بیش از نیمی از مردم اسرائیل دومین دوز واکسن کووید را دریافت کرده‌اند

برنامه واکسیناسیون اسرائیل که جلوتر از سایر کشورهای جهان است، میزان مرگ و میر و عفونت را در کشور تقلیل داده است

 اسرائیل واکسیناسیون شهروندان بالای شانزده سال را از ماه دسامبر  آغاز کرد-JACK GUEZ / AFP

وزیر بهداشت اسرائیل اعلام کرد که اکنون بیش از نیمی از جمعیت اسرائیل با هر دو دوز واکسن کووید ۱۹ تلقیح شده‌اند.  در این راستا، این کشور همچنان در جریان بازگشایی اقتصادش است. 

اسرائیل واکسیناسیون شهروندان بالای شانزده سال را از ماه دسامبر گذشته با واکسن های فایزر بیونتک آغاز کرد. 

یولی ادل اشتاین، وزیر بهداشت این کشور روز پنجشنبه گفت که ۵۰.۰۷ درصد مردم هر دو دوز و ۵۵.۹۶ درصد نخستین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

اما او هشدار داد که مردم نباید دست روی دست بگذارند و از آنها خواست «راهنمای بهداشت را دنبال کنند تا ویروس کرونا بار دیگر به کشور باز نگردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصور کلی بر آن است که این واکسن‌ها، بعد از یک هفته پس از دومین واکسن، به فرد مصونیت کامل می دهد.

اسرائيل به عنوان بخشی از برنامه بازگشایی اقتصاد، مقررات قرنطینه خود را از ماه فوریه به‌تدریج لغو کرده و مسئولان به افرادی که هردو دوز واکسن را تلقیح کرده یا از بیماری بهبودی کامل یافته‌اند، «برگ عبور سبز» برای ورود به مراکز تفریحی از جمله مراکز ورزشی داده‌اند.

بسیاری از واحدهای تجاری با محدودیت تعداد مشتری بازگشایی شده‌اند.

آمار منتشره از انستیتوی علوم وایزمن نشان می‌دهد که برنامه واکسیناسیون اسرائیل که جلوتر از سایر کشورهای جهان است، میزان مرگ و میر و عفونت را در کشور تقلیل داده است.

در مقایسه با موج سوم بیماری در نیمه ژانویه، موارد ابتلای روزانه تا ۸۵ درصد، و موارد بیماری با عوارض حاد تا ۷۲ درصد کاهش پیدا کرده است. هشتاد و پنج درصد نیز از موارد بیماری در روز کاسته شده است.

هزی لِوی، مدیر عامل وزارت بهداشت، به خبرگزاری رویترز گفت بنا به محاسبات او، تمام شهروندان اسرائیل تا پیش از ماه ژوئن هر دو دوز واکسن کووید را دریافت خواهند کرد. 

در حال حاضر، واکسن برای کودکان زیر ۱۶ سال که یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، تجویز نمی شود.

هرچند برنامه واکسیناسیون اسرائیل در سراسر جهان به عنوان یک موفقیت تلقی می‌شود، اما دولت این کشور به‌خاطر تلاش محدود برای واکسیناسیون فلسطینیان به باد انتقاد گرفته شده است.

اسرائیل، دوزهای واکسن را تنها دراختیار فلسطینیان شرق بیت المقدس گذاشته که دارای حق اقامت در اسرائیل هستند. فلسطینیانی که در اسرائیل و آبادی‌های یهودی‌نشین ساحل غربی کار می‌کنند نیز واکسینه شده‌اند.

اما  با محدودیت تعداد واکسن برای پنج میلیون ساکنان ساحل غربی و نوار غزه اوضاع در این منطقه بسیار متفاوت است.

سازمان ملل متحد گفته است که به رغم ادعای اسرائیل که تحت موافقتنامه صلح اسلو فلسطینیان«خود باید از بهداشت و سلامتشان مراقبت کنند»، طبق چهارمین کنوانسیون ژنو، اسرائیل مسئولیت واکسیناسیون فلسطینیان را برعهده دارد.

سازمان ملل خاطرنشان می‌کند که مسئولیت نهایی ارائه خدمات درمانی به فلسطینیان، «تا هنگام پایان اشغال منطقه، برعهده نیروی اشغالگر است.»

مقامات بهداشتی فلسطینیان در چارچوبی محدود برنامه واکسیناسیون مردم را در ساحل غربی و نوار غزه با واکسن‌های برنامه واکسیناسیون بین المللی کووکس و نیز واکسن‌هایی که در اسرائیل، روسیه و امارات متحده عرب استفاده می‌شود، آغاز کرده‌اند.  

© The Independent

بیشتر از جهان