مقام اسرائیلی به بایدن: این شماره نتانیاهو؛ با او تماس بگیر

جو بایدن از زمان آغاز ریاست جمهوری با رهبران بیش از ۱۰ کشور، ازجمله روسیه و چین، تماس گرفته است

بایدن و نتانیاهو در زمینه‌های مختلفی ازجمله برنامه هسته‌ای ایران و شهرک‌سازی‌های اسرائیل اختلاف نظر دارند (تصویر آرشیوی)- DEBBIE HILL / AFP / POOL

دنی دانون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل متحد، با انتشار تلفن تماس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در حساب توییتر خود، از جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، خواست که با او با تماس بگیرد. 

دانون روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه، در حساب رسمی توییتر خود با اشاره به کشورهایی که بایدن از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش در ۲۰ ژانویه (اول بهمن‌ماه) تاکنون با رهبران آن‌ها تماس گرفته است، خطاب به رییس جمهوری آمریکا نوشت: «آیا اکنون زمان آن رسیده است که با رهبر اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده تماس بگیری؟»

 

او در این توییت شماره تلفن تماس با نخست‌وزیر اسرائیل را هم ذکر کرده است: «۶۷۰۵۵۵۵-۲-۹۷۲». این شماره رسمی دفتر ریاست‌جمهوری اسرائیل است، اما گویا به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، ظاهرا این شماره قدیمی است و دیگر از آن استفاده نمی‌شود. 

دانون که عضو حزب لیکود است و تا ژوییه ۲۰۲۰ نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد بود، در توییت خود به ۱۰ کشور اشاره کرده که بایدن پیش‌تر با رهبران آن‌ها تماس گرفته است؛ از متحدان قدیمی آمریکا مانند کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان گرفته تا استرالیا، هندوستان، ژاپن، کره جنوبی و حتی مکزیک و روسیه. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ساعت پس از این توییت، جو بایدن با شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین، نیز برای نخستین‌بار تماس گرفت. براساس بیانیه کاخ سفید در این زمینه، در این تماس، علاوه‌بر گفت‌وگو درمورد چالش‌های مشترک جهانی و امید همکاری در زمینه مسائل مشترکی مانند همه‌گیری جهانی کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی و جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان، بایدن نگرانی‌های اساسی خود را درمورد «اقدام‌های اقتصادی اجباری و ناعادلانه چین، سرکوب‌ها در هنگ‌کنگ، نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ و اقدام‌های ماجراجویانه فزاینده در منطقه، از جمله در قبال تایوان» نیز مطرح کرد. 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، تنها سه روز پس از تحلیف ریاست جمهوری خود با بینیامین نتانیاهو تماس گرفته بود و پس از آن نیز رهبران دو کشور در طول ۴سال گذشته، رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند.  

اما به‌وضوح مشخص است که بایدن و نتانیاهو در زمینه‌های مختلفی ازجمله برجام و شهرک‌سازی‌های اسرائیل اختلاف نظر دارند و دوران اوج نزدیکی دو کشور رو به افول است. پس از اعلام انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری، نتانیاهو با چند ساعتی تأخیر و بدون اشاره مستقیم به پیروزی بایدن، در توییتر پیامی برای تبریک به او منتشر و هم‌زمان از ترامپ به‌خاطر روابط دوستانه و به اوج رساندن اتحاد آمریکا و اسرائیل تشکر کرد. 

پس از آغاز کار جو بایدن به‌عنوان رییس جمهوری، نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی با اشاره به دوستی قدیمی‌اش با رئیس جمهوری آمریکا، از اشتیاق به همکاری با او برای مقابله با ایران و تقویت اتحاد دو کشور گفته بود.