بازگشت ساختارشکنانه به رسانه‌های اجتماعی به شیوه «ترامپی»

«ترامپ به هرچه دست می‌زند با عظمت می‌شود»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده - MANDEL NGAN / AFP

مشاور رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده دونالد ترامپ در وب‌آوای (پادکست) جدیدی با اشاره به بازگشت وی به رسانه‌های اجتماعی، به «ترامپی‌ترین روش ممکن» در تشریح بازگشت وی گفت: «در قلمروی رسانه‌های اجتماعی تغییری مثل جابه‌جایی صفحات زمین‌ساختی رخ خواهد داد چون به هر چه دست بزند عظمت پیدا می‌کند.» 

اما ممنوعیت حضور رئیس‌جمهور پیشین در معروف‌ترین رسانه‌های اجتماعی جهان از توییتر گرفته تا فیس‌بوک همچنان ادامه دارد و هنوز مدیران فنی هیچ‌کدام از آن‌ها در مورد رفع این ممنوعیت چیزی نگفته‌اند، ممنوعیتی که پس از ادعاهای کذب و بی‌پرده او در مورد وقوع تقلب در انتخابات در بحبوحه شورش ساختمان کنگره و بی‌توجهی او به هشدارهای مداوم در مورد به خطر افتادن امنیت ملی رخ داد. 

با این حال جیسون میلر که گفته‌اند مشاور ارشد رئیس‌جمهور سابق است در وب‌آوای «مصاحبه»  تارنمای خبری مدییت گفت: «به زودی چشم ما به بازگشت رئیس‌جمهور، دونالد ترامپ به رسانه‌های اجتماعی روشن خواهد شد.» 

در حالی که بنا به گزارش‌های خبری اخیر گب و سایر رسانه‌های اجتماعی جدید و معروف در میان دست‌راستی‌های افراطی آقای ترامپ را به پیوستن به تارنماهای خودشان دعوت کرده‌اند، او افزود: «البته فکر می‌کنم او به رسانه‌های اجتماعی جدیدی بیاید که شاید پیش از این ندیده باشید. فکر می‌کنم شوری به پا خواهد شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای میلر اعتراف کرد رسانه‌هایی که قبلاً آقای ترامپ در آن‌ها فعالیت می‌کرد او را به بازگشت دعوت نکرده‌اند، رسانه‌هایی که او سال‌ها و حتی قبل از رای دادن آمریکایی‌ها در آن‌ها در مورد انتخابات سال ۲۰۲۰ ادعاهای کذب خود را مطرح کرد و بعد از شکست در برابر جو بایدن و از دست دادن مقام ریاست‌جمهوری به دروغ‌پردازی در مورد نتیجه انتخابات پرداخت. وقتی هم بسیاری از آقای ترامپ خواستند شرکت‌کنندگان در شورش ساختمان کنگره را در روز ۶ ژانویه با صدور بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی به آرامش دعوت کند، با انتشار ویدیویی به ادعاهای کذب خود در مورد انتخابات ادامه داد. 

این مشاور گفت آقای ترامپ «هرگز در را کاملاً نمی‌بندد» که می‌تواند به معنای آن باشد که رئیس‌جمهور سابق برای برگشتن به رسانه‌های اجتماعی قبلی مشکلی ندارد اما بعید است که آن شرکت‌ها خط ‌مشی خود را به نفع وی تغییر دهند. 

آقای میلر به ترتیب از  پایه‌گذاران توییتر و فیس‌بوک نام برد و گفت: «اطمینان دارم که جک (دورسی) احتمال دارد دریچه بازگشت را به توییتر کاملاً ببندد و همچنین (مارک) زاکربرگ. باید ببینیم در ماه آوریل چه رخ خواهد داد که هیئت مشورتی فیس‌بوک ارزیابی خود را اعلام می‌کند.» 

به گفته آقای میلر بحث بازگشت آقای ترامپ به رسانه‌های اجتماعی «هم رسانه‌های اجتماعی موجود هم برخی رسانه‌های اجتماعی کاملاً جدید» را در کانون توجه قرار داده است و خاطرنشان کرد با آن که پیام‌های رئیس‌جمهور سابق کمتر شده است، بازتاب‌های آن خوشایند برخی از اعضای این گروه‌ها بود. 

او گفت: «یکی از نکاتی که چند روز پیش در مورد آن بحث کردیم این بود که انبوه پیام‌هایی که تا پایان دولت خودش در توییتر منتشر کرد خیلی بیشتر نتیجه‌بخش بود تا بیانیه‌های مطبوعاتی‌ای که هر دو روز در میان منتشر می‌کرد.» 

رئیس‌جمهور سابق نسبت به روزهای آخر حضورش در کاخ سفید تا حد زیادی خود را از کانون توجه مردم بیرون نگه داشته است به طوری که بسیاری از درخواست‌های مصاحبه تلویزیونی را رد کرده است و فقط اخیراً در همایش کنش سیاسی محافظه‌کاران نخستین سخنرانی مهم خود را پس از دوران ریاست‌جمهوری انجام داد. چند بیانیه هم از طریق دفتر جدیدی در فلوریدا منتشر کرد. بعد از مراسم تحلیف آقای بایدن اکثر افراد خانواده وی از واشینگتن به این دفتر آمده‌اند. آقای ترامپ در مورد شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۴ و راه‌یابی به کاخ سفید نیز سخنان نیشداری گفته است.

© The Independent