هشدار: چین و روسیه در اندیشه برتری در عرصه اینترنت و فناوری‌های نوین

هشدار رئیس دستگاه اطلاعاتی بریتانیا: غرب نباید در مبارزه بر سر قدرت سایبری عقب بیافتد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ - Maxim SHIPENKOV / POOL / AFP

به گفته مدیر کل ستاد ارتباطات دولت [که سازمان اطلاعاتی بریتانیا است]، بریتانیا و متحدانش، در رقابت بر سر کنترل اینترنت و امنیت فناوری‌های نوین با چین و روسیه، که چشم‌انداز رقابتی و متفاوتی درباره آینده دارند، با خطر باخت مواجه‌اند.

جرمی فلمینگ قرار است روز جمعه در یک سخنرانی هشدار دهد که اگر اقدام قاطعی انجام نشود، «به طور فزاینده‌ای روشن است که فناوری‌های کلیدی که ما برای پیشرفت و امنیت آینده‌ خود به آن‌ها متکی خواهیم بود را غرب شکل نخواهد داد و در کنترل غرب نخواهند بود. ما اکنون در زمانی سرنوشت‌ساز قرار داریم.»

آقای فلمینگ در آن سخنرانی خواهد گفت كه بریتانیا در امنیت سایبری یک قدرت جهانی است و نیروی سایبری ملی که اخیرا تشکیل شده، توانایی این كشور در انجام عملیات سایبری تهاجمی علیه دولت‌های متخاصم و گروه‌های تروریستی را تقویت كرده است. شرکت‌های قوی فناوری و دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی، نسل بعدی متخصصان در این زمینه را تربیت خواهند کرد.

مدیر کل ستاد ارتباطات دولت قرار است در این سخنرانی اظهار دارد که «مجموع این‌ها بدان معنا است که امروز بریتانیا واقعا یک قدرت سایبری جهانی است؛ یک جانور عظیم‌الجثه در عرصه دیجیتال.» با این حال، وی اعلام خواهد کرد: «این که تا امروز قوی بوده‌ایم، به این معنا نیست که در آینده نیز بسیار قدرتمند خواهیم بود ... در جهان طبیعی، سازگاری تنها راه بقا در هنگام تغییرات سریع است و این گزاره، اینک برای ما نیز صادق است.»

در گزارش بررسی یکپارچه امنیت، دفاع و سیاست خارجی که ماه گذشته منتشر شد و مهمترین طرح استراتژی بریتانیا در صحنه بین‌المللی در سال‌های اخیر توصیف شده است، امنیت سایبری نقش اساسی دارد.

بوریس جانسون اعلام کرد: «درست مانند  نیروی هوایی ۱۰۰ سال پیش، اینک قدرت سایبری در شیوه زندگی و جنگ، انقلابی ایجاد کرده است. رویکرد جدید و جامع ما در حوزه مجازی، توانایی ما را در محافظت از مردم بریتانیا، ارتقا منافع کشور در سراسر جهان و بهبود زندگی هر روزه شهروندانمان بهبود خواهد بخشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فلمینگ که قرار است سخنرانی سالانه امنیتی وینسنت بریسکو را در کالج امپریال لندن ایراد کند، می‌گوید: «در محیط دیجیتال، بریتانیا قابلیت رشد و توسعه را به دست آورده است. ممکن است از نظر جغرافیایی کوچک باشیم اما پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و کشوری با مبادلات بازرگانی بین‌المللی هستیم که نفوذ آن فراتر از اندازه فیزیکی‌اش است. این نفوذ و مزیت باید دائما از نو بازسازی شود. همان‌طور که در بررسی یکپارچه آمده است، رفاه و امنیت کشور، کیفیت زندگی شهروندان و نفوذی که کشور از آن برخوردار خواهد بود، به منافعی بستگی دارد که بریتانیای امن‌تر، قوی‌تر و مرفه‌تر قادر به عرضه آن خواهد بود.» 

مدیر کل ستاد ارتباطات دولت خواهد گفت که از جمله اقدامات لازم برای حفاظت از آینده، ادامه توسعه فناوری‌های حاکمیتی از جمله رمزنگاری کوانتومی است که برای حفظ حساس‌ترین اطلاعات کشور مورد نیاز خواهد بود.

به گفته وی، همکاری با متحدان در حوزه دفاع سایبری و ایجاد استانداردها و قوانین بین‌المللی در فضای مجازی، برای محافظت از پژوهش‌ها و امنیت زنجیره‌های تولید هم ضروری خواهد بود. از طرفی، ایجاد شرایط مناسب برای بازار با هدف نوآوری و خلق مجموعه گسترده‌ای از فناوری‌ها و تنوع عرضه، ضرورت خواهد داشت: «اگر این کار را به درستی انجام دهیم، سیاست‌های تخصص‌محور جدید با تاثیر بر بازارها رشد مهمترین فناوری‌ها را به دنبال خواهد داشت.» آقای فلمینگ اظهار خواهد داشت که دولت این‌گونه بازارهای جدید را ایجاد خواهد کرد و سرمایه‌گذاری‌ها را به بخش‌ها و فناوری‌هایی که برای بریتانیا حائز اهمیت است، هدایت می‌کند.

با خلق چنین پایه محکمی، بریتانیا، «در همکاری با دیگر کشورهای متحد، از منابع و دانش خود برای راه‌اندازی پروژه‌های فناوری انقلابی بهره‌برداری خواهد کرد. روی هم رفته، این طرح برای بریتانیا و متحدان او این امکان را فراهم خواهد کرد تا به مزیتی استراتژیک مبتنی بر حاکمیت قانون، اخلاق مشترک و منافع مشترک دست یابند.»

© The Independent

بیشتر از جهان