یک قصه بیش نیست غم عشق: هفت دلیل غیرمنتظره برای عاشق شدن

«عشق و عاشقی هیچ وقت ساده و سرراست نیست»

حمایت و همدلی با فردی در بحبوحه بحران‌های زندگی یکی از حقیقی‌ترین اشکال ابراز مهر و علاقه است - pixbay

همان طور که هرکس که تاکنون عاشق شده می‌داند، دلایلی که به خاطرشان عاشق می‌شویم آن قدر دور از ذهن هستند که گهگاه اصلا معنی نمی‌دهند و حتی شاید خود شما هم از آن دلایل باخبر نباشید. 

به خاطر همین بعضی اوقات سخت بتوان تشخیص داد چرا فردی عاشق شما شده است. 

شاید این دلیل به سادگی آن باشد که آن‌ها شما را جذاب، شوخ و باهوش می‌یابند. اما این ویژگی‌ها فقط برد محدودی دارند چرا که عشق واقعی معمولا توسط اموری عمیق‌تر از ویژگی‌های ظاهری ایجاد می‌شود. 

شاید شما آنان را به یاد کسی بیندازید که صمیمانه عاشقش هستند، مانند یک عضو خانواده که سال‌ها پیش درگذشته است یا حتی ممکن است ادا و اطوارهای کوچک شما آن‌ها را به یاد عزیزی بیندازد که حتی خود نیز از آن خبر ندارید. 

ما با روان‌شناسان و متخصصان رابطه‌های عاشقانه صحبت کردیم تا هفت دلیل غیرمنتظره را برای آن‌که چرا ممکن است کسی عاشق شما شود پیدا کنیم. 

تاثیر در تماس بودن

ممکن است ساده‌لوحانه به نظر برسد، اما اگر شما به طور مرتب با کسی برخورد داشته باشید احتمال تشکیل رابطه‌ با آن شخص افزایش می‌یابد. 

مادلین میسون رانتری، روان‌شناس روابط عاشقانه توضیح داد این امر به «تاثیر در تماس بودن» معروف است. 

او گفت: «همین که فردی در تماس مداوم با عامل محرکی (چه یک شی یا یک شخص) قرار گیرد احتمال بیشتری وجود دارد که احساساتی مثبت راجع به آن عامل محرک پیدا کند.» 

او افزود: «دانشمندان معتقدند این به خاطر احساس آشنایی یا راحتی درباره چیزهایی است که بدان فکر می‌کنیم. این نظریه توضیح می‌دهد چرا وقتی فردی یک آهنگ را چند بار می‌شنود، از آن خوشش می‌آید؛ در حالی که ممکن است در آغاز آن آهنگ را دوست نداشته است. چیزهایی به سادگی قرار گرفتن در مسیر یک نفر به طور متناوب، چه برخورد در فروشگاه یا عبور از کنار یکدیگر در خیابان، ممکن است باعث ایجاد علاقه شود.» 

رفتارهای کوچک

شاید فکر کنید برای عشق واقعی باید کارهایی بزرگ و نمایشی برای معشوق خود کرد، مثل پیشنهاد ازدواج دادن در بالای برج ایفل. البته که اگر کسی چنین کاری برای شما انجام دهد احتمالا بدان معنی است که عاشق شما است. اما هیلی کوئین، متخصص روابط عاشقانه سایت مچ اشاره می‌کند رفتارهای کوچک‌تر و ضمنی‌تر را هم فراموش نکنید. 

او می‌گوید: «ممکن است رفتاری به سادگی این باشد که به یاد داشته باشید معشوق تخم‌مرغ صبحانه خود را چگونه می‌خواهد.» 

او افزود: «مهربانی و توجه چیزی نیست که در یک لحظه احساس شود بلکه اموری است که در طول زمان به ما نشان داده می‌شود. به ویژه بعد از ارتکاب چند اشتباه در آغاز روابط، یک فرد ممکن است به طوری خوشایند از نمایش توجه و مهربانی مدام شما شگفت‌زده شده و در نتیجه عاشق‌تان شود.» 

حمایت از معشوق

حمایت و همدلی با فردی در بحبوحه بحران‌های زندگی یکی از حقیقی‌ترین اشکال ابراز مهر و علاقه است. 

ممکن است این بحران آن باشد که فردی با چالشی سخت در کار خود مواجه است، اگر شما در این وضعیت کنارش بوده و از او پشتیبانی کنید ممکن است باعث شروع رابطه‌ای ویژه میان شما شود. 

