نتیجه شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری: کاهش ۷۲ درصدی پروازهای عبوری

وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که «دشمنان» به دنبال القای ناامن بودن آسمان ایران هستند

در بامداد روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، سپاه پاسداران با شلیک دو موشک هواپیمای مسافربری اوکراینی را سرنگون کرد- ایرنا

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که از فروردین تا آذر ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با همین مقطع زمانی در سال ۱۳۹۸، آسمان ایران با افت ۷۲ درصدی پرواز های بین‌المللی عبوری مواجه بوده است.

براساس آمارهای اعلامی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در هفت ماه اول سال ۹۹، در مجموع ۵۲ هزار و ۱۱۹ پرواز عبوری از آسمان ایران ثبت شد و در مدت مشابه سال ۹۸ این تعداد به ۱۸۴ هزار و ۹۵۸ می‌رسید که حکایت از کاهش ۷۲ درصدی پروازهای عبوری در این مدت دارد.

پروازهای بین‌المللی عبوری بر فراز ایران یکی از منابع مهم درآمدی سازمان هواپیمایی کشوری است.

محمد اسلامی دلیل افت پروازها از فراز ایران را «عملیات روانی دشمنان» خواند. او گفت که عدم تمایل شرکت‌های هواپیمایی برای گذر از ایران به دلیل ارعاب آمریکا بوده است: «دشمنان ما به ویژه آمریکا با تمام قدرت واقعی و غیر واقعی‌شان با ارعاب و عملیات روانی تلاش کردند، شرایطی را به وجود آوردند تا از شمار پروازهای عبوری از آسمان ایران کاسته شود.»

در دی‌ماه ۱۳۹۸ و پس از اقدامات سپاه پاسداران بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مسیر پروازی خود را به شکلی تنظیم کردند تا حتی‌الامکان از فراز آسمان ایران نگذرد.

این رویدادها در نتیجه شلیک موشک پدافندی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی رخ داد. در روز ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، هواپیمای اوکراینی دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو موشک سپاه قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن کشته شدند. این رویداد ساعتی پس از حمله موشکی این نیرو به پایگاه عین‌الاسد در عراق رخ داد. ایران با وجود برنامه‌ریزی برای انجام حملات موشکی، به شرکت‌‌های هواپیمایی در مورد انجام عمللیات نظامی اطلاع‌رسانی نکرد و آسمان ایران نیز در مدتی که این حملات نظامی ادامه داشت به روی هواپیماهای غیرنظامی باز بود.

برخی ناظران نظامی معتقدند که هدف ایران از اجرا نکردن پروتکل های امنیتی برای پروازهای غیرنظامی آن بوده است که از آن‌ها به عنوان سپر دفاعی در برابر پاسخ احتمالی آمریکا به حملات سپاه استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن اعلام خبر کاهش پروازهای عبوری و بدون اشاره به نقش این وزارتخانه و سپاه پاسداران در سلسله رویدادهایی که به سرنگونی هواپیمای اوکراینی منجر شد گفته است که «با اجرای سیاست‌های تشویقی در صدد جبران بخشی از خسارات حوزه هوایی کشور هستیم.»