هدف چین؛ واکسیناسیون ۴۰ درصد جمعیت تا سه ماه دیگر

چین تا کنون به ۶۹ کشور و دو سازمان بین‌المللی در زمینه واکسن کرونا یاری رسانده است

چین در واکسینه کردن مردم خود در مقایسه با سایر کشورهای قدرتمند اقتصادی، آهسته عمل کرده است - Lillian SUWANRUMPHA / AFP

متخصصان بهداشت چین ادعا می‌کنند این کشور طی چهار ماه آینده حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری خود را واکسینه خواهد کرد.

ژانگ نانشان، رهبر گروه کارشناسان برجسته چین با نام کمیسیون بهداشت ملی، روز چهارشنبه گفت بیش از ۵۲ میلیون دوز از واکسن‌های کووید-۱۹ تا ۲۸ فوریه در سراسر کشور توزیع شده است.

او اذعان داشت چین تاکنون در واکسینه کردن مردم خود در مقایسه با سایر کشورهای قدرتمند اقتصادی، آهسته عمل کرده و تاکنون به ازای هر صد نفر تنها ۳.۵۶ دوز تزریق کرده اما در عین حال گفت که چین از همان مراحل اول توانست با موفقیت این بیماری همه‌گیر را مهار کند.

ژانگ ونهونگ، متخصص بیماری‌های مسری مستقر در شانگهای روز دوشنبه هنگام صحبت در نشستی مجازی میان کارشناسان پزشکی ایالات متحده و چین به میزبانی موسسه بروکینگز و دانشگاه سینگوا، گفت: «سرعت فعلی واکسینه کردن در چین خیلی پایین است که به دلیل کنترل خیلی خوب شیوع بیماری در چین، به نظرم این ظرفیت کافی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی با وجود این‌که بیش از دو ماه از شروع طرح واکسینه کردن عموم مردم در چین گذشته است، اما به نظر می‌رسد اظهارات آقای ژانگ اولین مثال از هدف رسمی واکسینه کردن مردم بوده است. کارشناسان بهداشت چین پیش از این گفته بودند که دوزهای کافی از واکسن را برای ارائه به کل جمعیت خود در اختیار دارند و جزئیات بیشتری ارائه ندادند.

چین تاکنون چهار مورد از واکسن‌های کووید-۱۹ و کشورهای تولیدکننده آنها را تایید کرده است که در مجموع می‌توانند تا پایان ۲۰۲۱ میزان ۲.۶ میلیارد دوز از این واکسن را تولید کنند.

با این وجود، آقای ژانگ اشاره کرد حتی با نرخ واکسینه کردن روزانه ۱۰ میلیون نفر، حدود ۷ ماه طول می‌کشد تا ۷۰ درصد از جمعیت چین واکسینه شوند.

طی گفتگوهای نشست مذکور، کارشناسان به کُندی روند عرضه و تزریق واکسن در سطح جهان اشاره کردند و گفتند نباید انتظار بازگشت سریع به حالت عادی را داشته باشیم. آنها خواستار همکاری بیشتر ایالات متحده و چین در زمینه کوواکس شدند که طرحی برای توزیع است تا واکسن به گونه‌ای منصفانه‌تر به کشورهای در حال توسعه هم ارائه شود.

تام فریدن، دبیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده گفت: «طی ماه‌ها تقاضا از عرضه واکسن بیشتر خواهد بود. در همین حال گائو فو، دبیر مرکز کنترل بیماری چین پیش‌بینی کرد تا تابستان ۲۰۲۲ زندگی به حالت «تقریبا عادی» برخواهد گشت.

به گزارش رسانه‌های محلی، چین تا فوریه ۲۰۲۱ به ۶۹ کشور و دو سازمان بین‌المللی در زمینه واکسن کرونا یاری رسانده است و محموله‌های تجاری واکسن را به ۲۸ کشور صادر کرده است. این کشور تعهد داده که در مجموع ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن‌ها را به کشورهای خارجی عرضه کند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان