ایران به زودی همکاری با آژانس انرژی اتمی را کاهش می‌دهد

وزیر امور خارجه ایران گفت که پنجره تعامل با دولت جدید آمریکا در حال بسته شدن است

دستورات آیت‌الله خامنه‌ای است که نهایتاً تکلیف برنامه هسته‌ای را معلوم می‌کند-khamenei.ir

محمدجواد ظریف گفت که ایران به دنبال این بود که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا رویکرد تازه‌ای را بیازماید ولی به دلیل تعلل آن‌ها این پنجره در حال بسته شدن است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که ایران به زودی همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش خواهد داد: «در پاسخ به عدم پایبندی تاسف بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای، این اقدام جبرانی همان‌گونه از سوی مجلس مقرر شده، در انطباق با حقوق در چارچوب برجام شامل گسترش برنامه هسته‌ای ما و کاهش همکاریمان با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

در آذرماه امسال، مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند. این مصوبه پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ رئیس مجلس به صورت قانون درآمده است.

براساس این قانون اگر دو ماه پس از ابلاغ، اعضای برجام روابط بانکی و مالی خود را با ایران برقرار نکنند و یا موانع خرید و فروش نفت ایران در بازارهای جهانی برقرار باشد، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود.

پروتکل الحاقی بخشی از روند نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بر اساس آن کشورها برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایشان به بازرسان آژانس اجازه می‌دهند از بخش‌های مختلف و یا مکان‌های مشکوک و اعلام نشده بازرسی‌ کنند.

پیش‌تر محمدجواد ظریف گفته‌ بود که علی خامنه‌ای در جلسه‌ای به دولت دستور داده تا مصوبه مجلس برای کاهش تعهدات هسته‌ای را اجرا کند.

پس از این دستور علی خامنه‌ای، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفت و اعلام کرد که برنامه مطالعاتی برای تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.

در واکنش به این اقدامات ایران، سه کشور اروپایی عضو برجام با انتشار بیانیه مشترکی، فعالیت‌های هسته‌ای جدید ایران را مغایر با برجام اعلام کردند. در این بیانیه هشدار داده شد که تولید اورانیوم فلزی کاربرد غیرنظامی قابل توجهی برای ایران ندارد و عمدتا برای مقاصد نظامی ساخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران اعلام کرده است که اورانیوم فلزی را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران تولید خواهد کرد.

ایران امید داشت تا با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و با فشار مجلس و اقدامات هسته‌ای جدیدش، روند بازگشت آمریکا به برجام و تعلیق تحریم‌ها را سرعت ببخشد. مجموعه تلاش‌های ایران هنوز موفقیت‌امیز نبوده است.

در روزهای گذشته برخی از مقام های تهران رویه جدیدی برای فشار به واشنگتن در پیش گرفته‌اند. روز دوشنبه ۲۰ بهمن، محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک گفتگوی تلویزیونی به صورت تلویحی از امکان اقدام ایران برای تولید سلاح هسته‌ای پرده برداشت. او گفت ایران به مانند گربه‌ای است که در گوشه‌ای گیر افتاده و این گربه ممکن است رفتاری از خود نشان بدهد که در شرایط عادی انجام نمی‌داد. علوی گفت که ممکن است اقدامات طرف مقابل سبب «هل دادن» ایران به سمت سلاح هسته‌ای شود.