خط و نشان استقلال برای آسیا: می‌خواهیم قهرمان شویم

ادعای مجیدی بعد از درخشش استقلال مقابل الشرطه عراق

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال- رسانه رسمی باشگاه استقلال

نمایش استقلال در لیگ قهرمانان آسیا آنچنان سرزنده و پرشور است که اغراق نیست اگر استقلال را یکی از تیم‌های مدعی جام بدانیم. این پیام را استقلال با بازی‌هایش در آسیا به حریفانش رسانده است و فرهاد مجیدی نیز از به زبان آوردن این وعده واهمه‌ای ندارد.

بعد از کسب نتایج قابل قبول از سوی سه نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا، در اولین ساعت بامداد دوشنبه به وقت تهران، تیم استقلال در شهر جده عربستان مقابل الشرطه نماینده عراق در گروه C  آن مسابقات ایستاد.

استقلال که در روز اول بازی‌های این گروه با نتیجه پرگل ۲-۵ مقابل الاهلی به پیروزی رسیده بود، مقابل الشرطه با سه تغییر در ترکیب خود نسبت به بازی قبلی به میدان آمد؛ نکته‌ای که حکایت از برنامه ویژه فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال برای این بازی داشت. به این ترتیب، آرش رضاوند، حسین مرادمند، و شیخ دیاباته در مرکز خطوط سه‌گانه دفاع، میانی و حمله، جانشین عارف غلامی، سعید مهری، و ارسلان مطهری شدند و استقلال به لحاظ فیزیکی تقویت شد تا مقابل تیم دونده و خشن الشرطه عراق، شرایط بهتری پیدا کند.

الشرطه که بازی اول خود مقابل الدحیل را با شکست پشت سر گذاشته بود، از همان ابتدای بازی مقابل استقلال با انگیزه ظاهر شد، اما چاشنی خشونت در فوتبال آن تیم موجب شد تا با اخراج حوسام خادم بعد از خطا روی فرشید اسماعیلی، از دقیقه یازدهم مسابقه ده نفره بازی کند. الشرطه به دنبال آن اتفاق به ناچار به لاک دفاع مطلق در نیمه اول فرو رفت، اما سرانجام در دقیقه ۴۴ دیوار دفاع الشرطه روی پاس بلند اسماعیلی به داخل محوطه جریمه این تیم فرو ریخت؛ توپ به قایدی رسید و آن مهاجم استقلال انگار خیال داشت توپ را به  دیاباته، دیگر مهاجم آن تیم بسپارد، اما محمد نادری، مدافع چپ استقلال، در میانه راه پاس ارسالی را به درون دروازه الشرطه فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آغاز نیمه دوم، تیم الشرطه برای گریز از دومین شکست به گونه‌ای شتابزده بازی را آغاز کرد و همان کافی بود تا استقلال در دقیقه ۵۵ گل دوم را هم با شوت فرشید اسماعیلی به ثمر برساند. موج حملات استقلال در این دقایق افزایش یافت و این تیم در دقیقه ۶۵ گل سوم را هم با پاس اسماعیلی و شوت دیاباته به ثمر رساند که در واقع پایان کار الشرطه در آن دیدار بود. بعد از این گل وقتی سازمان دفاعی الشرطه فرو پاشید، استقلال چندین فرصت گلزنی دیگر هم به دست آورد، اما با خوش‌اقبالی الشرطه توپ‌ها وارد دروازه آن تیم نمی‌شد.

از نکات فنی مهم این دیدار باید به توان دفاعی استقلال تهران اشاره کرد که هرگز فرصتی به مهاجمان حریف نداد. در این باره مسعود ریگی، هافبک دفاعی استقلال، نقش مهمی دارد. دوندگی و دید عالی این بازیکن برای انتقال سریع  توپ از منطقه دفاع به منطقه میانی، برای استقلال همیشه گره‌گشا بود.

با توجه به فشرد‌گی برنامه مسابقات در لیگ قهرمانان آسیا که طی آن تیم‌ها باید هر سه روز یک مسابقه برگزار کنند، سرمربی استقلال در این دیدار با انجام تعویض‌های پرتعداد سعی در استراحت دادن به بازیکنان خود داشت و در این میان با میدان دادن به بازیکنان جوانی مثل سبحان خاقانی که تجربه چندانی حتی از بازی درلیگ داخلی هم ندارد، در واقع بسیار آینده‌نگرانه کار کرد.

در آغاز بازی‌ها، گروه سوم مسابقات با حضور استقلال، الاهلی، الشرطه، و الدحیل، گروه مرگ تعبیر می‌شد، اما استقلال با ۸ گل در دو بازی صدرنشین مقتدر گروه است. استقلال پس از حضور فرهاد مجیدی به عنوان جانشین محمود فکری، روند فنی تازه‌ای را در لیگ برتر تجربه کرد و در لیگ قهرمانان آسیا این تغییرات را بیشتر جلوه داد. 

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، پس از پیروزی دوم تیمش در لیگ قهرمانان از یک ادعای بزرگ حرف زد: «فکر می‌کنم الدحیل سخت‌ترین رقیب ما برای صدرنشینی باشد. ولی چیزی که استقلال و هوادارانش می‌خواهند، این است که ما قهرمان آسیا شویم. من و بازیکنانم خودمان را برای این موضوع آماده کردیم. قطعا تلاش‌مان را می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم هواداران استقلال را خوشحال کنیم.» 

این نخستین بار است که فرهاد مجیدی درباره رویایی حرف می‌زند که در همین فصل آن را جست‌وجو می‌کند: قهرمانی آسیا؛ سومین ستاره برای تیمی که از آخرین قهرمانی‌اش در آسیا ۳۰ سال می‌گذرد.

بیشتر از فوتبال