مدرنا و فایزر در شرایط واقعی تا ۹۰ درصد در برابر کرونا موثر هستند

این واکسن‌ها دو هفته پس از تزریق دوز اول، تا هشتاد درصد مصونیت ایجاد کرده‌اند

«واکسن‌های مجاز، ابزاری کلیدی برای پایان دادن به این همه‌گیری مخرب است» - JOHAN NILSSON / AFP

بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (سی دی سی) که روز دوشنبه منتشر شد، واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا در جلوگیری از بروز عوارض کووید و نیز عفونت در کووید بی‌عارضه «بسیار موثر» است. 

در این پژوهش کارشناسان دولت فدرال حدود چهار هزار کارمند مشاغل ضروری، از جمله کادر درمان و واکنش‌های خط اول را که از ۱۴ دسامبر تا ۱۳ مارس ۲۰۲۱ در شش ایالت آمریکا واکسینه شده بودند، مورد آزمایش قرار دادند. 

نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو دوز هریک از واکسن‌های فایزر و مدرنا دو هفته پس از تزریق تا ۹۰ درصد از احتمال ابتلای فرد به بیماری کاسته است. طبق این پژوهش، این واکسن‌ها همچنین دو هفته پس از تزریق دوز اول، تا هشتاد درصد مصونیت ایجاد کرده‌اند. 

این گزارش در حین بحث‌های کادر پزشکی منتشرشد که نقش واکسن را در مورد احتمال ابتلای فرد به کووید-۱۹ همچنان پس از واکسینه شدن و درنتیجه احتمال سرایت آن را به افراد واکسینه نشده مطرح می‌کند. 

نتایج این گزارش بر این نکته مهر تاکید می‌گذارد که نه تنها دومین دوز، بلکه نخستین دوز واکسن  نیز در مقابل ویروس کرونا ایجاد مصونیت می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سی دی سی» می‌گوید نتایج این پژوهش با آزمایشات بالینی هردو شرکت مدرنا و فایزر پس از دریافت مجوز اضطراری تزریق واکسن‌هایشان از طرف اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) هماهنگی دارد. 

دکتر روُشِل والنسکی، مدیر سی دی سی در بیانیه‌ای گفت: «این پژوهش نشان می‌دهد که تلاش‌های ما برای واکسیناسیون در سطح کشور موثر بوده است. واکسن‌های مجاز ام‌آر‌ان‌ای کووید شامل مصونیت قابل ملاحظه و زودهنگامی در شرایط واقعی و در میان کارکنان بخش‌های درمانی و دیگر کارکنان خط مقدم در مشاغل ضروری بوده است. 

این گزارش باید برای میلیون‌ها آمریکایی که همه روزه واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کنند و کسانی که در هفته‌های آینده آستین‌هایشان را برای تزریق واکسن بالا می‌زنند، جای امیدواری باشد. واکسن‌های مجاز ابزاری کلیدی برای پایان دادن به این همه‌گیری مخرب است.» 

مطالعات «سی دی سی» بر روی ۳۹۵۰ نفر که پس از صدور مجوز واکسن‌های فایزر و مدرنا در ماه دسامبر واکسینه شده بودند، متمرکز بوده است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش همگی کارکنان بخش‌های درمانی و خط مقدم در شش ایالت آریزونا، فلوریدا، مینه سوتا، اورگون، تگزاس و یوتا بودند. 

این پژوهش همزمان با آمار‌های جمع‌آوری شده از سوی سی دی سی منتشر شد و نشان می دهد تاکنون در ایالات متحده بیش از ۱۸۰ میلیون نفر واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و حدود ۱۵.۸ درصد شهروندان آمریکا به طور کامل در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان