آمریکا واکسن تک‌دوزی «جانسون و جانسون» را تأیید کرد

پس از فایزر و مدرنا این سومین واکسنی است که اداره غذا و داروی آمریکا تأیید کرده است

شرکت «جانسون و جانسون» می‌تواند به محض تأیید واکسن نزدیک چهار میلیون دوز تحویل بدهد - REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

اداره غذا و داروی آمریکا روز شنبه واکسن تک‌دوزی شرکت «جانسون و جانسون» را برای استفاده اضطراری تأیید کرد. این واکسن پس از فایزر و مدرنا سومین واکسن تأیید شده برای مقابله با ویروس کرونا است و تزریق آن تا حدود دو روز دیگر آغاز می‌شود. میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا به سرعت این واکسن را دریافت خواهند کرد.

بیش از نیم میلیون نفر از مردم آمریکا در اثر ویروس کرونا جان سپرده‌اند و این واکسن جدید می‌تواند کمک مهمی برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور باشد؛ جایی که میلیون‌ها نفر در فهرست انتظار برای دریافت واکسن هستند.

شرکت «جانسون و جانسون» وعده داده که تا پایان ماه ژوئن (یعنی حدود چهار ماه دیگر) ۱۰۰ میلیون دز واکسن به آمریکا برساند. این در کنار حدود ۶۰۰ میلیون دز واکسن فایزر و مدرنا است که قرار است تا آخر ماه ژوئیه در دسترس آمریکایی‌ها باشد. با این حساب واکسن به اندازه کافی برای تمام شهروندان آمریکا وجود خواهد داشت.

یکی از نگرانی‌های جدی مقامات این است که برخی شهروندان نمی‌خواهند واکسن بزنند و برخی دیگر نیز واکسن «جانسون و جانسون» را به علت جدید و تک‌دوزی بودن کم‌کیفیت‌تر از دو واکسن دیگر بدانند. پژوهش‌ها اما نشان می‌دهد که میل به واکسن زدن افزایش یافته و اکثریت عظیم مردم آمریکا اکنون مشتاق دریافت واکسن هستند.

آزمایش‌هایی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد میزان اثرپذیری واکسن «جانسون و جانسون» ۷۲ درصد است که پایین‌تر از حدود ۹۵ درصد موجود برای مدرنا و فایزر است. نتایج اما در ضمن نشان می‌دهد که واکسن «جانسون و جانسون» ۸۵ درصد در مقابل انواع قوی ویروس کووید ۱۹ و ۱۰۰ درصد در مقابل بستری شدن و مرگ مقاومت می‌کند. این رقم آخری بخصوص مهم است چرا که تقریبا تضمین می‌کند که این واکسن جان هر کس که آن‌را دریافت کند نجات خواهد داد.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد دولت آمریکا در امور بیماری‌های عفونی، روز شنبه از مردم خواست وارد «بازی عددها» در مقابل میزان تاثیرپذیری واکسن‌ها نشنوند. او گفت: «به جای فکر کردن به تفاوت ۷۲ تا ۹۲ درصد، این واقعیت را بپذیرید که الان سه واکسن بسیار موثر داریم.»

روز یکشنبه کمیته‌ای از کارشناسان واکسن «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها»ی آمریکا جلسه‌ای مهم خواهند داشت که در آن تصمیم می‌گیرند آیا بخش‌های خاصی از جمعیت باید برای دریافت واکسن در اولویت قرار بگیرند یا نه. تا الان گروه‌هایی مثل افرادی که بیماری دارند، مسن‌ترها و معلمین مدارس در اولویت بوده‌اند.

انتظار می‌رود ارسال و تزریق واکسن از یکی دو روز دیگر آغاز شود.

شرکت «جانسون و جانسون» گفته به محض تأیید واکسن نزدیک چهار میلیون دوز تحویل بدهد و تا پایان ماه مارس (یعنی حدود یک ماه دیگر) ۱۶ میلیون دوز دیگر نیز اضافه می‌کند. این البته بسیار پایین‌تر از ۳۷ میلیون دوزی است که قرارداد یک میلیارد دلاری این شرکت با دولت آمریکا تعیین کرده اما در این قرارداد آمده که تحویل می‌تواند ۳۰ روز با تاخیر انجام شود.

دولت آمریکا برای هر دوز این واکسن ۱۰ دلار پرداخت می‌کند و مجموعا ۱۰۰ میلیون دوز برای تحویل تا آخر ماه ژوئن سفارش داده شده است. این بسیاری کم‌تر از میزان سفارش از مدرنا و فایزر است.

واکسن «جانسون و جانسون» در ضمن بسیار ارزان‌تر از فایزر و مدرنا است؛ حدود نصف فایزر و یک سوم مدرنا.

دیگر نکته مثبت واکسن «جانسون و جانسون» این است که تنها به تزریق یک دوز آن نیاز است و در ضمن می‌توان آن را تا حداقل سه ماه در دمای یخچال نگاه داشت.

بیشتر از جهان