«ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف نمی‌کند»

نمایندگی ایران در سازمان ملل می‌گوید، برای بازگشت آمریکا به برجام به هیچ طرحی جز تصمیم سیاسی واشنگتن برای اجرای تعهدات نیاز نیست

«در صورت خودداری آمریکا از لغو همه تحریم‌ها، تهران تعهدات خود را بیشتر کاهش می‌دهد» - HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

ساعاتی پس از انتشار گزارشی در نشریه پولتیکو مبنی بر پیشنهاد توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی به ایران در مقابل لغو برخی تحریم‌ها، صدا و سیما به نقل از یک مقام ناشناس گزارش داد، «ایران قبل از لغو همه تحریم‌ها غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف نمی‌کند.»

پولتیکو گزارش داده بود که آمریکا به منظور خروج از بن‌بست در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روی طرحی کار می‌کند که به موجب آن بخشی از تحریم‌ها در مقابل توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی و فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته متوقف می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدا و سیما به نقل از یک مقام که نام او را اعلام نکرد گزارش داد که تهران تنها در صورتی غنی‌سازی را متوقف می‌کند که همه تحریم‌ها برداشته شده باشند. این گزارش می‌افزاید که در صورت خودداری آمریکا از لغو همه تحریم‌ها، تهران تعهدات خود را بیشتر کاهش می‌دهد.

همزمان حساب کاربری نمایندگی ایران در سازمان ملل در توییتر اعلام کرد که برای بازگشت آمریکا به برجام به هیچ طرحی جز تصمیم سیاسی واشینگتن برای اجرای تعهدات نیاز نیست. 

در توییت منتشر شده آمده است: «هیچ پیشنهادی برای پیوستن دوباره آمریکا به برجام نیاز نیست. این فقط به یک تصمیم سیاسی نیاز دارد تا آمریکا همه تعهدات خود را طبق توافق هسته‌ای به طور کامل و فوری اجرا کند و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری دوشنبه عصر گفته بود که آمریکا توافق خاصی را در دست بررسی ندارد و سیاست قبلی را دنبال می‌کند.

دولت بایدن می‌گوید آماده مذاکره با جمهوری اسلامی است.