حکم دادگاه اسپانیا؛ یوفا و فیفا نمی‌توانند جلوی سوپرلیگ را بگیرند

فدراسیون‌های فوتبال اروپا و جهان هر دو گفته‌اند علیه باشگاه‌ها و بازیکنان در هر تورنمنت دیگری، با تعلیق یا اخراج، واکنش نشان خواهند داد

بیش از دوازده باشگاه اروپایی می‌خواهند تورنمتی در رقابت با جام قهرمانان اروپا راه بیاندازند-AFP

براساس حکم دادگاهی در اسپانیا، یوفا و فیفا نمی‌توانند جلوی شروع سوپرلیگ فوتبال در اروپا را بگیرند.

بیش از دوازده باشگاه اروپایی می‌خواهند تورنمتی در رقابت با جام قهرمانان اروپا راه بیاندازند.

فدراسیون‌های فوتبال اروپا و جهان هر دو گفته‌اند علیه باشگاه‌ها و بازیکنان در هر تورنمنت دیگری، با تعلیق یا اخراج، واکنش نشان خواهند داد.

اما روز سه‌شنبه حکم بدوی یک دادگاه تجاری در مادرید گفت که نه فیفا و نه یوفا و نه هیچ‌یک از اعضای آنها نمی‌توانند اقدامی در ممنوعیت، محدودیت یا وضع شرایط برای لیگ جدید انجام دهند، تا زمانی که دادگاه کاملا به پرونده رسیدگی کند.

سازمان لیگ انگلستان در حال «بررسی همه اقدام‌های ممکن علیه شش باشگاه این کشور– لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد، چلسی، تاتنهام و آرسنال–است که در پی دیدار چهارده باشگاه در روز سه‌شنبه تصمیم گرفتند در سوپرلیگ شرکت کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که سه‌شنبه با مسئولان لیگ برتر و انجمن فوتبال این انگلستان دیدار کرد، عهد کرده که برای جلوگیری از پیشنهاد «ضدرقابتی» این باشگاه‌ها، «بمب قانونی» به کار ببرد.

گفته می‌شود، جردن هندرسون، کاپیتان لیورپول، جلسه‌ای اضطراری میان کاپیتان‌های لیگ برتر ترتیب داده تا اقدام بعدی را در پیامد اطلاعیه تکان‌دهنده روز یکشنبه بررسی کنند.‌

پیشنهاد تاسیس سوپرلیگ که رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس هم در ارائه آن شریک بوده‌اند، تقریبا با محکومیت همگانی روبه‌رو شده است. گروه‌های هواداران و شخصیت‌های فوتبالی چون گری نویل و جیمی کرگر از این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی هم بعدازظهر سه‌شنبه مخالفت خود را اعلام کرد و این طرح را «غیرورزشی» خواند.

او در یک نشست خبری گفت: «چند ساعت پیش از صدور اطلاعیه، خیردار شدم. هیچکس جزئیات بیشتری در باره چیزی که می‌خواهد راه بیافتد بروز نمی‌دهد.

«ما نمی‌توانیم به این سئوال‌ها جواب بدهیم. ما اطلاعاتی را که روسای باشگاه‌ها دارند نداریم. من از باشگاه خودم حمایت می‌کنم.

«اگر رابطه‌ای میان تلاش و موفقیت نباشد، ورزش ورزش نیست. اگر باخت در بین نباشد، ورزش در کار نیست. منصفانه نیست که یک تیم بجنگد تا به صدر برسد در حالی که موفقیت بعضی باشگاهها از قبل تضمین شده باشد.»

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول هم دوشنه شب نگرانی‌اش را ابراز کرد.

او پیش از بازی تیمش با لیدز یونایتد در لیگ برتر گفت: «حس من عوض نشده. عقیده‌ام عوض نشده است. تازه دیروز خبر را شنیدم. داشتم برای یک بازی سخت آماده می شدم.

«اطلاعات زیادی نداریم. بیشتر حرف‌ها در رزونامه‌هاست. وضع سختی است. می‌فهمم که چرا جماعت راضی نیستند.

«چیز بیشتری نمی‌توانم بگویم، چون ما درگیر قضیه نبودیم – نه بازیکنان و نه من. خبر نداشتیم. باید صبر کرد و دید چه پیش می‌آید.»

فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید و اولین رئیس هیئت مدیره سوپرلیگ، از این تصمیم دفاع کرده و گفته که هدف باشگاه‌ها، «نجات فوتبال» است.

او دوشنبه شب در تلویزون اسپانیا گفت: «این کار را برای نجات فوتبال در لحظه‌ای حساس می‌کنیم.

«باشگاه‌های بزرگ انگلستان، ایتالیا و اسپانیا باید برای مسیر خیلی بدی که فوتبال در آن افتاده راه‌حلی پیدا کنند.

«تنها راه کسب درآمد از هواداران این است که بازی‌های رقابت‌آمیزتر و جذابتری ترتیب داد که هواداران در سراسر دنیا بتوانند تماشا کند.»

© The Independent

بیشتر از فوتبال