آیا شاهزاده هری هنوز بخت نشستن بر تخت سلطنت را دارد؟

شاهزاده چارلز در صف اول جانشینی است و اگر بر تخت بنشیند همسرش كامیلا ملکه خواهد شد

مگان و هری پذیرفتند که عقب‌نشینی از نقش سلطنتی به این معنی است که دیگر بودجه عمومی دریافت نخواهند کرد- AFP

شاهزاده هری و مگان مارکل، روز ۱۹ فوریه اعلام کردند که از نقش خود به عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی کناره‌گیری می‌کنند. کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ملکه در نامه‌ای مکتوب تایید کرده است که هری و مگان قادر به ادامه وظایف سلطنتی نخواهند بود و سِمَت‌های افتخاری نظامی و حمایت‌های سلطنتی‌ آن‌ها مسترد خواهد شد.

سخنگوی دوک و دوشس ساسکس گفت که این زوج بدون توجه به نقش خود در خانواده سلطنتی، «به وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال بریتانیا و سراسر جهان متعهد هستند.»

این زوج با اعلام تصمیم خود برای عقب‌نشینی از سمت خود به عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی در ژانویه سال گذشته، دنیا را شوکه کردند. این اقدام، ملکه را بر آن داشت تا در رابطه با نقش آینده آن‌ها، نشست بحران تشکیل دهد. سؤالات زیادی هم در مورد معنای خروج آن‌ها از سلطنت ایجاد شد؛ از چگونگی تامین خرج زندگی گرفته تا تاثیر آن بر خط جانشینی برای تاج‌وتخت.

این زوج پذیرفتند که عقب‌نشینی از نقش سلطنتی به این معنی است که دیگر بودجه عمومی دریافت نخواهند کرد و قادر به استفاده از عناوین و القاب سلطنتی نخواهند بود اما با این‌ حال، تایید شد که شاهزاده هری سمت خود در تبار سلطنتی به عنوان ششمین ولیعهد را حفظ خواهد کرد. دلیل این امر این است که تعیین سمت نامبرده بر اساس قانون انجام می‌شود و حذف هر فرد از فهرست، نیازمند تصمیم دولت است.

مارلین کونیگ، مورخ و نویسنده، به سنترال رویال گفت: «جانشینی برای تاج‌وتخت بر اساس قوانین انجام می‌شود؛ از جمله قانون جانشینی برای تاجگذاری که قانون توافق را در بر می‌گیرد. حذف هر فرد از خط جانشینی برای سلطنت نیازمند تصمیم مجلس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه این اتفاق فوق‌العاده نادر است، اما قبلا هم یک بار اتفاق افتاده است. در سال ۱۹۳۶، ادوارد هشتم از سلطنت کناره‌گیری کرد. این اقدام او به بحران قانونی منجر شد و در نتیجه‌ آن، پادشاه از مقام خود استعفا داد تا بتواند با والیس سیمپسون، زن مطلقه‌ آمریکایی ازدواج کند. او بدون اجازه مجلس نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

حالا شاهزاده چارلز در صف اول جانشینی برای تاج و تخت قرار دارد و با به تخت نشستن او، همسرش كامیلا، دوشس كرنوال، نیز ملکه خواهد شد.

دوک کمبریج اکنون در ردیف دوم است و بعد از پدرش، همراه همسرش کیت میدلتون به پادشاهی می‌رسد. این زوج سلطنتی در حال حاضر سه فرزند دارند: شاهزاده جورج، شاهدخت شارلوت و شاهزاده لوییس، که هر کدام به ترتیب در نوبت سوم، چهارم و پنجم هستند.

در سال ۲۰۱۱، رهبران کشورهای مشترک‌المنافع توافق کردند که قوانین جانشینی را تغییر دهند تا پسر و دختر برای رسیدن به تاج‌وتخت حق مساوی داشته باشند. پیش از آن، تاج‌وتخت به صورت خطی و به ترتیب سن انتقال می‌یافت اما اولویت با فرزندان پسر بود.

شاهزاده هری پس از برادرزاده‌های خود، در مقام ششم باقی خواهد ماند. شایان ذکر است که اگر خانواده کمبریج گسترش پیدا کند، جانشینی این شاهزاده بازهم عقب‌تر می‌افتد. 

© The Independent

بیشتر از جهان