حساب بانکی فعال پاکستانی و مدافع حقوق دگرباشان مسدود شد

بانک محلی می‌گوید: درآمد نادرا خان «خلاف شرع اسلامی» است

راهپیمایی فعالان تراجنسیتی در کراچی پاکستان در نوامبر ۲۰۱۷، به مناسبت روز جهانی دگرباشان - ASIF HASSAN / AFP

این مقاله برای اولین بار در سایت شریک ما ایندیپندنت اردو منتشر شد.

یک زن دگرباش جنسی پاکستانی گفت که یک بانک محلی به او گفته است که حسابش را مسدود کرده و اظهار داشته است که درآمد وی، «خلاف شرع اسلامی» است.

نادرا خان در شهر مانسهره در شمال غربی استان خیبر پختونخوا پاکستان زندگی می‌کند؛ جایی که کنشگری در دفاع از حقوق دگرباشان جنسی معمولا با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو می‌شود. وی با اشاره به فعالیت خود در دفاع از حقوق دگرباشان، بانک اسلامی میزان را به لغو حساب سازمان حمایت از حقوق تراجنسیتی خود، دو روز پس از افتتاح حساب، متهم کرد.

خانم خان در صحبت با اردو ایندیپندنت، از ثبت رسمی سازمان خود به نام شرکت هزاره ترنس‌جندر با هدف آموزش جامعه دگرباشان و تمرکز بر همکاری با مقامات و نیاز به افتتاح یک حساب بانکی خبر داد.

پس از پر کردن مدارک درخواستی از بانک، مقامات بانکی به خانم خان گفتند که حساب وی تایید شده است اما، دو روز بعد، حساب را مسدود کردند. به گفته وی، بانک اصرار داشته است که دگرباشان جنسی برای افتتاح حساب باید از هیئت نظارت شریعت بانک مجوز بگیرند.

بانک‌های اسلامی پاکستان مرتبا حقوقدانان متخصص را برای نظارت بر انطباق فعالیت‌های خود با احکام شرع اسلامی، استخدام می‌کنند. فقهای اسلامی پیش از این، افتتاح حساب برای دگرباشان در مناطق مختلف کشور را ممنوع و درآمد آن‌ها را «غیر اسلامی» اعلام کرده بودند.

طبق قوانین پاکستان، هر فرد تراجنسیتی مجبور است کارت شناسایی مخصوصی را که مقامات صادر می‌کنند‌، به همراه داشته باشد. بر روی این کارت‌ها، جنسیت آن‌ها به شکل "X" مشخص می‌شود. پرونده افتتاح حساب بانکی خانم خان، به رغم این که هنوز در کارت شناسایی‌ به عنوان مرد معرفی شده است، به راحتی پیش نرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم خان گفت: «من یک حساب شخصی باز نمی‌کردم. این حساب یک شرکت بود و با وجود رعایت تمام مراحل، پس از دو روز بسته شد.»

محمد ارشد، مدیر شعبه بانک میزان، نگرانی‌های این بانک از نظر مذهبی را انکار کرد. وی به ایندیپندنت اردو گفت که حساب خانم خان بسته شد زیرا اداره انطباق [با شرع] بانک درباره منبع درآمد او نگران بود. وی گفت: «ما حساب را باز کردیم، اما وقتی از منبع درآمد جویا شدیم، جوابی دریافت نکردیم. بنابراین اداره انطباق [با شرع] تصمیم به بستن آن گرفت.»

به گفته نادرا خان، کمک‌های مالی، منبع درآمد برای حمایت از کار او در زمینه حقوق دگرباشان است. او با زیرسوال بردن مرجعیت دینی بانک گفت: «منبع درآمد برای یک شرکت تازه ثبت شده چه می‌تواند باشد؟ و چه کسی به بانک این حق را داده است که درآمد مرا غیراسلامی اعلام کند؟»

در کشور محافظه‌کار پاکستان، دگرباشان معمولا از یافتن فرصت‌های شغلی برابر محروم هستند. در بعضی مناطق، تنها گزینه کاری آن‌ها این است که در عروسی‌ها و دیگر جشن‌ها که زن و مرد کاملا از هم جدا شده‌اند، به عنوان رقاص کار کنند. همیشه هم باید از آزار و اذیت جنسی شركت‌كنندگان مست در این مراسم خود را محافظت کنند.

وی گفت: «در این کشور، غیر از رقص یا سرگرمی در مهمانی‌ها، هیچ راهی برای امرار معاش دگرباشان وجود ندارد و دولت، برای اشتغال و حمایت از امرار معاش افراد تراجنسیتی هیچ کمکی نمی‌کند.»

خانم خان همزمان با فعالیت‌های خود در دفاع از حقوق دگرباشان، به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون هم کار کرده است. او در تولید برنامه‌هایی با حضور بازیگران مشهور پاکستانی که از کانال‌های تلویزیون دولتی پاکستان پخش شده، شرکت داشته است.

قمر نسیم، مدیر بلو وینز، یک گروه حمایت از حقوق دگرباشان در پاکستان، به ایندیپندنت اردو گفت: «این وضعیت عجیبی است. اگر شرکتی به طور رسمی در جامعه تراجنسیتی ثبت شده باشد، چگونه یک بانک می‌تواند منبع درآمد آن‌ها را به پرسش بگیرد؟»

وی افزود: «برای افتتاح حساب بانکی مشکلی برای سازمان نادرا خان وجود ندارد.»

به گفته نسیم، هیچ قانونی در پاکستان وجود ندارد که به تبعیض علیه دگرباشان در امور بانکی مجوز دهد: «این در صلاحیت بانک نیست که اعلام کند درآمد یک شخص غیرشرعی است. در خود میزان بانک، چه تعداد حساب به نام مردان و زنان هست که بانک اطلاعات نحوه تامین درآمد آن‌ها را دارد و انطباق درآمد آن‌ها با شرع را بررسی می‌کند؟»

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان