«حمله صوتی» به دیپلمات آمریکائی شاغل در چین

این حملات اسرارآمیز شبیه به صدای وِزوِز یا خِش خش توصیف شدند.

 پیش از این اتفاق مشابهی برای دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در هاوانا، پایتخنت کوبا افتاده بود - Jewel SAMAD / AFP

یک تحلیل مستقل از مغز «مارک لنزی»، دیپلمات آمریکایی که در چین شاغل بود، نشان می‌دهد که آنچه در سال 2017 به عنوان «حمله صوتی» بر ضد دیپلمات‌های ایالات متحده در چین شهرت یافت، دست کم به 20 قسمت از مغز وی آسیب رسانده اما علت این تخریب‌ها مشخص نیست.

لنزی در «گوانگژو» چین بود که متوجه علائم غیرقابل توضیحی از قبیل سردرد، مشکلات حافظه، دشواری در خواندن و مشکلات مربوط به خواب شد.

بر پایه گزارش پزشکان، این تحلیل جدید با استفاده از «ام آی آر» مشخص کرد که نزدیک به 20 منطقه از مغز این دیپلمات، شامل بخش‌هایی که معطوف به احساسات، مهارت‌های حرکتی و کارکرد حافظه هستند، به شکل غیرعادی کم کار شده‌اند.  

پزشکان 170 منطقه از مغز لنزی را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که دست کم سه بخش از مغز وی بیش از معمول فعال هستند.   

به گفته این متخصصان، پایین بودن فعالیت مغز می‌تواند نشان دهنده آسیب مغزی باشد و از طرفی فعالیت زیاد در سایر مناطق مغز می تواند نمایانگر این باشد که این قسمت‌ها کم کاری بخش‌های دیگر را جبران می‌کنند.

«حمله صوتی» بر علیه لنزی در بحبوحه یک رشته از عملیات مشابه اتفاق افتاد که شامل حمله به دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا، پایتخنت کوبا بود و باعث شد که ایالات متحده به دلیل شرایط عجیبی که وجود داشت، دیپلمات‌هایش را به خاک خود فرابخواند. با این حال دلیل این پدیده غیرعادی هنوز مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادوارد سال، مدیر پزشکی گروه آسیب‌شناسی که انجام این آزمایش را بر عهده داشت، به تلویزیون سی ان ان گفت که «مدرک متقنی وجود ندارد». وی خاطرنشان کرد که شواهد تایید می‌کنند که اتفاقی رخ داده اما او همکاران پژوهشگرش نمی‌توانند با اطمینان بگویند که آن اتفاق چه بوده است. او افزود که مشکل بود اگر نتیجه نمی‌گرفتیم که مغز این دیپلمات صدمات جدی دیده است.  

حملات صوتی نخستین بار در سال 2016 بر علیه دیپلمات‌های شاغل در کوبا گزارش شد و از آن زمان وزارت امور خارجه ایالات متحده تایید کرده که حملات مشابهی نیز بر ضد دیپلمات‌های این کشور در چین رخ داده است.

دیپلمات‌های آسیب دیده توضیح دادند که پیش از بروز علائم مغزی، صداهای عجیبی همچون صدای وِزوِز یا دندان قروچه می‌شنیدند. مطالعات پیشین نیز نشان داد که مغز دیپلمات‌های آسیب دیده نسبت به مغز افراد سالم دارای انحرافاتی شده است. اما با این حال هیچ کس تا کنون نتوانسته است به یک سناریوی موجه در مورد چگونگی انجام این حملات دست یابد.    

همچنین مشخص نیست که آیا صداهای قابل شنیدن باعث آسیب‌های مغزی شده یا سایر انواع امواج در این کار دخیل بوده‌اند.

© The Independent