 خانم کوئین می‌گوید: «ممکن است شاهد این باشید که کسی به خاطر حمایتی که از او کرده‌اید عاشق‌تان شود. با این حال مهم است که به یاد داشته باشیم این بدان معنی نیست که شما همیشه باید در این موارد وارد یک رابطه شده و هیچ حد و مرزی برای خود نداشته باشید. این بیشتر یعنی وقتی اوضاع سخت می‌شود شما با سختی کشیدن برای تیم مشکلی ندارید چون می‌دانید همه یک تیم هستید و باید از پس این مانع برآیید.» 

استقلال

خانم کوئین توضیح می‌دهد وابستگی متقابل چیزی است که یک رابطه را می‌سازد اما آن چه باعث شروع مهر و علاقه می‌شود، اغلب می‌تواند استقلال باشد. 

او گفت: «اگر زندگی و اولویت‌های خود را هنگام شروع یک رابطه عاشقانه جدید حفظ کنید، نشان می‌دهد حد و مرزهایی سالم و پایدار دارید که باعث می‌شود اعتماد طرف مقابل را جذب کنید و این می‌تواند امری بسیار جذاب باشد.» 

در طرف دیگر، اگر وقتی تازه با کسی وارد رابطه شدید، سریع بپرسید این رابطه به کجا خواهد رفت ممکن است باعث تحمیل فشار شدیدی بر رابطه شده و حتی باعث دلسردی طرف مقابل شوید. 

به پیشنهاد خانم کوئین به جای آن سعی کنید استقلال خود را حفظ کرده و بگذارید رابطه به طور طبیعی روند خود را طی کند. 

او می‌گوید: «این کار باعث می‌شود طرف مقابل هم فرصت این را داشته باشد که به شما وابسته شود و به خود شما هم فرصت می‌دهد با دقت تصمیم بگیرید به چه کسی وابسته شوید.» 

شما یادآور شخص عزیزی برایش هستید

خانم میسون رانتری توضیح می‌دهد ما با چیزها و افرادی که احساس آشنایی نسبت به آن‌ها داریم، راحتی و امنیت بیشتری احساس می‌کنیم. 

ممکن است شما او را به یاد دوستی عزیز یا معشوق سابقی بیندازید که چیز بدی نیست اگر باعث شود شما وارد رابطه‌ای دوستانه شوید. 

خانم میسون رانتری افزود: «احساس آشنایی برای ما خوشایند است و می‌تواند باعث بروز احساس مهر و علاقه شود. اگر شما ویژگی‌ها یا رفتارهایی دارید که فردی آن‌ها را در فرد دیگری در گذشته جذاب یافته است، احتمال زیادی دارد که او نسبت به شما هم احساس مهر و علاقه پیدا کند. این احتمالا شان نزول اصطلاح "باب طبع" است.»

بازیگوشی

خانم کوئین می‌گوید وقتی افراد در حضور شما همیشه احساس خوبی دارند عاشق می‌شوند. 

او می‌گوید: «این دلیل دیگری برای اجتناب ازعدم اعتماد، دودلی و فکر و خیال بیش از حد در اوایل یک رابطه عاشقانه است. اگر شما زمان بیشتری را به جای لذت بردن از رابطه صرف صحبت درباره آن کنید در واقع به نقطه مقابل عشق و عاشقی متوسل شده‌اید. به جای چنین کاری بر لذت بردن از زمان خود با یکدیگر تمرکز کنید.» 

او ادامه داد: «اگر کسی همواره از حضور در کنار شما احساس خوبی داشته باشد ممکن است عاشق‌تان شود. مثبت بودن، بازیگوشی و ظرفیت و قدرت تبدیل روز بد به روز خوب، همه ممکن است باعث شود فردی بخواهد بیشتر و بیشتر کنار شما باشد.» 

چگونه با دیگران رفتار می‌کنید

موفقیت در یک رابطه عاشقانه صرفا درباره این نیست که چگونه با معشوق احتمالی خود رفتار می‌کنید، بلکه به طرز رفتار شما به افراد پیرامون هم ربط دارد. 

خانم کوئین می‌گوید در واقع طرز رفتار با دیگران امری است که گهگاه نمایانگر برخی از بهترین ویژگی‌های ماست، اموری نظیر مودبانه با پیش‌خدمت رفتار کردن یا مراقبت از کودکان. کسی که می‌خواهد عاشق و نه شیفته و شیدا شود، باید کمتر بر ویژگی‌های ظاهری تمرکز کرده و بیشتر تمرکز خود را صرف این کند که رفتارش با افراد پیرامون خود چگونه است.»

او افزود: «پس اگر شما مادری مهربان، شهروندی خوب، یا دوستی وفادار باشید، همه این ویژگی‌ها ممکن است باعث شود افراد عاشق‌تان شوند.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی