آمریکا اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران را به اسرائیل اطلاع داده بود

بایدن در گفت‌و‌گوی تلفنی با نتانیاهو در مورد تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران چیزی نگفته بود

دستیاران بایدن می‌خواهند از اعمال یک‌جانبه اسرائیل علیه ایران  بدون در نظر گرفتن سیاست‌های ایالات متحده جلوگیری کنند-AFP

دولت بایدن قصد خود برای اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران را به اسرائیل اطلاع داده بود، هرچند که بایدن در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی با نتانیاهو از تغییر سیاست دولت‌اش در قبال ایران سخنی به میان نیاورده بود.

به گزارش رویترز و به نقل از یک منبع مطلع در دولت ایالات متحده، دستیاران بایدن می‌خواستند از غافلگیر شدن اسرائیل در مورد سیاست‌های آمریکا شامل عقب‌نشینی از سیاست دولت ترامپ مبنی بر فعال شدن مکانسیم ماشه و بازگشت همه تحریم‌ها، جلوگیری کنند.

به گفته این منبع به رویترز، جو بایدن هنگامی‌که برای اولین‌بار درباره توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به طور مستقیم در مورد تغییر سیاست ایالات متحده در مورد ایران مطلع نکرد.

روشن است که بایدن و نتانیاهو در زمینه‌های مختلفی ازجمله بازگشت به برجام و شهرک‌سازی‌های اسرائیل اختلاف‌نظر دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااین‌حال به نظر می‌رسد مسئله هسته‌ای ایران و احتمال تقابل ایران و اسرائیل برای دولت جدید آمریکا نگران‌کننده است. در همین رابطه، نماینده اسرائیل در واشنگتن ضمن تأکید بر تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران و «تهدید نظامی معتبر»، به طور تلویحی از احتمال عدم تعامل با دولت جو بایدن در زمینه استراتژی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.

گیلاد اردان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «درصورتی‌که دولت جدید بخواهد به این توافق برگردد، ما نمی‌توانیم بخشی از این روند باشیم... فکر می‌کنیم که اگر آمریکا به توافقی بازگردد که از آن خارج شده، همه اهرم‌های خود را از دست خواهد داد.»

پنجشنبه هفته گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با همتای اسرائیلی خود، مئیر بن شابات، درباره ایران به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

نتانیاهو بارها به‌صراحت اعلام کرده که به شدت مخالف بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران است.