پیشنهاد مادورو؛ نفت در برابر واکسن

صادرات نفت ونزوئلا به پایین‌ترین میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است

ونزوئلا در تلاش است تا به جای پرداخت پول، هزینه خرید واکسن کرونا را با نفت پرداخت کند - JHONN ZERPA / Venezuelan Presidency / AFP

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی، با اشاره به اینکه ونزوئلا در تلاش است تا پول خرید واکسن‌های کرونا را از طریق مکانیسم کوواکس و سازمان بهداشت جهانی (WHO) پرداخت کند، پیشنهاد کرد تا به جای پول، واکسن را با نفت مبادله کند.

او در این باره گفت: «ونزوئلا کشتی‌های نفتی دارد و مشتریانی دارد که نفت ما را می‌خرند. ما برای تبادل نفت و واکسن آماده هستیم، اما به کسی التماس نمی‌کنیم.»

ونزوئلا تعدادی واکسن را از متحدان خود یعنی روسیه و چین دریافت کرده است. دولت و مخالفان در حال مذاکره با سازمان بهداشت پان آمریکن (PAHO) به‌منظور دسترسی ونزوئلا به واکسن‌ها از طریق کوواکس بودند، اما دولت هفته گذشته اعلام کرد واکسن آسترازنکا را قبول نمی‌کند.

اقتصاد ونزوئلا تحت رهبری مادورو، از هم پاشیده و کمبود غذا و دارو گسترش یافته است. سوخت نیز در بخش‌هایی از این کشور نفت خیز کمیاب است و برخی رانندگان روزها در جایگاه‌های فروش بنزین صف می‌بندند. برق کشور نیز مکررا قطع می‌شود.

صادرات نفت خام اوپک از سال ۲۰۱۹  و در پی تحریم شرکت دولتی نفت ونزوئلا از سوی ایالات متحده، به شدت کاهش‌یافته و به کمترین میزان در دهه‌های گذشته رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ که مادورو مدعی پیروزی در آن بود، از دید بسیاری مشروعیت قانونی نداشت زیرا چهره‌های سرشناس مخالف تحت پیگرد بودند و حق نداشتند در انتخابات شرکت کنند. اما پس از اینکه در حوزه اجرای قانون اساسی بحران به وجود آمد و مادورو نیز برای دور زدن مجمع ملی تحت سیطره مخالفان، مجلس قانون‌گذاری خاص خود را پدید آورد، ایالات متحده، بریتانیا و ۵۰ کشور دیگر در نهایت گوایدو را رئیس‌جمهور قانونی اعلام کردند.

واشنگتن، ونزوئلا را تحریم کرده، و وزارت دادگستری آمریکا مادورو را «تروریست قاچاقچی مواد مخدر» خوانده و برای بازداشت او پانزده میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. دولت مادورو تحریم‌های آمریکا را مسئول کمبودها دانسته است، در حالی که اپوزیسیون آنها را نتیجه نبود مدیریت و فساد دولت‌ توصیف کردهاند.

بیشتر از اقتصاد