بیماری مرموز نیروهای آمریکایی؛ پنتاگون روسیه را متهم کرد

در سال ۲۰۱۶، شماری از کارکنان سفارت آمریکا در کوبا دچار سندرم هاوانا شدند

گفته می‌شود حمله عمدی با «انرژی هدایت‌شده» به بروز بیماری در دیپلمات‌های آمریکا منجر شده بود‌ـ‌SAUL LOEB / AFP

مقام‌هایی ناشناس به سایت خبری پولیتیکو گفته‌اند فرماندهان ارتش آمریكا روسیه را مسئول حملات «انرژی هدایت‌شده» می‌دانند که به بروز بیماری میان سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی منجر شده بود.

به گزارش این سایت خبری، پنتاگون تحقیق روی این حوادث را از سال گذشته آغاز کرده و اکنون آن را به اطلاع قانون‌گذاران رسانده است. 

اولین حمله مشکوک در سال ۲۰۱۶ در هاوانا در کوبا، اتفاق افتاد. کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در کوبا گفتند دچار سردرد، زنگ زدن گوش و از دست دادن شنوایی، حافظه و تعادل شده‌اند. برخی نیز دچار آسیب مغزی طولانی‌مدت شدند. 

شناسایی منشا این بیماری مرموز، موسوم به «سندرم هاوانا»، کار سختی بود. اما اندکی بعد، مقام‌های آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) از بروز همان علائم در چین، روسیه و سایر کشورها خبر دادند. از سال ۲۰۱۶ ، تقریبا ۵۰ مقام آمریکایی به این سندرم مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دولت او کوبا را به این «حملات هدفمند» متهم کرد، اما پیگیر این مساله در کشور‌های دیگر نشد.

دسامبر سال گذشته، در گزارش آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا اعلام شد منشا این بیماری به احتمال زیاد «انرژی فرکانس رادیویی ضربان‌دار هدایت‌شده» است.

بر اساس تحلیلی در نیویورک تایمز، واژه‌های به‌کار‌رفته در این گزارش بسیار مهم‌اند. این گزارش با استفاده از کلماتی مانند «ضربان‌دار» و «هدایت‌شده» می‌خواست بگوید انرژی به‌طور تصادفی با تلفن همراه یا دستگاهی دیگر ساطع نشده و هدف آن مردم بوده است.

در پاییز سال ۲۰۲۰، در تعدادی از نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه علائم مرموز آنفلوانزا‌مانند، شبیه علائم سندرم هاوانا، مشاهده شد. به گزارش پولیتیکو، پنتاگون به اعضای ارشد کنگره آمریکا گفته مشکوک است این حمله انرژی کار روسیه باشد.

روسیه هرگونه مسئولیت در این زمینه را رد کرده است.

افراد مطلع در کنگره تاکنون به صحبت علنی در این مورد تمایلی نشان نداده‌اند. 

سناتور مارکو روبیو در مورد حملات مشکوک به سربازان آمریکایی به پولیتیکو گفت: «فکر می‌کنم به این سوال باید پاسخ داده شود. از آن گذشته، همه ما شاهد برخی از این حملات به مقرهای دیپلماتیک بوده‌ایم. نمی‌خواهم این دو موضوع را به هم ربط بدهم، اما نمی‌توانم در مورد هیچ کدام اظهار‌نظر کنم.»

سناتور جیم اینهوف، عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح، گفت: «می‌دانم در این مورد بحث خواهیم کرد و جلسه محرمانه خواهد بود، بنابراین صبر می‌کنیم ببینیم چه می‌شود.» 

سناتور ریچارد بلومنتال، عضو دیگر این کمیته، جزئیاتی ارائه نداد اما گفت آمریکایی‌ها حق دارند اطلاعات بیشتری داشته باشند.

او گفت: «به نظر من مردم آمریکا حق دارند در مورد تعدادی از این اطلاعات طبقه‌بندی‌شد‌ه‌ که به ما داده شده است بیشتر بدانند.»

© The Independent