نخست وزیر هند، ترزیق واکسن ساخت داخل برای فرونشاندن نگرانی مردم

هند بزرگ‌ترین طرح مایه کوبی را با تأیید دو واکسن به راه انداخته است

نارندرا مودی، نخست وزیر هند واکسن کووید-۱۹ دریافت کرد- India's Press Information Bureau/Handout via REUTERS

نارندرا مودی، نخست وزیر هند اولین دوز واکسن کووید-۱۹ تولید داخلی را روز دوشنبه دریافت کرد تابه نگرانی‌هایی که درباره اطلاع‌رسانی ناکافی در زمینه واکسن هست، پایان دهد.

آقای مودی در توییتی نوشت: «اولین نوبت از واکسن کووید-۱۹ را در موسسه علوم پزشکی تمام هند دریافت کردم. بی‌نظیر است که چگونه دکترها و دانشمندان ما به سرعت دست به کار شدند تا به تقویت مبارزه جهانی علیه کووید-۱۹ کمک کنند. من از همه کسانی که نوبت واکسن زدن‌شان است تقاضا می‌کنم این کار را انجام دهند. با هم هند را از شرّ کووید-۱۹ خلاص خواهیم کرد.»

هند بزرگ‌ترین طرح مایه کوبی کووید-۱۹ را با تایید دو واکسن از ۱۶ ژانویه به راه انداخته است، یکی «کوویشیلد» ساخت  دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا که  در هند از سوی موسسه سرُم هند تولید می‌شود، و دیگری «کوواکسن» که  شرکت واکسن سازی داخلی «بهارات بایوتک» طراحی و تولید کرده است.

با این وجود، از زمان شروع واکسینه کردن، بسیاری از مردم درباره کوواکسن تردید دارند چرا که اطلاعات تاثیر آن هنوز به صورت علنی منتشر نشده است.

هند تا ۲۶ فوریه حدود ۱۳.۷ میلیون واکسن کووید-۱۹ را به کارمندان نظام بهداشتی و کارکنان خط مقدم درمان تزریق کرده است. از زمان شروع این بیماری عالم‌گیر تاکنون بیش از ۱۱ میلیون نفر در هند به کووید-۱۹ مبتلا شده اند و حداقل ۱۵۷ هزار نفر در اثر ابتلا بدان جان باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترزیق واکسن به نخست وزیر اکنون آغازگر مرحله دوم مایه کوبی در هند است که طی آن به شهروندان بالای ۶۰ سال و افراد بالای ۴۵ ساله که دچار بیماری چندابتلایی هستند، واکسن ویروس کرونا تزریق خواهد شد.

شرکت بهارات بایوتک در توییتی با اشاره به ابراز اعتماد نخست‌وزیر به کوواکسن، نوشت: «از تعهد والای نخست وزیر به ایجاد بهاراتی مستقل و متکی به خود الهام گرفتیم و این اقدام موجب فروتنی ما شد.»

این شرکت که هفته گذشته از امضای قراردادی با برزیل برای عرضه ۲۰ میلیون دوز کوواکسن خبر داد، گفت: «بله، باید با هم به جنگ کووید-۱۹ برویم و در این مبارزه پیروز خواهیم شد.»

بعد از آن که آقای مودی اولین دوز واکسن را دریافت کرد، دکتر هارش واردان، وزیر بهداشت هند، توییت کرد: «آقای مودی سرمشقی برای همه است و این اقدام او پیامی به ویژه برای کسانی است که به قابلیت دانشمندان هندی شک دارند.»

او گفت: «با تزریق هر دوز از واکسن کووید-۱۹ ما در واقع یک گام به پایان دادن به این بیماری عالم‌گیر نزدیک‌تر می‌شویم! از تمام کسانی که نوبت‌شان است تقاضا دارم در زودترین زمان ممکن واکسن خود را دریافت کنند. بزرگ‌ترین طرح مایه کوبی.»

کمی بعدتر در همین روز، رسانه‌های محلی هندی اول گزارش کردند قضات دیوان عالی هند حق انتخاب میان این دو واکسن خواهند داشت اما این گزارش‌ها چند ساعت بعد اصلاح شده و اظهار داشت چنین انتخابی وجود نخواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان