فمنیست روس به جرم انتشار تصویر هنری واژن دادگاهی شد

یولیا تسوتکووا که دگرباش و هنرمند است احتمالا به شش سال حبس محکوم می‌شود

یولیا تسوتکووا از مدافعان سرسخت حقوق دگرباشان جنسی است - social media

دادگاه یک کنشگر فمینیست و دگرباش جنسی در روسیه در حال برگزاری است. او در پی انتشار تصاویر آثار هنری با موضوع بدن زنان در فضای مجازی به هرزه‌نگاری متهم شده است.

یولیا تسوتکووا که خود نیز هنرمند است ممکن است به شش سال حبس محکوم شود. دادگاه وی در شهر کومسومولسک‌اون‌آمور در شرق روسیه در حال برگزاری است.

بر اساس گزارش‌ها این اتهامات مربوط به گروهی است که وی در فضای شبکه‌ اجتماعی وکونتاکته به راه انداخته و در آن نقاشی‌هایی رنگی با مضمون واژن منتشر کرده است. تسوتکووا که اولین بار یک سال و نیم پیش دستگیر شده است اجازه ندارد جزییات اتهامات علیه خود را مطرح کند.

وکیل وی ایرینا راچکو پس از جلسه دادگاه به خبرنگاران گفت تسوتکووا خود را بی‌گناه می‌داند و اعضای گروه مدافعانش قرار است این را در دادگاه ثابت کنند.

تسوتکووا از مدافعان سرسخت حقوق دگرباشان جنسی است و با تاسیس گروهی مجازی به نام «تک‌گویی‌های واژن» مردم را تشویق به مبارزه با تابوها علیه بدن زنان می‌کند. وی آثار هنری دیگران را در صفحه خود منتشر کرده است.

عفو بین‌الملل هفته پیش این پرونده را که دادگاه رسیدگی به آن پشت درهای بسته برگزار می‌شود «پوچ از نوع کافکایی» خواند و از مقامات روسیه خواست این کنشگر را از کل اتهامات وارده تبرئه کنند زیرا فقط «با نمایش آثار هنری ابراز عقیده» کرده است.

ناتالیا زویاگینا، مدیر دفتر عفو بین‌الملل در مسکو، گفت: «یولیا در جریان برگزاری این دادگاه در بازداشت خانگی به سر برده است و به موجب قانونی موسوم به «تبلیغات همجنسگرایانه» دو بار متحمل جریمه‌های سنگین شده است».

آنا خودیره‌وا، مادر تسوتکووا، در مصاحبه‌ با آسوشیتد پرس با تاکید بر این حرف گفت دادگاه باید او را تبرئه کند.

تسوتکووا که مدیر تالار نمایشی برای کودکان است در نوامبر ۲۰۱۹ دستگیر شد و چهار ماه در حصر خانگی بود. به خانه وی و استودیوی آموزش کودکان با مدیریت مادرش نیز حمله کرده‌اند.

این کنشگر را دو بار به جرم شکستن قانون روسیه علیه «ترویج» همجنسگرایی در میان کودکان جریمه کرده‌اند. دادگاه به تسوتکووا دستور داد به جرم راه‌اندازی گروهی با محتوای حمایت از دگرباشان جنسی در ماه دسامبر ۲۰۱۹  جریمه ۵۰ هزار روبلی (۷۸۰ دلاری) و به جرم انتشار یک نقاشی در حمایت از خانواده‌های دگرباش جنسی در ماه ژوئیه ۲۰۲۰، ۷۵ هزار روبل (۱۰۶۰ دلار) دیگر بپردازد. مبلغ جریمه دوم بعدا به ۵۰ هزار روبل کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از چهره‌های شناخته ‌شده از جمله ولادیمیر پوزنار از کارکنان باسابقه تلویزیون دولتی روسیه به حمایت از او برخاسته‌اند. کنشگران سراسر روسیه علیه محکومیت وی تظاهرات و هنرمندانی اجراهای خود را به وی تقدیم کردند. تا کنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر  طوماری را که در فضای مجازی خواستار رفع همه اتهامات علیه وی شده است امضا کرده‌اند.

روز شنبه نمایشگاهی از نقاشی‌های تسوتکووا در شهر سنت پترزبورگ روسیه افتتاح شد.

الکسی گوربوشین هنرمندی که در حمایت از تسوتکووا اجراهایی یک‌نفره یا با همکاری دیگران برگزار کرده در این نمایشگاه گفت: «سانسور روزافزون دیگر دارد برای جامعه هنرمندان زیادی آزاردهنده می‌شود و فهمیده‌ایم اگر از یولیا دفاع نکنیم و از او حمایت نکنیم نفر بعدی ممکن است هرکدام از ما باشد».

هیئت اعزامی از اتحادیه اروپا به روسیه در توییتی نوشت این اتحادیه «به دقت» پرونده تسوتکووا را «دنبال می‌کند» و «آزار و اذیت وی آشکارا با جایگاه اجتماعی او به عنوان کنشگر حقوق دگرباشان جنسی مرتبط است». این هیئت از مقامات روسیه خواسته‌اند به آزار وی پایان دهند.

اولین جلسه دادگاه این فمینیست هشت ماه پس از امضای لایحه‌ای اصلاحی توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برگزار شد، لایحه‌ای که به موجب آن ازدواج همجنسگرایان ممنوع شد. پوتین از دولت خواست «از ارزش‌های سنتی خانواده حفاظت» کند.

تسوتکووا و مادرش در دو سال اخیر رنج بسیاری کشیده‌اند. آنان می‌گویند علاوه بر فشاری که از سوی مقامات بر آنها وارد شده، افراد ناشناسی نیز آنها را تهدید به قتل کرده‌ و پی‌درپی آزار داده‌اند. استودیوی آموزش کودکان خودیره‌وا بسیاری از مشتری‌های خود را از دست داده‌ است.

تالار نمایش‌های کودکانه تسوتکووا نیز تعطیل شده است. خانم خودیره‌‌وا گفت مراجعه مکرر مراجع قضایی به آن جا کودکان را ناراحت می‌کرد.

او در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت: «ترسناک است. من هنوز هم گاهی مراقب در ورودی هستم. پلیس بارها ناگهان وارد استودیو شده است و من در صورت درگیری آمادگی محافظت از بچه‌ها را ندارم».

به نظر می‌رسد مشکلات تسوتکووا از وقتی آغاز شده که مراک، استودیوی مخصوص نمایش‌های کودکان، قرار شد در جشنواره نمایشی که در ماه مارس ۲۰۱۹ ترتیب داده بود نمایشی در مورد تابوهای جنسیتی با عنوان «آبی‌ها و صورتی‌ها» اجرا کند.

خانم خودیره‌وا گفت این جشنواره دو محلی را که برای برگزاری پیدا کرده‌ بود از دست داد و پلیس از کودکانی که قرار بود در این نمایش بازی کنند بازجویی کرده و پرسیده آیا تسوتکووا، کارگردان نمایش، در مورد مشکلات دگرباشان جنسی با آنان صحبت کرده یا نه. این نمایش ربطی به دگرباشان جنسی نداشته و نام آن به رنگ‌هایی اشاره دارد که از قدیم پسرانه و دخترانه بوده‌اند، ولی در دهه ۹۰ میلادی رنگ‌های «آبی» و «صورتی» در روسیه نمادهای مرسوم مردان و زنان همجنسگرا بوده‌ است.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان