بریتانیا برای رساندن واکسن به ساکنان مناطق جنگی خواستار آتش‌بس شد

بیش از ۱۶۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا در معرض خطر دریافت نکردن واکسن کرونا هستند

بریتانیا سال گذشته ۵۴۸ میلیون پوند با هدف توزیع ۱/۳ میلیارد دوز واکسن ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه در سال جاری آغاز شد، کمک کرده است- Apu GOMES / AFP

بریتانیا امروز آتش‌بس موقت در مناطق جنگی سراسر جهان را خواستار می‌شود تا به افراد ساکن این مناطق، واکسن کرونا تحویل داده شود.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه، به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد گفت که تنها راه ایمن‌سازی کشور‌ها در برابر ویروس کووید-۱۹ این است که واکسیناسیون در تمام کشور‌ها و برای همه فراهم باشد.

وجود گروه‌هایی از افراد واکسینه نشده در مناطقی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، به افزایش نگرانی‌ها از سرایت بیماری و مرگ‌ومیرهای بیشتر و همین‌طور ایجاد زمینه‌ای برای تشکیل سویه‌های جدید این ویروس خطرناک، منجر شده است.

این ماه، ریاست شورای امنیت بر عهده بریتانیا است و این کشور سعی دارد قطعنامه‌ای برای درخواست آتش‌بس موقت و اقدامات هماهنگ در دسترسی عادلانه به واکسن‌ها را به تصویب برساند.

در آتش‌بس دو روزه سال ۲۰۰۱ در افغانستان، ۳۵ هزار نفر از کارکنان بهداشت و داوطلبان، ۵/۷ میلیون کودک زیر پنج سال را در برابر بیماری فلج اطفال واکسینه‌ کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای راب، پیش از جلسه شورای امنیت روز چهارشنبه گفت: «برای شکست ویروس کرونا باید حتما واکسیناسیون در سطح جهانی انجام شود. به همین دلیل است که انگلستان خواستار آتش‌بس شده است تا واکسن کووید-۱۹ به افراد ساکن در مناطق جنگی برسد و دسترسی عادلانه به واکسن در سراسر جهان مهیا شود. این وظیفه‌ اخلاقی ما و یک ضرورت استراتژیک است که به آن عمل کنیم و برای شکست ویروس به هم بپیوندیم.»

بر اساس محاسبات بریتانیا، بیش از ۱۶۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا در کشورهایی چون یمن، سودان جنوبی، سومالی و اتیوپی، به دلیل بی‌ثباتی و درگیری، در معرض خطر دریافت نکردن واکسن ویروس کرونا هستند.

بریتانیا، ۵۴۸ میلیون پوند به طرح کواکس که سال گذشته در اجلاس جهانی واکسن به میزبانی این کشور و با هدف توزیع ۱/۳ میلیارد دوز واکسن ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه در سال جاری آغاز شد، کمک کرده است.

بوریس جانسون روز جمعه در جلسه مجازی رهبران کشور‌های قدرتمند گروه جی‌۷ به ریاست بریتانیا، از تلاش‌ها برای فراهم نمودن دسترسی جهانی به واکسن‌ها، جزییات بیشتری ارائه خواهد داد.

© The Independent