دانشمندان می‌گویند واکسن فراگیر کرونا را می‌توان ظرف یک سال تولید کرد

این واکسن نه تنها سطح، بلکه هسته ویروس را هم هدف قرار می‌دهد

واکسن‌های فایزر و استرازنکا تنها شاخک‌های ویروس کرونا را هدف قرار می‌دهند -Octavio Jones/Getty Images/AFP

به گفته پژوهشگران، تا سال آینده یک واکسن جدید کووید که بالقوه در مقابل کلیه ویروس‌های جهش‌یافته کرونا مصونیت می‌دهد، تولید خواهد شد. 

این واکسن نسل دوم که به دست دانشمندان دانشگاه ناتینگهام تولید شده است، نه تنها سطح، بلکه هسته ویروس را هم هدف قرار می‌دهد. 

این واکسن مبتنی بر «دی ان ای» درصورت موفقیت می‌تواند نه تنها در مقابل کووید-۱۹ بلکه کلیه جهش‌های ویروس کرونا در آینده مصونیت دهد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر به دنبال اعلامیه شرکت تولید داروی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد منتشر شده است که گفته‌اند واکسن تولیدی آن‌ها در مقابل عوارض ملایم تا متوسط ناشی از ویروس جدید آفریقای جنوبی تاثیر محدود دارد. 

واکسن‌های فایزر و استرازنکا تنها شاخک‌های ویروس کرونا را هدف قرار می‌دهند که ویروس با استفاده از آن وارد سلول بدن انسان می‌شود، اما این واکسن‌ها احتمالا تاثیر خود را در مقابل جهش‌های ویروس کووید-۱۹ از دست می‌دهند. 

اما پژوهشگران در اشاره به پروتئین موسوم به «نیوکلئوکَپسید (ان)» که بخش عمده ویروس را تشکیل می‌دهد، می‌گویند این حجم «بسیار محافظت شده» ویروس و به معنای آن است که احتمال جهش آن اندک است. 

به گفته شرکت تولید واکسن «اسکن سِل» تولید واکسن ناتینگهام نسبتا آسان است و نیازی به نگهداری در برودت شدید ندارد.  

دکتر جایلز اُبرایان-تیِر، مدیر دارویی شرکت «اسکن سل» که با دانشگاه ناتینگهام همکاری می‌کند، به نشریه دیلی تلگراف می‌گوید: «ما ادعا نمی‌کنیم این یک واکسن فراگیر در مقابل مجموعه ویروس‌های کروناست اما به سبب نقطه‌ای که (در ویروس) هدف قرار می‌دهد، قابلیت آن را دارد.» 

دکتر اوبراین-تیر می‌گوید این واکسن برای انجام مراحل آزمایش بالینی نیازمند یک شریک بزرگ تولید و صدها میلیون پوند سرمایه است. 

اگر این سرمایه مهیا شود، واکسن می‌تواند ظرف یک سال در اختیار عموم قرار گیرد. 

او به نشریه تلگراف گفت: «دلیلی وجود ندارد که اگر ما چنین شریکی یافتیم نتوانیم به سرعت دیگران این کار را انجام دهیم. 

فکر می‌کنم این همه‌گیری دو تا سه سال دیگر به دلیل حجم واکسن‌های موجود و این که کشورهای در حال توسعه به آن دسترسی ندارند، ادامه یابد. در طول این مدت، ویروس جهش خواهد یافت و به همین دلیل است که فرصت‌های بسیاری برای ورود و امتحان واکسن‌های جدید وجود دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان