بحران جدید جهانی: توزیع ناعادلانه واکسن کرونا

دبیرکل سازمان ملل: توزیع عادلانه واکسن، بزرگ‌ترین آزمون اخلاقی است که جامعه جهانی با آن روبه‌روست

حتی کشورهای ثروتمند هم با کمبود واکسن و گلایه‌های داخلی مواجه هستند- AFP PHOTO STR / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به‌تندی از «توزیع نامتناسب و ناعادلانه» واکسن کرونا در جهان انتقاد کرده و گفته است ده کشور جهان، بیش از ۷۵ درصد واکسن‌های کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

او روز چهارشنبه، در جمع هیئتی عالی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواستار کوششی جهانی برای دسترسی هرچه سریع‌تر تمامی انسان‌ها در همه کشورها به واکسن کرونا شد.

آقای گوترش گفت ۱۳۰ کشور جهان تا امروز حتی یک واکسن هم دریافت نکرده‌اند و «در این لحظه بحرانی، توزیع عادلانه واکسن، بزرگ‌ترین آزمون اخلاقی است که جامعه جهانی با آن روبه‌روست.»

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار یک طرح جهانی واکسیناسیون فوری شد که در آن، دانشمندان، تولیدکنندگان واکسن و آنها که می‌تواند سرمایه لازم را فراهم آورند، از توزیع عادلانه واکسن در جهان اطمینان یابند.

او همچنین از قدرت‌های بزرگ اقتصادی گروه ۲۰ خواست که یک نیروی ضربتی ویژه به راه اندازند تا هماهنگی‌های لازم از نظر اجرایی و مالی برای توزیع عادلانه واکسن در جهان را انجام دهد.

آقای گوترش گفت این نیروی ویژه باید ظرفیت و توان بسیج شرکت‌های داروسازی، صنابع کلیدی و عوامل پشتیبانی را داشته باشد.

او گفت نشست روز جحمعه هفت کشور صنعتی جهان، شامل آمریکا، آلمان، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، کانادا و ایتالیا، می‌تواند فرصتی مناسب برای بسیج منابع مالی ضروری باشد.

در نشست مجازی که آقای گوترش سخن می‌گفت و بریتانیا آن را تدارک دیده بود، ۱۳ وزیر از کشورهای مختلف در باره راه‌های بهبود دسترتی به واکسن کرونا سخنرانی کردند.

ویروس کرونا بیش از ۱۰۹ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و منجر به مرگ حداقل دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شده است.

در حالی که شرکت‌های تولیدکننده واکسن، با مشکلاتی در افزایش تولید واکسن‌های خود روبه‌رو هستند، بسیاری از کشورها از اینکه در فهرست دریافت‌کنندگان واکسن نیستند، شکایت دارند. حتی کشورهای ثروتمند هم با کمبود واکسن و گلایه‌های داخلی مواجه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه بلندپروازانه کواکس سازمان جهانی بهداشت با هدف خرید و انتقال واکسن به کشورهای فقیر، همین حالا هم، که واکسیناسیون در کشورهای ثروتمند در حال انجام است، از دستیابی به هدف خود ناکام مانده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برنامه کواکس در سال جاری میلادی به پنج میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در همین نشست مجازی به اعضای شورای امنیت گفت دولت آمریکا با شرکای خود در سراسر جهان همکاری خواهد کرد تا ظرفیت کارخانه‌ها و چرخه توزیع و دسترسی به واکسن کرونا را هر چه بیشتر افزایش دهد.

جو بایدن، پس از ورود به کاخ سفید بلافاصله آمریکا را به سازمان جهانی بهداشت بازگرداند. آقای بلینکن گفت که تا آخر ماه فوریه، آمریکا در اجرای تعهدات قبلی و فعلی خود، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت می‌پردازد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش قصد دارد از طریق اتحاد واکسنی GAVI حمایت مالی قابل توجهی را برای برنامه کواکس فراهم آورد. او توضیح بیشتری در باره جزییات نداد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار از آنچه آن را رشد «شکاف مصونیت» خواند انتقاد کرد و از جهان خواست تا همه با هم با «ملی‌گرایی واکسنی» مقابله و برای توزیع عادلانه واکسن در جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه بکوشند.

او در پاسخ به درخواست سازمان جهانی بهداشت گفت که چین در مرحله اول، بیش از ده میلیون دوز واکسن در اختیار برنامه کواکس قرار می‌دهد.

چین به ۵۳ کشور در حال توسعه، از جمله سومالی، عراق، سودان جنوبی و سرزمین‌های فلسطینی واکسن هدیه داده است. وزیر امور خارجه چین گفت که کشورش به ۲۲ کشور دیگر نیز واکسن صادر کرده و در بیش از ده کشور نیز عملیات پژوهش و توسه واکسن کرونا را راه‌اندازی کرده است.

سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند هم در این نشست خواستار توقف «ملی‌گرایی واکسنی» شد. او گفت که هند در خط اول مبارزه با همه‌گیری کرونا قرار داشته و تا کنون واکسن ساخت خود را به ۲۵ کشور صادر کرده و ۴۹ کشور دیگر در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و جنوب‌شرق آسیا نیز در روزهای دیگر این واکسن را دریافت خواهند کرد.

او گفت دو واکسن، که یکی از آنها در هند تولید شده، مجوز اضطراری دریافت کرده‌اند و حدود ۳۰ واکسن دیگر نیز در مراحل مختلف ساخت و آزمایش هستند.

وزیر خارجه هند در این نشست مجازی، از اهدای ۲۰۰ هزار دوز واکسن به نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در نقاط مختلف دنیا خبر داد.

مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک نیز که کشورش در حال حاضر ریاست جامعه آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب را برعهده دارد، خواستار سرعت بخشیدن به برنامه کواکس و توقف «انحصارگرایی واکسن» شد.

او با انتقاد از «شکاف عظیم» کنونی افزود گفته می‌شود اگر شرایط فعلی ادامه یابد، کشورهای فقیر تا اواسط سال ۲۰۲۳ دسترسی همگانی به واکسن نخواهند داشت.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این نشست مجازی، از اعضای شورای امنیت خواست قطعنامه‌ای صادر کنند تا در مناطقی که درگیر جنگ هستند، آتش‌بس اعلام شود تا شرایط برای حمل و توزیع واکسن کرونا فراهم شود. بریتانیا این ماه، ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد.

او گفت بیش از ۱۶۰ میلیون نفر در نقاط مخنلف جهان، از جمله یمن، سوریه، سودان جنوبی، سومالی و اتیوپی، به‌دلیل درگیری و نبود امنیت در خطر آن هستند که امکان دسترسی به واکسن کرونا نیابند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت در گذشته هم با استفاده از آتش‌بس، امکان واکسیانیسون در مناطق درگیر جنگ به وجود آمده، مثل واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان و دلیلی ندارد که امروز نتوان همین کار را انجام داد.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد هم گفت که کشورش پیش‌نویس یک قطعنامه را آماده کرده و امیدور است شورای امنیت آن را در هفته‌های آینده تصویب کند.

با این حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که مسکو هیچ علاقه‌ای به یک قطعنامه جدید ندارد.

او گفت کشورش آماده است برای اجرای تنها قطعنامه‌ای که شورای امنیت در باره همه‌گیری کرونا تصویب کرده، همکاری کند.

شورای امنیت سازمان ملل، پس از سه مذاکره نفس‌گیر، سرانجام در اول ژوییه امسال با تصویب قطعنامه‌‌ای از فراخوان دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس در عمده‌ترین نقاط درگیر جنگ برای مقابله با کرونا حمایت کرد.

بیشتر از جهان