اگر عضوی از خاندان سلطنتی بریتانیا بمیرد، تکلیف چیست؟

شاهزاده فیلیپ وارث تاج و تخت نیست و در صورت درگذشت او تغییری در روند جایگزینی ملکه پدید نخواهد آمد

دوک ادینبرو در صف جانشینی تاج و تخت نیست و اگر او بمیرد این ترتیب تغییر نخواهد کرد- Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

وقتی یکی از اعضای خاندان سلطنتی بمیرد رویه‌ای بسیار سختگیرانه باید اجرا شود.

در اواسط ماه فوریه، شهروندان بریتانیا با خبر شدند شاهزاده فیلیپ در بیمارستان بستری شده است. کاخ باکینگهام گفت «اقدامی پیشگیرانه و از روی احتیاط» بوده و به سفارش دکتر خانواده، دوک ادینبرو، ۹۹ ساله، در بیمارستان شاه ادوارد هفتم در مرکز لندن بستری شد.

شاهزاده فیلیپ بعدتر به بیمارستان سنت بارتلمی در شرق لندن منتقل شد که واحدی ویژه برای بیماری‌های قلبی دارد و در ۴ مارس یک «جراحی قلب» داشت و تاکنون ۱۷ شب را در بیمارستان سپری کرده است.

شاهزاده فیلیپ که بیشترین مدت پیوند زناشویی با یک فرمانروای وقت در تاریخ بریتانیا را ثبت کرده،  ماه ژوئن ۱۰۰ ساله می‌شود. قابل درک است که این خبر باعث شده بسیاری از بریتانیایی‌ها به این فکر کنند که چه اتفاقی می‌افتد اگر یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی از دنیا برود.

برنامه سرّی تهیه شده برای مرگ ملکه چند سال پیش برملا شد. اگر ملکه در  انگلستان باشد، اسم رمز این برنامه «پل لندن سقوط کرد» است، و اگر در اسکاتلند باشد، «عملیات اسب تک شاخ». این طرح از اواخر دهه ۱۹۶۰ پی ریخته شده است.

پیش‌بینی می‌شود عزای عمومی برای ملکه الیزابت دوم که طولانی‌ترین حاکم طول تاریخ بریتانیا است مفصل باشد. از قرار معلوم بانک‌ها و بازار بورس لندن تعطیل خواهند شد و بی‌بی‌سی تمام برنامه‌های طنز خود را به احترام ملکه معلق خواهد کرد.

این رویه برای مرگ یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی کمی متفاوت است. این افراد شامل شاهزاده ادوارد، سوفی، کنتس وسکس، کیت میدلتون، شاهزاده ویلیام، شاهزاده چارلز، کامیلا، دوشس کورنوال، و شاهدخت آن می‌شود.

چگونه از درگذشت یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی باخبر خوایم شد؟

معمولا اول از همه نخست وزیر توسط لرد چمبرلین (ارشدترین مامور خاندان سلطنتی) از این خبر مطلع خواهد شد.

بعد به طور تاریخی، پیش از سایر رسانه‌ها، به بی‌بی‌سی درباره مرگ در خاندان سلطنتی خبر داده می‌شود. البته طی سال‌های اخیر اخبار عمده معمولا به آژانسی خبری مانند پرس اسوسییشن داده می‌شود تا کل دنیا از ماجرا به طور همزمان باخبر شوند.

اگر یکی از اعضای خاندان سلطنتی شب هنگام درگذرد خبر مگر او ساعت ۸ صبح به وقت لندن پخش خواهد شد.

اگر شاهزاده فیلیپ درگذرد، اسم رمز آن «عملیات پل فورت» خواهد بود. پل فورت در سال ۱۹۶۴ افتتاح شد و طراحانش مهندسان انگلیسی، سر جان فاولر و سر بنجامین بیکر بودند. این پل ادینبورا را به پِرت وصل می‌کند و برای مدتی بلندترین پل معلق جهان در خارج از ایالات متحده بود.

ملکه و دوک ادینبرو این پل را در حضور مردم زیادی، با هم افتتاح کردند. «عملیات پل منای» هم اسم رمز  برنامه درگذشت چارلز، شاهزاده ولز است که به پلی معلق در ولز اشاره دارد.

مراسم و خاکسپاری

برای عزاداری مرگ یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی پرچم‌ها پایین آورده می شود و مجریان اخبار سیاه می‌پوشند. در سال ۲۰۰۲ پیتر سیسونز از بی‌بی‌سی مورد انتقاد قرار گرفت چون هنگام ارائه خبر مرگ ملکه مادر کراواتی قرمز به گردن داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان مجلس هم بازوبند سیاه می‌بندند. سایر مواردی که از طرف انجمن ملی ماموران مدنی اعلام شده شامل لغو و برنامه‌ریزی مجدد تمام مراسم‌، نیمه افراشته شدن پرچم‌ها، سکوت و تعیین محل‌هایی مشخص برای قرار دادن حلقه‌های گل از طرف مردم است.

اگر شاهزاده فیلیپ درگذرد، ملکه هم تا مدتی عزادار خواهد شد، یعنی اموری که بر عهده اوست متوقف خواهد شد. این دوران احتمالا ۸ روز به طول خواهد انجامید. بعد از آن هم دوران عزاداری خاندان سلطنتی ممکن است تا ۳۰ روز دیگر ادامه یابد که طی آن وظایف خاندان سلطنتی معلق خواهد شد.

شاهزاده فیلیپ قبلا اظهار داشته است که می‌خواهد مراسم خاکسپاری ساده و بی‌سر و صدایی داشته باشد تا آنکه مراسم عظیمی برای او گرفته شود.

فارغ از این خواسته اما بی‌شک مراسمی خاص و سنتی برگزار خواهد. او ظاهرا به عنوان عضو سابق نیروی دریایی سلطنتی، خواستار مراسم خاکسپاری نظامی شده است. مراسم خاکسپاری احتمالا در مقبره سنت جورج در قلعه وینزر در برکشایر برگزار خواهد شد.

اگر شاهزاده فیلیپ طی شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا درگذرد، احتمالا محدودیت‌های ویروس کرونا برنامه‌های مراسم خاکسپاری او را دستخوش تغییر خواهد کرد.

رویه ای که پارلمان در سال ۲۰۱۳ تصویب کرد اظهار می‌دارد: «روند تصمیم‌گیری برای برگزاری مراسم خاکسپاری حکومتی برای فردی که در قدرت نیست خیلی مشخص نیست، شاید به این خاطر که چنین اتفاقی خیلی به ندرت و با فاصله‌های زمانی بسیار رخ می‌دهد. هیچ روندی رسمی برای این امر به صورت علنی تعیین نشده است.»

خاکسپاری

بیشتر اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا در وست‌مینیستر ابی و مقبره سنت جورج دفن شده‌اند، ولی ملکه ویکتوریا و شاهزاده آلبرت در آرامگاهی در باغ فراگمور به خاک سپرده شده‌اند.

شاهزاده فیلیپ هم احتمالا در باغ فراگمور دفن خواهد شد.

اگر شاهزاده فیلیپ بمیرد آیا ردیف جانشینی سلطنت تغییر خواهد کرد؟

دوک ادینبرو در صف جانشینی تاج و تخت نیست و اگر او بمیرد این ترتیب تغییر نخواهد کرد.

شاهزاده چارلز اولین نفر در صف جانشینی، و شاهزاده ویلیام در نوبت دوم است، بعد از آنان هم سه فرزند کیت و ویلیام، جورج، شارلوت و لوئی در این ردیف قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از زندگی