ولایت هرات، کنسرت رستگارها را لغو کرد 

گسترش افراطگرایی مذهبی بر زندگی هراتی‌ها سایه انداخته است

وجیهه و فرید رستگار نتوانستند در هرات کنسرت برگزار کنند و به کابل بازگشتند - فیسبوک وجیهه رستگار

وجیهه و فرید رستگار، دو هنرمند شناخته‌شده افغانستان، می‌گویند که مقام‌های محلی در هرات به آنها اجازه نداده‌اند در این شهر کنسرت برگزار کنند.

این آوازخوانان افغان به شهر هرات رفته بودند و قصد اجرای برنامه داشتند، اما با مخالفت مقام‌های محلی هرات، از برگزاری کنسرت آنان جلوگیری شد.

منابع دولتی که نخواستند نامی از آن‌ها برده شود، به ایندپندنت فارسی تأیید کردند که این کنسرت که قرار بود چند روز پیش برگزار شود، به دلایل امنیتی لغو شده است.

هنرمندان می‌خواستند این برنامه را در محدوده‌ای کوچک در «تخت سفر» برگزار کنند و قرار بود شهروندان هرات بتوانند به رایگان در آن حضور یابند.

وجهیه رستگار با اشاره به لغو کنسرتش که قرار بود حدود یک ساعت به‌طول انجامد، می‌گوید که آن برنامه به دستور وحید قتالی، والی هرات، لغو شده است.

او همچنین می‌گوید که والی هرات با اجرای آن‌ها در همایش بین‌المللی امیرعلی شیرنوایی نیز مخالفت کرده و مانع از اجرای موسیقی شده است.

خانم وجیهه رستگار به بی‌بی‌سی گفته است: «والی هرات بعدا گفته بود که این‌ها حق ندارند برنامه اجرا کنند و حتی حق حضور در اماکن عمومی، همچنین عکس‌برداری و فیلم‌برداری ندارند و باید هرات را زود ترک کنند.»

والی هرات تاکنون درباره لغو این کنسرت توضیحاتی نداده است. اما برخی از مقام‌های هرات گفته‌اند که دلایل امنیتی و نزدیک بودن به ماه رمضان دلیل لغو این کنسرت بوده است.

در حالی که در هرات کنسرت آوازخوانی و موسیقی لغو می‌شود، در سایر نقاط کشور، از جمله مزارشریف و کابل، بسیاری از گردهمایی‌های هنری و آوازخوانی خیابانی و ساز و سرود نوروزی ادامه دارد.

با رشد گروه‌های اسلامگرا در این استان غربی افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر آزادی هنر و اندیشه تحمیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های مذهبی هرات پیش از این نیز در سال ۲۰۱۲ کنسرت شفیق مرید،‌ آوازخوان شناخته شده کشور را لغو کردند که به جنجال بزرگ سیاسی تبدیل شد.

آن کنسرت قرار بود در عید سال ۲۰۱۲ میلادی در ورزشگاه شهر هرات برگزار شود، اما بعد از سخنرانی خطیب یکی از مساجد هرات، لغو شد.

بعد از آن نیز فرهاد دریا، دیگر هنرمند شناخته شده کشور، قصد برگزاری کنسرتی را در هرات شد که به نتیجه نرسید.

هرات همواره محل تقابل تجددگرایی و سنتگرایی بوده است. همین سه سال پیش نیز گروه‌های مذهبی مانع برگزاری جشن عشاق در شهر هرات شدند، در حالی که آن مراسم در کابل و هرات به راحتی بدون دردسر ادامه یافت.

اما با وجود مخالفت مقام‌های محلی و اداره حج و اوقاف هرات، جوانان آن شهر نیز کوشیدند عشق زنده بماند و روز عشاق برگزار شود.

ملاها هشدار داده‌اند که دیگر هیچگاه اجازه نخواهند داد در هرات کنسرت برگزار شود.

تازه‌ترین مورد رشد افراطگرایی هم موضعگیری‌های مولوی مجیب‌الرحمان انصاری است که گفته است: «کسی ‌که از این نظام با قلم خود، با پول خود، با فکر خود و با سلاح خود حمایت می‌کند، مرتکب گناه کبیره شده است.»

این‌ها نشانه‌های تکان‌دهنده‌ای از رشد افراطگرایی در هرات است که باعث شده است سایه استبداد دینی را تا حد زیادی بر این شهر هم‌مرز با ایران گسترش دهد.

بخشی از این وضعیت، ناشی از فعالیت مجموعه‌ای از مدرسه‌های دینی است.

در این شهر در حدود ۱۱ دارالعلوم مذهبی وجود دارد که صدها طلبه دارند. «دارالعلوم عالی هرات»، «دارالعلوم مولانا عبدالرحمن جامی»، «دارالعلوم هرات»، و «دارالعلوم امام فخرالدین رازی» تنها چند نمونه از مدارس دینی است که قرائت خاصی از اسلام را به جوانان تدریس می‌کند و گروهی از طلاب را با آن دیدگاه تربیت کرده است.

چندی پیش نیز نیروهای انتظامی در عملیاتی به «دارالعلوم عالی هرات»، کوشیدند یک متهم به حملات هراس‌افکنی را بازداشت کنند.

این نهادها به تقویت جایگاه روحانیون مذهبی کمک زیادی کرده است و آن‌ها را در موقعیت تاثیرگذاری بر شیوه حکومتداری و زندگی مردم قرار داده است.

لغو کنسرت وجیهه و فرید رستگار نیز شاید از ترس تهدید همین گروه‌ها صورت گرفته باشد تا مبادا بار دیگر تنش‌های مذهبیون در هرات شعله‌ور شود.