هیئت کلیسای کاتولیک آمریکایی: واکسن جانسون‌اندجانسون نزنید

«در صورتی‌که کسی حق انتخاب داشته باشد واکسن‌های فایزر یا مدرنا ارجح هستند»

واکسن شرکت جانسون‌اند‌جانسون روز شنبه در سازمان غذا و دارو و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تایید شد - JUSTIN TALLIS / AFP

یک هیئت کلیسایی کاتولیک آمریکایی روز سه‌شنبه از پیروان خود خواست که از واکسن ویروس کرونا تولید شرکت «جانسون‌اند‌جانسون» استفاده نکنند و ادعا کرد که این واکسن «با استفاده از خطوط سلولی به دست آمده از سقط جنین» ساخته، آزمایش و تولید شده‌ است.

کنفرانس اسقف‌های کاتولیک آمریکا (یو‌اس‌سی‌سی‌بی) از کاتولیک‌ها خواست تا از واکسن‌ شرکت‌های فایزر و مدرنا استفاده کنند، زیرا مجاز بودن واکسن شرکت جانسون‌‌اند‌جانسون «از لحاظ اخلاقی»، زیر سؤال است.

اسقف کوین سی رودز، رئیس این کنفرانس، گفت: «تایید واکسن کووید-۱۹ شرکت جانسون‌اندجانسون برای تزریق در ایالات متحده، در مورد مجاز بودن استفاده از واکسن‌هایی که با کمک خطوط سلول به دست آمده از سقط جنین ساخته، آزمایش و تولید می‌شوند، تردیدهایی اخلاقی پیش می‌آورد.»  

به گفته این هیئت، «در صورتی‌که کسی حق انتخاب داشته باشد»، واکسن‌های فایزر یا مدرنا ارجح هستند.

واکسن شرکت جانسون‌اند‌جانسون روز شنبه در سازمان غذا و دارو و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تایید شد. این اولین واکسن تک‌دوز است که مقامات آمریکایی بر آن مهر تایید زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، این شرکت داروسازی چند‌ملیتی در بیانیه خود اعلام کرده است که «هیچ بافت جنینی» در این واکسن وجود ندارد؛ با این حال، آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد که این شرکت به موضوع استفاده از خط سلولی به دست آمده از سقط جنین در تولید واکسن، اعتراضی نکرده است.

بیانیه اخیر هیئت کلیسای کاتولیک، دوباره بحث‌های مربوط به این واکسن را پیش کشیده است.

اوایل ماه دسامبر، واتیکان در مورد استفاده از سلول‌های به دست آمده از سقط جنین در این واکسن، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که «از نظر اخلاقی، دریافت واکسن کووید-۱۹ که در تحقیق و تولید آن ازخطوط سلولی به دست آمده از جنین‌های سقط‌ شده استفاده می‌شود»، تا وقتی که واکسن‌های «به لحاظ اخلاقی مناسب» در دسترس عموم قرار ندارند، بلامانع است.

به گزارش روزنامه گاردین، پیشرفت‌ها در زمینه تحقیقات روی بافت جنینی به پیشرفت‌های مهم در علم پزشکی منجر شده است. در حقیقت، یکی از داروهایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، برای درمان بیماری کرونا در ماه اکتبر سال گذشته مصرف کرد هم با سلول‌های انسانی به دست آمده از سقط اختیاری جنین ساخته شده بود. پیش از آن، رئیس‌جمهوری وقت نه تنها این کار را محكوم كرده، که تصمیم گرفته بود بودجه تحقیقات انجام شده با استفاده از بافت جنینی را قطع كند.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، این سلول‌ها در پاره‌ای از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های علم پزشکی در قرن ۲۰ از جمله درمان فلج اطفال، آبله‌مرغان و هپاتیت آ به کار گرفته شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان