تونی بلر اعتراف می‌کند که از مقام نخست وزیری لذت نبرده است

رهبر سابق حزب کارگر در سال ۱۹۹۷ به قدرت رسید و به ۱۸ سال حاکمیت حزب محافظه‌کار پایان داد.

 تونی بلر دو دوره نخست وزیر بود-Tolga AKMEN / AFP

تونی بلر گفته است که به دلیل مسئولیت‌های «سنگین» دفتر نخست وزیری و «نظارت شدید» بر خانواده‌اش، از دوران کار خود در «خیابان داونینگ» لذت نبرده است.

رهبر سابق حزب کارگر در سال ۱۹۹۷ پس از کسب اکثریت ۱۷۹ کرسی به قدرت رسید و به ۱۸ سال حاکمیت حزب محافظه‌کار پایان داد. او پیش از رسیدن گوردون براون، صدراعظمش، به مقام نخست وزیری در سال ۲۰۰۷، دو بار در انتخابات پیروز شد.

آقای بلر در مصاحبه‌ای با رادیو ۴ بی‌بی‌سی برای تبلیغ مجموعه‌ای جدید در مورد تغییرات رخ داده در دفتر نخست وزیری در طول ۳۰۰ سال گذشته گفت، «بی‌اهمیت بودن» بی‌تجربگی مقام ارشد این دفتر «دیوانه‌کننده» بود.

آقای بلر بار اول در سال ۱۹۸۳ به عنوان نماینده ایزلینگتون انتخاب شد و پیش از نائل شدن به مقام رهبری حزب کارگر در سال ۱۹۹۴ و مقام نخست وزیری سه سال بعد از آن، به عنوان وزیر سایه خدمت کرد. اما اصولا به افراد‌ی که در «پلاک ۱۰» استخدام می‌شوند آموزش رسمی داده نمی‌شود.

سر آنتونی سلدون، مورخ، پیش‌تر گفته بود كه موفق‌ترین دوران حکومت آقای بلر در سال‌های آخر نخست وزیری او، پس از تصمیم جنجالی‌اش برای پیوستن به جنگ آمریكا با عراق، بود. نخست وزیر پیشین نیز در مصاحبه خود این موضوع را تأیید کرد.

او گفت: «موضوع این‌جاست که شما در محبوب‌ترین حالت و با کمترین قابلیت‌ها شروع به کار می‌کنید و با کمترین میزان محبوبیت و سر حد توانایی از سمت خود پایین می‌آید.»

آقای بلر گفت که در کل، مسئولیت‌های سنگین این دفتر و فشارهای ناشی از آن گاهی باعث می‌شد از کارش لذت نبرد.

وی گفت: «فکر نمی‌کنم از کارم لذت بردم چون مسئولیت آن بسیار سنگین بود. هر روز باید در یک موردی تصمیم‌گیری می‌شد و خود و خانواده‌ام همیشه تحت نظر بودیم. برای همین نمی‌توانم بگویم از آن لذت بردم.»

او تجربه نخست وزیری خود را با انتصاب یکی از هواداران تیم منچستر یونایتد به عنوان مدیر آن مقایسه کرد.

وی گفت: «نخست وزیری اولین شغل من در دولت بود. من از مثال تیم فوتبال استفاده می‌کنم. اگر شما برای تیم منچستر یونایتد دنبال یک مربی جدید می‌گردید و بگویید، قرار است مشتاق‌ترین و مصرترین هوادار را پیدا کنیم و او را مربی تیم کنیم، مردم می‌گویند شما دیوانه‌اید.»

رادیو ۴ همچنین با نخست وزیران سابق دیوید کامرون، سر جان میجر و بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی، گفتگو کرد.

آقای جانسون به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «بهترین قسمت کار کردن در «پلاک ۱۰» این است که این شغل توسط تیم بزرگی از افراد پشتیبانی می‌شود که بیش از صدها سال تکامل یافته‌اند و حال یک وزارت امور خارجه بزرگ تشکیل داده‌اند. و به نظر من همه نخست وزیران به این موضوع اعتقاد دارند.»

«این خانه شهری قرن ۱۸ حقیقتاً زیباست.»

«این نهاد بی‌نظیر در طول زمان به کانون خارق‌العاده اقتصاد «گروه هفت» تبدیل شده است.»

قسمت اول از سه قسمت این مجموعه روز جمعه ۲ آوریل ساعت ۱۱ صبح از رادیو ۴ بی‌‌بی‌سی پخش خواهد شد.

گزارش‌های بیشتر از انجمن مطبوعات

© The Independent

بیشتر از جهان