رئیس آژانس انرژی اتمی: معامله با ایران کلید بازرسی کامل است

رافائل گروسی گفت که تفاهم موقت با تهران به منظور بازگشت به برجام صورت گرفته

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز توافق خود را با تهران تشریح کرد، وین، ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۹-
JOE KLAMAR / AFP

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه گفت که یک توافق موقت با ایران برای اجازه دسترسی مستمر بازرسان سازمان ملل به تأسیسات اتمی این کشور، زمینه را برای بازگشت به تدابیر تأیید کننده کامل فراهم می‌کند.

هفته گذشته ایران محدودیت در بازرسی‌های بین‌المللی را آغاز کرد، اما بر اساس توافق آخرین لحظه‌ای که در سفر رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی مستقر در وین، در سفر به تهران انجام شد، مقداری دسترسی از بازرسان اتمی حفظ شد.

براساس این توافق، ایران دیگر تصاویر نظارتی از تأسیسات هسته‌ای خود را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به اشتراک نمی‌گذارد اما قول داده است که نوارها را برای سه ماه حفظ کند. در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، آنها را به آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی تحویل می‌دهد. در غیر این صورت، ایران گفته که نوارها را پاک می‌کند، و پنجره دیپلماتیک تنگ خواهد شد.

بازرسی‌ها بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی است که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می‌شود.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، ایران گام به گام با غنی‌سازی بیش از حد مجاز اورانیوم و خلوص بیشتر از حد مجاز، پیمان خود را نقض کرده است.

این تخلفات برای تحت فشار قرار دادن سایر امضا کنندگان این معامله یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین صورت گرفته است تا راه‌های جبران آسیب اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا را بیابند، اما تاکنون آنها نتوانسته‌اند راه حل مناسبی برای ایران پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آمریکا شرط بازگشت به برجام را عمل کردن طرف مقابل به تعهداتش عنوان کرده‌اند. ایران برداشته شدن تحریم‌های آمریکا را پیش‌شرط قرار داده و آمریکا می‌گوید که ایران باید به محدودیت غنی‌سازی اورانیوم برگردد.

گروسی در مصاحبه مطبوعاتی امروز خود خطاب به كشورهای عضو گفت كه توافق کوتاه‌مدت با ایران، اجازه ادامه بازرسی كافی را می‌دهد تا امکان رسیدن به توافق جدید و از سرگرفتن بازرسی‌های كامل فراهم شود.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق گزارش تهیه شده توسط نهاد متبوع خود گفت: «می‌خواهم تأكید كنم كه این یك تفاهم فنی موقت است که با قوانین ایران سازگاری دارد. این توافق به این منظور حاصل شده که آژانس بتواند بررسی و نظارت كامل خود بر ایران را بر اساس برجام از سر بگیرد در صورت و زمانی که ایران هم به تعهداتش پایبند باشد.»