سرپیچی پلیس هلند قانون ممنوعیت برقع را در همان روز اول بی‌اعتبار کرد

کارمندان حمل‌ونقل و کارکنان بیمارستان‌ها هم گفته‌اند این قانون را اجرا نمی‌کنند

یک زن برقع‌پوش در یکی از خیابان‌های روتردام هلند

ROBIN UTRECHT / ANP / AFP

قانون جدید هلند برای ممنوعیت برقع در همان روز اول اجرا، بعد از اعلام پلیس مبنی بر عدم اجرای جدی آن، نادیده گرفته شد.

قانون جدید پوشیدن هرگونه لباسی که چهره را می‌پوشاند - از جمله برقع، ماسک اسکی، یا کلاه ایمنی (کلاه کاسکت)- را در محیط‌های عمومی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها ممنوع کرده است.

به هر کسی که به یکی از این مکان‌ها با برقع وارد شود گفته می‌شود برقع‌اش را بردارد یا ۱۵۰ تا ۴۱۵ یورو جریمه خواهد شد.

این قانون فقط شامل ساختمان‌ها و وسائط حمل‌ونقل عمومی است و ممنوعیتی درباره پوشیدن برقع در خیابان ندارد.

ولی همین قانون هم به طورعمده بی‌اهمیت تلقی شده چرا که در اولین روز اجرای آن به نظر می‌رسد واقعا کسی مایل به اجرایش نیست.

پلیس گفته است که آنها جلوگیری از زنان برقع‌پوش در خیابان را اولویت خود ندانسته و نگران این است که چنین قانونی مانع مراجعه بعضی از شهروندان به دفاتر پلیس برای گزارش وقوع جرم‌های احتمالی شود.

بعد از اظهارات پلیس، مجموعه‌ای از شرکت‌های حمل‌ونقل نیز اعلام کرد رانندگان اتوبوس و قطار این مجموعه تلاشی برای اجرای این قانون نخواهند کرد، به ویژه به این خاطر که در مواقع نیاز پلیس هم حامی آنها نخواهد بود.

پدرو پیترز، سخنگوی شبکه حمل‌و‌نقل رت (RET) گفت: «پلیس به ما گفته است که ممنوعیت برقع اولویت آنها نیست و حتی اگر بتواند به چنین شکایاتی رسیدگی کند، نمی‌تواند به درخواست‌های مرتبط با آن در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه پاسخ بدهد. این وظیفه کارمندان حمل‌ونقل نیست که قانون را پیاده کرده و متخلفان را جریمه کنند».

پیامی مشابه از جانب فدراسیون ملی بیمارستان‌ها هم منتشر شده است که در بیانه خود اعلام کرد پیاده‌سازی قانون ممنوعیت برقع و جلوگیری از ورود زنان برقع‌پوش به بیمارستان کار پلیس است و نه کارکنان بیمارستان. در این بیانیه آمده است: «ما تا کنون با موردی مواجه نشده‌ایم که پوشیدن لباسی که چهره را بپوشاند یا تخلف از قانون منع برقع مشکلی ایجاد کرده باشد».

هلند آخرین کشور اروپایی است که به موج ممنوعیت پوشیدن برقع پیوسته است. دیگر کشورهای اروپایی این جریان، فرانسه، آلمان، بلژیک و دانمارک هستند.

گرچه دولت اصرار دارد این قانون مسلمانان را به طور خاص هدف قرار نداده است، به شدت از طرف سیاست‌مداران راست‌گرای افراطی از آن استقبال شده است، سیاستمدارانی نظیر گریت وایلدرز که از معرفی این قانون به عنوان «روزی تاریخی» یاد کرد.

او گفت: «به نظر من اکنون وقت آن رسیده که گام بعدی در این زمینه را برداشت. و گام بعدی این است که مطمئن شویم پوشیدن روسری نیز در هلند ممنوع خواهد شد».

وقتی این قانون برای بار اول در سال گذشته در پارلمان هلند رای آورد، یکی از سناتورهای هم‌حزبی آقای وایلدرز، مارجولین فابر، گفت این قانون آغازی خواهد بود برای روند اسلام زدایی از هلند و گام بعدی این است که تمام مسجدها را تعطیل کنند.

گرچه حدود ۴ درصد اعضای پارلمان هلند مسلمان هستند، تنها شمار اندکی از آنان برقع می‌پوشند. آمار موجود، زنان تحت تاثیر قانون جدید را چیزی در حدود چند صد نفر تخمین زده‌اند.

در طرف دیگر، مخالفت شدیدی نیز با قانون ممنوعیت برقع وجود دارد و یکی از احزاب مسلمان روتردام قول داده جریمه هر کسی که در راستای این قانون جریمه شده است را خواهد پرداخت. شهردار آمستردام هم اظهار داشته است که مقامات پایتخت این قانون را نادیده خواهند گرفت.

اما حتی اگر این منع بیشتر نمادین باشد تا قابل وقوع، به عقیده متخصصان تاثیراتی منفی بر جامعه‌ای از شهروندان هلندی داشته و آنها را به حاشیه خواهد راند.

تام زوارت، استاد دانشگاه اوترخت که به مطالعه تلفیقی حقوق، فرهنگ و دین می‌پردازد، گفت: «این منع هنوز در قانون موجود است و اگر [زنی که برقع پوشیده است] با راننده قطار یا اتوبوسی سخت‌گیر مواجه شود ممکن است به دردسر بیفتد. این ماجرا قطعا تاثیری منفی بر حضور آنها در مکان‌های عمومی جامعه داشته و ایشان را منزوی خواهد کرد».

 

© The Independent