اورشلیم‌پست به نقل از منابعی در عراق ادعای حمله به «اسرائیلی‌ها» را رد کرد

سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق:‌ مانند گذشته تاکید می‌کنیم که هیچ نهاد امنیتی اسرائیل در منطقه کردستان حضور ندارد

تصویری از منطقه کردستان عراق- SABAH ARAR / AFP

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست می‌گوید که منابعی در شمال عراق ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر حمله به «نیروهای موساد» در آنجا را رد کرده‌اند.

پیشتر برخی منابع خبری در عراق و شبکه‌های خبری وابسته به ایران، از جمله پرس‌تی‌وی، به نقل از «صابرین‌نیوز» از حمله به مرکز اطلاعات و عملیات ویژه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در شمال عراق در صبح سه‌شنبه خبر دادند.

جوتیار عالد، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق این ادعاها را رد کرد و آنها را ‌کذب خواند. او گفت: «شماری از رسانه‌های محلی به اشتباه گفتند که مقر یک نهاد اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در کردستان هدف حمله قرار گرفته است…مانند بارهای گذشته تاکید می‌کنیم که این حقیقت ندارد و هیچ نهاد امنیتی اسرائیل در منطقه کردستان حضور ندارد.» عادل، ادعاهای «غیرمسئولانه» را مایه تاسف خواند و اتهامات بی‌اساس «برای تضعیف و ایجاد اخلال در منطقه کردستان» را محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته اورشلیم‌پست، چهار منبع آگاه نیز جداگانه وقوع حمله در شمال عراق را تکذیب کردند و یکی از آنان گفت اطلاعات دقیقی درباره موقعیت جغرافیایی  در دست نیست. هیچ‌یک از رسانه‌های کرد در شمال عراق این خبر را مخابره نکرده و تا عصر سه‌شنبه آن را تایید نکردند.

ماهیت حساس این ادعا و نبود جزئیات، شبهات زیادی را درباره صحت وقوع حمله ایجاد کرده است.

شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران در عراق در دو سال گذشته راکت‌هایی را به سوی منابع آمریکایی و حتی به اربیل، مرکز اقلیم خودمختار کردستان عراق، شلیک کرده‌ و موجب مرگ پیمانکارهایی شدند که با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کار می‌کردند.

شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق اغلب درباره اسرائیل ابراز انزجار می‌کنند و برخی در گذشته خواستار حمله به اسرائیل شده‌اند. در ژوئیه ۲۰۱۹ یک نماینده پارلمان عراق «سفارت آمریکا در بغداد را «مقر موساد» خوانده بود.

اورشلیم‌پست می‌گوید در دهم آوریل، شایعاتی در عراق مطرح شده بود مبنی بر این که نهاد امنیت و اطلاعات ترکیه علیه گروه‌های طرفدار ایران در سنجار، با اسرائیل همکاری می‌کند. شاهدی بر این ادعا وجود ندارد. در اواخر ماه ژوئن و اوایل ژوئیه ۲۰۲۰ نیز، هادی العامری، فرمانده سپاه بدر، و دیگر چهره‌های طرفدار ایران، اسرائیل را به پرواز هواپیماهایش در آسمان عراق متهم کردند. در سپتامبر ۲۰۱۹ نیز طرفداران جمهوری اسلامی ایران در عراق ادعا کردند که اسرائیل در منطقه کردستان حضور نظامی دارد.

اورشلیم‌پست می‌گوید چنین شایعاتی که گاهی به رسانه‌های عمده ایرانی راه می‌یابند، اغلب بی‌اساسند. تاکنون هیچکس‌ جزئیات مرتبط با این ادعاها و ادعای صابرین‌نیوز در ۱۳ آوریل را تایید نکرده است.