ندای دل یا تمنای جسم؟ به این چهار نشانه دقت کنید

عشق اغلب به معنای تاثیر دو طرف بر زندگی همدیگر است

عشق در نخستین نگاه، بی‌معنی است و عشق نیست- Pexels

آغاز یک رابطه، زمانی هیجان انگیز و عاشق شدن، تجربه‌ای است که می‌تواند زندگی فرد را به کلی تغییر دهد.

اما در آغاز رابطه که همه چیز سرخوشانه و جدید است، مشکل می‌توان تفاوت بین گرایش جنسی و عشق را تشخیص داد؛ زیرا این دو احساس بسیار به هم نزدیک هستند. 

خوشبختانه یک استاد جامعه‌شناسی که روی صدها زوج تحقیق کرده، چهار کلید برای رمزگشایی از تفاوت‌هایی که نشان می‌دهد عاشق شده‌اید یا احساساتتان ناشی از گرایش جنسی است، ارائه کرده است.

تِری اوُربوک، استاد جامعه‌شناسی و نویسنده کتاب‌های «پنج گام ساده برای تبدیل ازدواجتان از خوب به عالی» و «بازیافت عشق: شش گام ساده در جهت یک رابطه جدید و رضایت‌بخش»، در یک سخنرانی در دانشگاه اوکلند، به نکاتی اشاره کرد که قضاوت شما درباره عشق را تغییر خواهد داد.

به گفته اوربوک، نخستین نشانه این که عاشق شده‌اید و احساساتتان یک گرایش جنسی نیست، اصل ارتباط است. دقیقتر بگوییم؛ خواست شما برای ایجاد ارتباط میان شریک احساسی خود و افرادی که در زندگی‌ شما مهم هستند. این در حالی است که گرایش جنسی، خواهان برقراری ارتباط عمیقتر تنها میان شما دو نفر است. عشق می‌خواهد افراد مهم زندگی شما هم شریک تازه‌تان را دوست داشته باشند.

نشانه دیگر، نحوه صحبت کردن شما از این رابطه است که در آن، انتخاب واژه‌ها حاکی از احساسات واقعی شما است.

به گفته اوربوک، اگر شما به جای استفاده از واژه «ما»، همچنان کلمه «من» را به کار ببرید، احتمال این که انگیزه این رابطه تمایلات جنسی باشد، بیشتر است؛ زیرا دو نفری که عاشق یکدیگر هستند، اغلب خود را همچون یک زوج می‌نگرند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افشای راز درون، سومین کلید کشف ماهیت رابطه است. عشق به آدم‌ها انگیزه می‌دهد تا تمام جنبه‌های وجود خود را آشکار کنند؛ درحالی که گرایش جنسی تنها به گفت‌وگو درباره خصوصیات سطحی افراد مثل تفریحات و غذاهای موردعلاقه آن‌ها محدود می‌شود. 

اگر این رابطه‌ای عشقی است، پس شما به گفت‌وگوهای عمیقتر تمایل دارید.

تفاوت نهایی به گفته اوربوک، در میزان نفوذ و نقش طرفین بر یکدیگر است. او می‌گوید که عشق اغلب به معنای نفوذ دو طرف بر زندگی همدیگر است.

او نمونه پیشنهاد کاردر یک ایالت دیگر را مطرح می‌کند و می‌گوید: اگر در یک رابطه عاشقانه باشید و این به معنای رها کردن طرف باشد، گزینه‌هایتان را به دقت بررسی می‌کنید اما اگر رابطه، گرایش جنسی باشد، بر تصمیم شما تاثیری نخواهد داشت.

به همین گونه، به گفته روانشناسان دانشگاه گرونینگِن هلند، عشق در نخستین نگاه، بی‌معنی است و عشق نیست. آن‌ها می‌گویند که این پدیده، در واقع یک کشش شدید جنسی است.

این مقاله ابتدا در سال ۲۰۱۹ منتشر و اکنون به‌روز شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی