وعده دیدار بعدی استقلال با الدحیل؛ سه روز بعد بدون فرهاد مجیدی

شکست استقلال، امیدواری به مهاجمان، ناامیدی از مدافعان

استقلال امیدوار است که با پیروزی مقابل الدحیل به صدر جدول برگردد - رسانه‌های رسمی باشگاه استقلال

شکست استقلال مقابل الدحیل همراه با نمایشی پرشور و تماشایی بود. استقلال هرچه در خط حمله درخشید، اما در خط دفاع متزلزل بود. بازی با الدحیل اما تمام نشده است و استقلال ۳ روز بعد برای جبران شکست مقابل الدحیل بازی می‌کند.

استقلال که در گروه C لیگ قهرمانان آسیا -پس از دو پیروزی مقابل الاهلی و الشرطه- به دیدار الدحیل رفت، چهارشنبه شب امیدوار بود که با نمایشی هجومی حریف را تحت تاثیر قرار دهد. تصمیم فرهاد مجیدی و بازی با ۳ مهاجم مقابل مهم‌ترین حریف گروه، هم شجاعانه به نظر می‌رسید و هم خطرناک. استقلال با شناخت از ضعف‌های خط دفاعش پیش‌بینی می‌کرد که باید یک بازی پرگل را پشت سر بگذارد اما برنده این بازی پرگل، الدحیل بود که با نتیجه ۴-۳ به پیروزی رسید.

ارسلان مطهری (۴)، شیخ دیاباته (۳۵) و فرشید اسماعیلی (۷۴) برای استقلال گل زدند. مایکل اولونگا (۸۵ - ۲۷ - ۱۰) و‌ عبدالله الاحرق (۴۳) در این بازی گلزن‌های الدحیل بودند.

البته داور در دقیقه ۵۶ بازی خطای مدافع الدحیل روی مهدی قائدی را نادیده گرفت، در حالی که می‌توانست نقطه پنالتی را نشان دهد. این صحنه و صحنه‌های پرشمار دیگری که استقلال را می‌توانست حتی به پیروزی مقابل الدحیل برساند، فقط حسرت به‌جا گذاشت.

استقلال با ۶ امتیاز تیم دوم گروه و الدحیل با ۷ امتیاز صدرنشین است، فاصله‌ای که برای بازگشت استقلال به صدر جبران‌ناپذیر نیست.

استقلال در بازی با الدحیل از وریا و میلیچ در ترکیب خود استفاده نکرد و این شاید استقلال را به تیم کم‌تجربه‌ای تبدیل کرده باشد. تغییرات دیگر در تیم نیز به قدرت استقلال در مقایسه با ۲ بازی پیشین اضافه نکرد و باز هم تیم متکی به مهدی قائدی و بازیکنانی مثل فرشید اسماعیلی و دیاباته بود و این نقشه نمی‌توانست برای پیروزی مقابل الدحیل کافی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال پس از شکست تیمش مقابل الدحیل گفت: «به بازیکنانم خسته نباشید می‌گویم ولی در خط دفاعی اشتباهات فردی بسیار زیادی داشتیم. مطمئنا این مشکلات را برطرف می‌کنیم، خوشبختانه سه روز دیگر می‌توانیم الدحیل را ببینیم. دوست داشتیم تهاجمی بازی کنیم، نشان دادیم از آنها بهتریم و اگر نتیجه را واگذار کردیم، به خاطر اشتباهاتمان بود. چیزی که برای من مهم است این بود که بازیکنانم با تمام وجود بازی کردند. مطمئن باشید سه روز دیگر نتیجه بهتری برابر الدحیل کسب می‌کنیم.»

مجیدی به دلیل دریافت دو کارت زرد، نمی‌تواند در بازی آینده استقلال در لیگ قهرمانان آسیا روی نیمکت تیمش بنشیند. این می‌تواند کار استقلال را در بازی برگشت و در حساس‌ترین بازی گروه سخت کند.

کادر فنی استقلال مهم‌ترین درس در این بازی‌ها را مقابل الدحیل گرفتند. استقلال اگرچه نشان داده که می‌تواند در هر بازی گلزن و شاداب باشد اما در سازماندهی دفاع دچار بحران جدی است و این نکته در مراحل سخت‌تر استقلال را به دردسر می‌اندازد. فرهاد مجیدی البته وعده داده است که مشکلات فنی تیمش را برای بازی آینده برطرف کند. اما مشکلات دفاعی استقلال تازگی ندارد و بعید است طی ۳ روز تحولی در دفاع تیم رخ دهد، مگر این که ترکیب خط میانی تیم محکم‌تر باشد و به کمک دفاع بیاید.

استقلال اما امیدوار است که با پیروزی مقابل الدحیل به صدر جدول برگردد و با خیالی آسوده برای تکرار پیروزی‌هایش مقابل الاهلی و الشرطه نقشه بکشد.

در روز سوم از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، که در گروه‌های پنج‌گانه آن چهار تیم از فوتبال ایران حضور دارند، پرسپولیس پس از پیروزی ۲-۱ مقابل گوا، با ۹ امتیاز جایگاهش را در صدر جدول گروه E محکم کرد، فولاد نیز با تساوی ۱-۱ مقابل النصر، با صدرنشین گروه D هم‌امتیاز شد، تراکتور با تساوی صفر - صفر مقابل نیروی هوایی عراق در گروه B چیزی به امیدش اضافه نکرد.

در کنار نتایج به‌جا مانده از سوی نماینده‌گان فوتبال ایران، باید به این نکته اشاره کرد که هر چهار تیم با مربیان ایرانی راهی مسابقات شده‌اند. پس از گسترش تحریم‌های اقتصادی ایران، فدراسیون فوتبال دستور به جذب نکردن مربی و بازیکن خارجی جدید داد و این شانس برای نسل جدید مربیان ایرانی فراهم شد تا هدایت نمایند‌گان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به دست گیرند. این اتفاق اگرچه مربیان کم‌تجربه‌ای را به بزرگ‌ترین رقابت‌های قاره‌ای فرستاد اما این نکته را آشکار کرد که مربیان جوان ایران متفاوت از مربیان نسل‌های قبل با آگاهی بیشتری وارد این عرصه شده‌اند. در واقع حضور مربیانی مثل نکونام، مجیدی، خطیبی و گل‌محمدی در فوتبال اروپا به عنوان بازیکن یا سال‌ها همکاری و بازی زیر نظر مربیان خارجی، بر عمق شناخت حرفه‌ای و فنی آنان افزود و در همین دور رفت مسابقات با ارزیابی کیفیت فنی و روش‌های کوچینگ از سوی آنان می‌توان به این نتیجه رسید که نسل جدید مربیان ایرانی به رقم آن‌که از پشتیبانی حرفه‌ای کافی از سوی مدیران باشگاه‌ها برخوردار نیستند، اما جایگاه ویژه‌ای را در فوتبال قاره جست‌وجو می‌کنند.

بیشتر از فوتبال