خونین‌ترین روز کشتار معترضان خیابانی در میانمار

روز شنبه ۹۰ تن از معترضان به دست نیروهای مسلح کشته شدند

دست‌کم ۲۴ معترض در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، در جریان تظاهرات خیابانی امروز جان خود را از دست داده‌اند- Reuters

اعتراض‌های مردمی در میانمار به کودتای اول فوریه روز شنبه نیز ادامه یافت و با کشته شدن بیش از ۹۰ تن، رکورد جدیدی از کشتار معترضان ثبت شد و رسانه‌ها از آن به عنوان خونبارترین روز اعتراضات یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرکوب مرگبار اعتراضات امروز توسط نیروهای امنیتی در میانمار در «روز نیروهای مسلح» انجام شد و انتقادهای گسترده بین‌المللی، به ویژه از سوی کشورهای غربی، را به دنبال داشت.

دن چاگ سفیر بریتانیا گفت نیروهای امنیتی میانمار مایه رسوایی خود شده‌اند و سفیر آمریکا در آن کشور نیز خشونت‌های امروز را «هولناک» توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ژنرال مین آنگ هلیانگ، رهبر کودتاچیان، در سخنانی در جریان رژه نظامی امروز به مناسبت روز نیروهای مسلح گفت ارتش از مردم محافظت می‌کند و تشنه دموکراسی است.

تلویزیون دولتی میانمار پیشتر هشدار داده بود که معترضان با آمدن به خیابان، در معرض خطر اصابت گلوله «به سر و پشت» خود قرار خواهند گرفت.

یک پایگاه خبری که تحولات میانمار را رصد می‌کند شمار کشته‌شدگان امروز را تاکنون دست‌کم ۹۱ نفر در سراسر کشور برآورد کرده است. یک دختر نوجوان ۱۳ ساله نیز در شهر ماندالای در میان کشته شده‌ها بوده است.

به گفته این وبسایت خبری، دست‌کم ۲۴ معترض در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، در جریان تظاهرات خیابانی امروز جان خود را از دست داده‌اند. آمار کشته شده‌های اعتراضات از آغاز کودتا، امروز به بیش از ۴۰۰ تن رسید.

بیشتر از جهان