سرنوشت نامعلوم ساکنان منطقه «کفر عقب» در بیت‌المقدس

اهالی «کفر عقب»، ۱۶ درصد از جمعیت بیت‌المقدس را تشکیل می‌دهند

نمای از دیوار حائل اسرائیل که منطقه «کفر عقب» را از شهر بیت‌المقدس جدا می‌کند. عكس از:  AFP

مقامات اسرائیل با منطقه «کفر عقب»‌ در شمال بیت‌المقدس اشغالی که در خارج از دیوار حائل میان کرانه باختری و اسرائيل واقع شده است چنان برخورد می‌کنند که گویا این ناحیه یک "منطقه‌ممنوعه" است. هرچند تل‌آویو این منطقه را بخشی از شهرداری بیت‌المقدس می‌داند، اما یک مانع نظامی این منطقه را از از شهر جدا کرده است و با توجه به این‌ که پلیس اسرائیل از مدت‌ها بدین سور از ورود به «کفرعقب»‌ خودداری می‌کند، این منطقه دستخوش آشفتگی و ناامنی شده و جنایت‌های بسیاری در آن به وقوع می‌پیوندد.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی فلسطینی حق ورود به این منطقه را ندارند؛ این در حالی است که «کفرعقب»‌ در مجاورت شهر بیره جایی که مقر ریاست تشیکلات خودگردان فلسطین در آن قرار دارد، واقع است.

در این منطقه، بیش از ۸۰ هزار فلسطینی زندگی می‌کنند و حدود ۹۵ درصد آنان مجوز اقامت اسرائیل را دارند، اما به دلیل امتناع اسرائيل از اعطای مجوز ساخت خانه جدید، اهالی این منطقه مجبور به ترک بیت‌المقدس می‌شوند.

البته از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا در سرزمین‌های فلسطینی، سرویس های امنیتی در تلاش برای محدود کردن انتشار ویروس، ایستگاه‌های بازرسی را در ورودی تمام شهرها ایجاد کرده اند. در چارچوب همین اقدام پیشگیرانه، سرویس‌های امنیتی فلسطین برای جلوگیری از تردد میان «کفرعقب»‌ و کرانه باختری در جاده‌ای که این منطقه را به کرانه باختری وصل می‌کند، ایستگاه‌های بازرسی را به منظور منع عبور و مرور در بازه‌های زمانی منع رفت و‌ آمد شبانه و روزهای جمعه و شنبه ایجاد کرده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که اغلب موسسات و مغازه‌ها در شهرهای بیره و رام‌الله در کرانه باختری به دلیل انتشار بیماری کرونا تعطیل هستند، اما در «کفر عقب»‌ هیچ خبری از پیشگیری و محدویت نیست و تمام مغازها باز است؛ حتی ساکنان مناطق دیگر برای تأمین نیازهای خود به این منطقه می‌آیند.

وزارت بهداشت اسرائيل، این منطقه را به علت گسترش شدید بیماری کرونا به عنوان "منطقه قرمز" طبقه بندی کرده است. با این حال، پلیس اسرائیل از مدت شش ماه بدین سو، وارد این منطقه نشده جز در موارد مشخصی برای اعمال محدودیت؛ همان‌گونه که در سایر شهرها و روستاهایی که نیروهای امنیتی فلسطین توانایی ورود به آنها را ندارند، وارد عمل می‌شود.

بیش از ۱۵ هزار نفر از اهالی «کفر عقب»‌ در داخل اسرائیل مشغول به کار هستند و همه روزه با عبور از ایست بازرسی نظامی قلندیا رفت و آمد می‌کنند و این تردد همه روزه می‌تواند منجر به انتقال ویروس کرونا از محل کار به خانواده‌های آنها شود. از زمان شروع بیماری همه‌گیر کرونا، حدود ۱۵۰۰ نفر از ساکنان این منطقه به کرونا مبتلا شده اند و هفت نفر از آنها به دلیل ابتلا به این بیماری جان باختند. بیشتر مردم منطقه «کفر عقب»‌ برای آزمایش و درمان به بیمارستان‌های اسرائیل مراجعه می‌کنند.

در همین حال، منیز زوغیر، رئیس کمیته محله‌های بیت‌المقدس شمالی، گفت: "ساکنان کفر عقب با چالش تبعیض نژادی روبه‌رو هستند و در این منطقه، نه مرکزی برای انجام آزمایش کرونا وجود دارد و نه بیمارستانی که مردم به آن مراجعه کنند." وی تأکید کرد که آنها اخیرا موفق شده اند حکم دادگاه را برای ایجاد مرکز آزمایش کرونا به دست آورند. وی افزود که اسرائيل قصد دارد فلسطینیان را از شهر بیت‌المقدس به حومه آن اخراج کند و خاطرنشان کرد که مردم «کفر عقب»‌ حدود ۱۶ درصد از جمعیت بیت‌المقدس را تشکیل می‌دهند و آنها خدمات مورد نیاز را تنها از طریق دادگاه می‌توانند به دست آورند.

زوغیر گفت "امنیت در منطقه حاکم نیست و ما از سال ۲۰۰۲ تا کنون شاهد حضور پلیس اسرائيل نبوده ایم، زیرا اسرائیل «کفر عقب» را به عنوان یک منطقه نظامی محسوب می‌کند و ارتش اسرائیل تنها برای دستگیری و بازداشت، وارد این منطقه می‌شود."

با این حال، اهالی «کفر عقب» از بستن مغازه‌های خود خودداری می‌کنند و از تل‌آویو می‌خواهند که در زمینه پرداخت جبران خسارت به آنها مانند سایر مناطق اسرائیل رفتار کند.

از سوی دیگر، سامر الاسعد، مدیرکل پیشگیری از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت فلسطین با بیان این‌که دولت فلسطین با تقسیمات اسرائیل در شهرها و روستاهای فلسطین برخورد نمی‌کند، گفت که مردم «کفر عقب» مانند سایر فلسطینی‌ها از حقوق بهداشتی یکسانی برخوردار هستند و با آنها رفتار متفاوتی نمی‌شود. وی افزود که بیشتر مردم این منطقه، آزمایش کرونا را در مراکز بهداشتی اسرائيل انجام می‌دهند و در بیمارستان‌های اسرائيل تحت درمان قرار می‌گیرند.

© IndependentArabia