درگیری‌ شدید میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌های تندرو در بیت‌المقدس

راستگرایان ملی‌گرای افراطی اسرائیل شعار «مرگ بر عرب‌ها» می‌دادند

تنش‌ها از آغاز ماه رمضان در ۱۳ آوریل، میان در بیت‌المقدس افزایش یافته است- REUTERS/Ammar Awad

در درگیری‌های شدید در شهر مورد مناقشه اورشلیم، پلیس اسرائیل بیش از ۵۰ نفر را دستگیر کرده است. پزشکان فلسطینی هم از زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر خبر می‌دهند.

پنجشنبه شب، تظاهرات خیابانی راستگرایان ملی‌گرای افراطی اسرائیل که شعار «مرگ بر اعراب» سر می‌دادند، با واکنش جوانان فلسطینی مواجه و در یکی از ورودی‌های شهر قدیمی با شلیک ترقه به خشونت کشیده شد که دخالت پلیس ضدشورش اسب‌سوار اسرائیل را به دنبال داشت.

تنش‌ها از آغاز ماه رمضان در ۱۳ آوریل، افزایش یافته است. فلسطینی‌ها می‌گویند پلیس سعی کرده است از برگزاری اجتماعات معمول شبانه آن‌ها برای افطار در خارج از دروازه دمشق، مکانی تاریخی واقع در ضلع شمالی شهر قدیمی، ممانعت کند.

پس از انتشار فیلم‌هایی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک که فلسطینی‌ها را در حال تعرض به یهودیان اولترا ارتدوکس در منطقه دروازه دمشق نشان می‌داد، یک هفته است که ساکنان اسرائیلی-عرب و فلسطینی مرکز اورشلیم، هدف حملات خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند.

فراخوان راهپیمایی روز پنجشنبه را یک گروه ضدعرب موسوم به «لهاوا» صادر کرده بود. صدها اسرائیلی ملی‌گرای افراطی که عمدتا جوانان مذهبی بودند، از مرکز اورشلیم راهپیمایی کردند. راهپیمایان، شعار «مرگ بر اعراب» سر می‌دادند و پلاکاردهایی با عنوان «مرگ بر تروریست‌ها» در دست داشتند.

پلیس گفته است که آن‌ها در ادامه، تلاش کرده‌اند به محله شرقی شیخ جراح در بیت‌المقدس وارد شوند اما نیروهای امنیتی جلوی آنان را گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها پلیس اسرائیلی با تجهیزات ضد شورش، منطقه را برای جلوگیری از رویاروی طرف‌های رقیب قرق کردند. ماموران پلیس سپس در خیابان سلطان سلیمان در امتداد دیوارهای شهر قدیم جلو رفتند و برای پراکنده کردن جمعیت و دستگیری معترضان، از گاز اشک‌آور و یک مایع بدبو، معروف به آب غلیظ، استفاده کردند.

فلسطینی‌ها سطل‌های زباله را به وسط خیابان کشیدند و ترقه‌هایی را به سمت پلیس پرتاب کردند.

پلیس اسرائیل اعلام کرده است که در عرض یک شب، بیش از ۵۰ نفر را بی‌ آن که بین اسرائیلی یا فلسطینی بودن آن‌ها تمایز قائل شود، دستگیر کرده است. همزمان، هلال احمر فلسطین هم اعلام کرد که ۱۰۰ فلسطینی در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. حدود ۲۱ نفر برای درمان به بیمارستان منتقل شدند اما جراحت هیچ‌یک جدی نبوده است.

پلیس اسرائیل از تصمیم خود برای پاکسازی منطقه دروازه دمشق در ماه رمضان دفاع کرد و گفت این اقدام، بخشی از تلاش آنان برای اطمینان از دسترسی ایمن ده‌ها هزار نمازگزار مسلمان به مصلای اسلامی در شهر قدیمی است.

در بیانیه پلیس آمده است: «از آنجا که دروازه دمشق راه اصلی ورود به شهر قدیمی است، نیروهای پلیس با استفاده از ابزارهای مختلف برای جلوگیری از اصطکاک، خشونت و رویارویی و حفظ نظم و امنیت در منطقه، پا به میدان گذاشته است.»

گزارش تکمیلی از دیگر خبرگزاری‌ها

© The Independent