دلشوره در انفیلد: صلاح و لیورپول به آخر خط رسیده‌اند؟

چهار بازیکن کلیدی سرخ‌پوش‌ها تابستان امسال به سی سالگی نزدیک می‌شوند

محمد صلاح، بازیکن مصری خط حمله لیورپول-  Attila KISBENEDEK / AFP

محمد صلاح بزرگترین سرمایه لیورپول است. او این را بار دیگر چهارشنبه شب گذشته در بوداپست وقتی اولین گل پیروزی دو بر هیچ تیمش مقابل آر بی لایپزیگ را به ثمر رساند، نشان داد.

این بازیکن مصری تاکنون با ۱۷ گل در جدول گلزنان لیگ برتر پیشتاز است. او در سه دوره از چهار فصل حضور در ورزشگاه انفیلد بیش از ۲۵ بار توپ را به تور دروازه حریفان دوخته. حتی در کنار تیمی که به نابسامانی لیورپول، این بازیکن ۲۸ ساله بی‌امان ظاهر شده است. با وجود این، او مورد انتقاد بخشی از طرفداران تیم قرار گرفته است که فکر می‌کنند او باید هوشمندانه‌تر و برُنده‌تر بازی کند. یورگن کلوپ نیز دلسردی خود را به اشاره نشان داده است.

هفته گذشته و در حالی که تقریباً نیم ساعت به شکست ۲ بر هیچ مقابل چلسی در انفیلد نرسیده بود، با تعویض او گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده صلاح شدت گرفت. رامی عباس عیسی، مدیر برنامه های این مهاجم، در واکنش به تعویض او یک توئیت مبهم شامل تنها یک نشانه توقف منتشر کرد و این موجب گمانه‌زنی ناظران شد. صلاح ناراضی بود. بیشتر بازیکنان زمانی هستند که تعویض می‌شون، دلخور می‌شوند.

لیورپول در خطر جدی شکست در لیگ قهرمانان در فصل آینده است. ممکن است امسال مجبور باشد برای صعود به مسابقات اروپایی معجزه کند. هیچ بازیکن درجه یکی نمی‌خواهد خارج از رقابت با نخبگان فوتبال اروپا باشد. اگر به نظر برسد لیورپول در لیگ به دردسر افتاده یا حتی نتواند به اروپا راه یابد، گرفتاری صلاح بدتر خواهد شد.

گروه ورزشی فن‌وی از فروش بازیکنان صاحب‌نام خود ابایی نداشته اند. اگر صلاح به دنبال راهی برای خروج باشد، آیا مالکان آمریکایی لیورپول می‌توانند از این پول برای تأمین مالی برنامه بازسازی استفاده کنند؟ نقل مکان از دیدگاه صلاح می‌تواند منطقی باشد. او در ژوئن ۲۹ ساله خواهد شد. این سنی است که بازیکنان به آخرین قرارداد بزرگ خود فکر می‌کنند. این مهاجم کاملا از موقعیت و ارزش خود آگاه است. دو سال از قراردادش باقی مانده است و تابستان امسال بهترین زمان برای انتقال است.

مشکل بحران کرونا است. همه‌گیری بر درآمد فوتبال تأثیر گذاشته و بازار نقل و انتقالات را کساد کرده است. فقط چند باشگاه در بهترین زمان‌ها توانایی خرید صلاح را داشتند. رئال مادرید و بارسلونا دارای مسائل مالی ساختاری هستند که به واسطه بحران کرونا بیشتر شده است. کسانی که توانایی خرید بزرگ و سرمایه‌گذاری در دستمزد را دارند ترجیح می‌دهند کیلیان امباپه ۲۲ ساله یا ارلینگ هالاند ۲۰ ساله را جذب کنند. پاری سن ژرمن مبادله امباپه با صلاح را به عنوان معامله در نظر می‌گیرد. سن، عامل بزرگی در ارزش هر فوتبالیستی است.

در این شرایط بعید است لیورپول قیمتی را که برای فروش صلاح مطالبه می‌کند، دریافت کند. مالکان لیورپول در فروش باتجربه‌ترین بازیکن خود گاه نتایج خوبی و گاه نتایج بدی داشته‌اند. معامله ای که سه سال پیش فیلیپ کوتینیو را به بارسلونا فرستاد، عامل اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بود. این پول برای خرید ویرجیل ون دیک و آلیسون بکر که توانایی و رهبری اثبات‌شده را به انفیلد به ارمغان آوردند، هزینه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، فروش لوئیس سوارز به غول کاتالان چهار سال زودتر نتیجه خوبی نداشت. سوارز در جام جهانی جورجو کیه لینی را پشت سر گذاشت و رئال مادرید از چانه زنی با بارسلونا چشم پوشید. لیورپول توقع پیشنهادی بیش از ۱۰۰ میلیون پوند داشت اما مجبور شد با کمتر از ۷۵ میلیون پوند معامله کند. وقتی مشخص شد ارزش سوارز کاهش یافته است، عمده پول نقد قبلاً تخصیص داده شده بود. آن پول بد خرج شد. افرادی مانند امره چان و لازار مارکوویچ در حدی نبودند که بتوانند خلا این بازیکن اروگوئه‌ای را پر کنند.

برای فروش صلاح و جایگزینی مناسب، بازار باید در وضعیت مناسبی باشد. عامل دیگر این است که یورگن کلوپ، کوتینیو را آنقدر که بسیاری از ناظران ارزیابی می کردند، ارزیابی نکرد. این مربی آلمانی فکر می‌کرد که او بازیکن خوبی است اما لزوماً مردی نیست که تیمی حول و حوش او بتوان ساخت. کلوپ دوست ندارد صلاح را از دست بدهد.

اگر کرونا نبود، تابستان امسال ممکن بود برای هر دو طرف لحظه مناسبی برای جدایی باشد. بعد از یک سال ، صلاح به یک سال باقی مانده از قراردادش نزدیک می‌شود. ارزش او فرو می‌ریزد.

بازیکنان لیورپول تقریباً هم سن و سال صلاح هستند. جورجینیو واینالدم، ۳۰ ساله، به آینده خود را می‌اندیشد، چرا که قراردادش در پایان ماه ژوئن به پایان می‌رسد. ون دایک در ماه ژوئیه ۳۰ ساله خواهد شد. روبرتو فرمینیو ۲۹ ساله است و ماه آینده سادیو مانه به همان سن می‌رسد. این می‌‌تواند مشکلات واقعی را برای لیورپول ایجاد کند. این بازیکنان در مرحله‌ای از زندگی حرفه‌ای خود نیستند که بتوانند خود را از نو بسازند. جدایی مهاجم فوق ستاره باشگاه پیام اشتباهی به بقیه بازیکنان ارسال خواهد کرد.

دورانی خطرناک در انفیلد است. شاید برای همه بهتر باشد که در فرصت نقل و انتقالات، محکم سرجای خود بنشینند. گزینه‌های صلاح محدود است، و اگر لیورپول بزرگترین سرمایه خود را از دست بدهد هم خطایی فاجعه آمیز خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از ورزش