جی‌پی مورگان ۴.۳ میلیارد پوند به سوپرلیگ جنجالی اروپا تزریق می‌کند

رزش سهام باشگاه فوتبال ایتالیایی یوونتوس ۱۳ درصد افزایش داشت و سهام منچستر یونایتد انگلستان نیز پنج درصد صعود کرد

جی‌پی مورگان یکی از حامیان مالی وام ۵۷۵ میلیون یورویی به رئال مادرید، از اعضای موسس سوپرلیگ اروپایی بود - STAN HONDA / AFP

جی‌پی مورگان تایید کرد در سوپرلیگ اروپایی که اخیرا اعلام موجودیت کرده، ۴.۳ میلیارد پوند (شش میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. روز یکشنبه تاسیس این سوپرلیگ با حضور ۱۲ باشگاه بزرگ فوتبال اعلام شد.

ظاهرا این بانک سرمایه‌گذاری ایالات متحده پول را به صورت وام به تیم‌های این جام ارائه می‌کند.

انتشار این خبر همزمان با جهش قیمت سهام باشگاه‌های موسس این جام جنجالی در روز دوشنبه بود. ارزش سهام باشگاه فوتبال ایتالیایی یوونتوس ۱۳ درصد افزایش داشت و سهام منچستر یونایتد انگلستان نیز پنج درصد صعود کرد.

سوپرلیگ قرار است منابع مالی باشگاه‌ها را افزایش دهد و هر یک از باشگاه‌های موسس به محض پیوستن به جام، ۳.۵ میلیارد یورو دریافت خواهند کرد «تا صرف برنامه‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و خنثی کردن آثار منفی بیماری عالم‌گیر کووید شود».

قیمت سهام برخی از باشگاه‌ها که فقط احتمال می‌رود در این جام حضور داشته باشند نیز افزایش داشت، از جمله سهام بورسیا دورتموند آلمان که به‌رغم آنکه این باشگاه تایید کرده به سوپرلیگ جدید نخواهد پیوست، ۸ درصد صعود کرد.

در سال ۲۰۱۹ جی‌پی مورگان یکی از حامیان مالی وام ۵۷۵ میلیون یورویی به رئال مادرید، از اعضای موسس سوپرلیگ اروپایی بود و منابع مالی دیگری نیز به تعدادی از باشگاه‌های انگلیسی ارائه کرده است.

این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون پوند در ورزشگاه جدید تیم اورتون در براملی مور داک سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش فایننشال تایمز، باشگاه‌های عضو توافق کرده‌اند تا سالانه هر یک ۲۶۴ میلیون پوند به جی‌پی مورگان برای بازپرداخت وام خود، شامل بهره‌ای ۲ تا ۳ درصدی، بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از باشگاه‌های فوتبال موسس این جام در حال حاضر تحت مالکیت افراد بسیار ثروتمند هستند. برای مثال، استن کرونکه، میلیاردر آمریکایی در سال ۲۰۱۸ کنترل کامل تیم آرسنال را به دست گرفت. رومن آبراموویچ، امپراطور نفت و معدن‌کاری، چلسی را در سال ۲۰۰۳ خرید و میلیونری اسپانیایی مالک بیشتر سهام باشگاه اتلتیکو مادرید است.

به گزارش فارکس استریت، سایت خبری فارکس، صعود قیمت سهام باشگاه‌ها واکنشی مثبت از طرف سرمایه‌گذاران است چرا که سوپرلیگ می‌تواند باشگاه‌های عضو را از امنیت مالی برخوردار کند.

در نقطه مقابل، باشگاه فوتبال فرانسوی المپیک لیون شاهد سقوط ۰.۴ درصدی سهام خود در ساعات اولیه خرید و فروش روز دوشنبه بود که می‌تواند آغازگر نزاعی تلخ برای به دست آوردن کنترل روی این بازی و احیای درآمد بالایش باشد.

سوپرلیگ اروپایی با صدور بیانیه‌ای گفت: «آث میلان، آرسنال، اتلتیکو مادرید، چلسی، بارسلونا، اینترمیلان، یوونتوس، لیورپول، منچستر سیتی، منچستر یونایتد، رئال مادرید، و تاتنهام هاتسپور به عنوان باشگاه‌های موسس به این جام پیوسته‌اند. پیش‌بینی می‌شود سه باشگاه دیگر نیز پیش از شروع فصل به جام بپیوندند و قصد داریم این مسابقات را به محض امکان آغاز کنیم.»

اما این خبر با انتقادهای گسترده از طرف هواداران و سازمان‌های دست‌اندرکار فوتبال در سراسر بریتانیا و اروپا مواجه شد و بسیاری این ابرلیگ را متهم کردند که فقط در سودای «پول و طمع‌کاری» است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز به جمعیت منتقدان جام جدید پیوست و گفت: «خبر خوبی برای هواداران نیست.»

او وعده داد با سازمان‌های دست‌اندرکار فوتبال همکاری خواهد کرد، «تا مطمئن شود این جام به نحوی که در حال حاضر چیده شده، برگزار نخواهد شد».

الیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا، نیز قرار است عصر دوشنبه در مجلس عوام اظهاراتی درباره برنامه‌های دولت در این زمینه ابراز کند. 

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از فوتبال