و گزارش در مورد آماده کردن شیر خشک می‌گوید:  

* آب را در کتری غیرپلاستیکی یا روی اجاق بجوشانید.

* شیر خشک را در یک ظرف غیرپلاستیکی با  آب ۷۰ درجه آماده کنید.

* بگذارید شیر به میزان دمای اتاق ولرم شود و سپس آن را به داخل بطری پلاستیکی با جنس مرغوب بریزید.

در این گزارش آمده که شیر مصنوعی نباید بار دیگر در ظرف‌های پلاستیکی و به ویژه در میکروفر گرم شود، بطری را به شدت تکان ندهید و از دستگاه‌های فوق صوت برای تمیز کردن بطری شیر کودکان و نوزادان استفاده نکنید.

پرفسور جان بلند، استاد دانشکده شیمی دانشگاه ترینیتی که در این تحقیقات شرکت داشته می‌گوید: «وقتی این نتایج را در آزمایشگاه مشاهده کردیم به سرعت متوجه پیامدهای احتمالی آن شدیم.

آخرین چیزی که می‌خواهیم ایجاد نگرانی در والدین آن هم جایی است که اطلاعات کافی در مورد عواقب ورود میکروپلاستیک‌ها در بدن کودکان نداریم.»

او افزود: «ما از مقامات می‌خواهیم راهنماهای موجود در مورد آماده کردن شیر خشک را با استفاده از بطری‌های پلاستیکی مورد بررسی مجدد قرار دهند.

این که با تغییر عادت ضدعفونی (بطری شیر) و آماده کردن شیر خشک امکان کاهش خطر ورود پلاستیک به بدن وجود دارد اهمیت زیادی دارد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی